קרן הסל DXJ: איך להשקיע ביפן ללא חשיפה לין?

קרן הסל DXJ היא הכלי המיטבי ליצירת פוזיציה הנהנית מהתחזקות האמון של המשקיעים בחברות היפניות, תוך הערכה כי המטבע היפני צפוי להמשיך להיחלש

אנו באופנהיימר מחזיקים בהמלצת השקעה של חשיפת שורט למטבע היפני, בעיקר לאור המהלכים המוניטריים והפיסקליים הקיצוניים שבהם נוקטים הבנק המרכזי והממשלה היפנית. התוצאה של מהלכים אלו הייתה מהלך שורי חזק ביותר של שוק המניות היפני, שנוטרל כמעט כולו בהיחלשות משמעותית של הין היפני.

אחת האלטרנטיבות להיחשף לשני הצדדים הללו, היא תעודה שסימולה DXJ. תעודה זו עוקבת למעשה אחרי מדד WisdomTree Japan Hedged Equity Index. אינדקס זה מאפשר למשקיע חשיפה לעולם האקוויטי היפני מצד אחד, תוך גידור של המטבע היפני ביחס לחשיפתו לשינויים מול הדולר.

ה-DXJ היא תעודה שהונפקה על ידי חברת Wisdomtree כבר ביוני 2006, והיא גובה דמי ניהול שנתיים של 0.48% מהמשקיעים בה. התעודה נהנית גם מסחירות גבוהה, עם ממוצע יומי של 55 מיליון דולר ביום.

נציין, כי עד סוף 2012 DXJ התנהגה דומה למדי לקרן הסל (ETF) המרכזית להשקעה ביפן - EWJ, שחושפת לפוזיציית לונג למדד MSCI Japan.

אולם החל מאמצע נובמבר 2012 הביצועים של שתי התעודות נפרדו לחלוטין - DXJ מפגינה תשואת יתר של כ-15% על פני ה-EWJ. ההסבר, כאמור, הוא בכך שהיחלשות המטבע היפני קיזזה חלק ניכר מתשואת שוק המניות היפני - תהליך שממנו נהנו משקיעי DXJ.

קרן הסל מאפשרת חשיפה רחבה לשוק המניות היפני, והחשיפה המגזרית היא רחבה ומבוזרת (ראו טבלה).

יש גם סיכונים

הפוזיציה הזו אינה נעדרת סיכונים. מהלך ההיחלשות של הין היפני הוא פונדמנטלי, ונובע בעיקר מהחלטתה של ממשלת יפן לקיים תקציב גירעוני עצום - מהלך של הדפסת כספים נרחבת מצד הבנק המרכזי ביפן, שנמצא בתהליך של איבוד עצמאות ופגיעה במאזן הסחר של יפן.

הנטייה הטבעית של המשקיעים היא להעריך כי היחלשות זאת עתידה גם להשפיע לטובה על שוק המניות היפני, או לפחות על סקטור היצואניות של החברות היפניות.

לתהליך של היחלשות המטבע יש גם השפעות שליליות על הכלכלה היפנית, ואלו צפויות לבוא לידי ביטוי בכוח הקנייה של החברות ושל משקי הבית, הכבדת הנטל של יבוא מוצרי אנרגיה שבהם יפן תלויה, ופגיעה בביטחון משקיעים חיצוניים במשק היפני.

בשלב זה נדמה כי ה-DXJ הוא הכלי המיטבי ליצירת פוזיציה הנהנית גם מהתחזקות האמון של המשקיעים בחברות היפניות, תוך לקיחה בחשבון כי הין היפני צפוי להמשיך להיחלש. מנגד, יש לקחת בחשבון כי בהמשך ייתכן שנכון יהיה להמר על היחלשות נוספת של הין, תוך כדי כך ששוק המניות היפני לאו דווקא ימשיך להציג ביצועי יתר על השווקים העולמיים.

הכותב הוא אנליסט המאקרו הבכיר של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ני"ע, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

הפיזור המגזרי
 הפיזור המגזרי