עיריית ת"א תחזיר כסף ממכירת מגרש בבעלות משפחת אפל

העירייה לא תזכה לתשלום היטל השבחה בסך 211 אלף שקל כנגד מכירת המגרש בשכונת תל-ברוך, משום שהחיוב התגבש בטרם מונתה כונסת על הזכויות במגרש

עיריית תל-אביב לא תזכה לתשלום היטל השבחה כנגד מכירת מגרש בבעלות משפחת אפל בשכונת תל-ברוך בתל-אביב - כך קבע לאחרונה בית משפט השלום בתעיר.

באוגוסט 2012 פרסם "גלובס" כי בנק אגוד מכר מגרש בבעלות גיל ושיר אפל, בנו וכלתו של איש העסקים דודי אפל, המרצה בימים אלה עונש מאסר בפועל, בשכונת תל-ברוך בתל-אביב תמורת 3.2 מיליון שקל. זאת, בשל חוב בסך 2.8 מיליון שקל של אפל האב.

במסגרת תיק הוצאה לפועל שנפתח על-ידי בנק אגוד, מונתה עו"ד דורית לוי-טילר לתפקיד כונסת נכסים על הזכויות במגרש, ובתום הליך התמחרות, מכרה את הזכויות במגרש לזוכה במכרז.

לאחר מכירת המגרש, פנתה לוי-טילר לעיריית-תל אביב בבקשה לקבלת אישור לרשם המקרקעין, שאותו נדרשה הכונסת למסור לידי הרוכש. רשם ההוצאה לפועל קבע כי תנאי למסירת אישור העירייה הינו הסדרת תשלום היטל השבחה החל על הנכס, בסך של 211 אלף שקל.

הכונסת שילמה את היטל ההשבחה לעירייה תחת מחאה, ובמקביל הגישה ערעור לבית משפט השלום על החלטת רשם ההוצאה לפועל.

במסגרת הערעור טענה כונסת הנכסים, באמצעות עורכי הדין ליאור הר-צבי ורן ברא"ז ממשרד לוי-טילר ושות', כי היטל ההשבחה נוצר במועד שבו אושרה תוכנית משביחה על הנכס, ולמעשה לפני מינויה לכונסת נכסים. על כן מהווה היטל ההשבחה חוב עבר, ואינו זוכה לקדימות על פני זכותו של הבנק, שהינו נושה מובטח.

שופט בית משפט השלום משה סובול אימץ בהחלטתו את עמדתה של לוי-טילר וקבע כי בנסיבות אלה, שעה שהחיוב בהיטל השבחה התגבש בטרם מונתה כונסת הנכסים, הרי שקופת הכינוס פטורה מתשלום ההיטל.