ביום חמישי: דיון מכריע בגורל תוכנית 3,700 בת"א

בעלי הקרקע שיגרו מכתב לחברי המועצה הארצית לתכנון ובנייה שתדון בעררים שהוגשו נגד התוכנית: "אנו לא כרישי נדל"ן, המתנו לתוכנית 70 שנה, אנא אל תתנו לתוכנית ליפול הפעם"

ביום חמישי הקרוב תכריע ועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, את גורל הקרקעות בתוכנית 3,700 בצפון תל-אביב, הממוקמת בין שדה דב להרצליה, כאשר תדון ב-21 העררים שהוגשו למועצה כנגד התוכנית.

בחודש יולי 2012 אישרה הועדה המחוזית לתכנון ובנייה מתן תוקף לתוכנית לפיה על הקרקע הכוללת 1900 דונם בה מחזיקים בעלים פרטיים, יוקמו 12 אלף יחידות דיור, 140 אלף מ"ר שטחי תעסוקה, 1,250 חדרי מלון, ו-64 אלף מ"ר שטחי מסחר. למרות אישורה הסופי של התוכנית על ידי הוועדה המחוזית לאחר שמיעת ההתנגדויות הרבות שהוגשו בגינה, הגישו המתנגדים 21 עררים לוועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ובנייה שידונו כאמור ביום חמישי הקרוב.

העררים הוגשו בחלקם על ידי ארגונים סביבתיים הטוענים לפגיעה בסביבה, על ידי דיירי פרויקטים סמוכים שאינם מעוניינים בבנייה בסמוך אליהם וגם על ידי חלק מבעלי הקרקע עצמם. בעלי הקרקע המתנגדים לתוכנית, טוענים ברובם כי אישור התוכנית במתחם לפני פינוי שדה דב הוא שגוי, בשל העובדה כי נכון להיום חלה על במתחם מגבלת גובה שמטיל שדה התעופה. לטענתם, יש להמתין לפינוי שדה דב בהתאם להחלטת הממשלה, שנכון להיום עומד על שנת 2018, ואז לאשר תוכנית שתאפשר זכויות בנייה מוגדלות והקמת בניינים רבי קומות בשל הסרת מגדלת הגובה שהטיל שדה דב.

מנגד, מקווים בעלי הקרקעות התומכים בתוכנית כי המועצה הארצית תדחה את העררים שהוגשו והתוכנית תצא לדרך. במכתב ששיגרו הבוקר בעלים אלה לחברי המועצה הארצית והגיע לידי גלובס ציינו הבעלים: "איננו כרישי נדל"ן, רובנו רכשו את הנכס לפני למעלה מ- 70 שנה בכסף מלא, וקיווינו ליהנות ממנו. כל השנים שילמנו מס רכוש וחלקנו לא יכול היה לעמוד בנטל המיסים ומכר את הקרקעות בפרוטות. חלקנו משווע שהנכס ישמש לנו לפנסיה ולזיקנה וחלקנו כבר לא יזכה ליהנות מרכוש זה וגם לא ילדנו".

עוד ציינו בעלי הקרקעות במכתבם כי במשך השנים נגסו בקרקע עוד ועוד גורמים, קמו עליה בסיסים צבאיים והופקעו ממנה שטחים ציבוריים. "כבעלי הקרקעות ראינו במהלך השנים את הפרוייקטים המוקמים סביבנו - אזורי חן, מגדלי נאמן, סי אנד סאן, מנדרין וכעת בלו, ועל השטח שלנו מתקיים הויכוח עד היום". עוד הם טוענים במכתבם כי המתנגדים לתוכנית ביניהם בעלי קרקעות המעדיפים להמתין לפינוי שדה דב על מנת לקבל זכויות בנייה למגדלים גבוהים יותר, הם "מיעוט צעקני", והכנת תוכנית אחרת משמעותה לפחות עשור נוסף של הליך תכנוני.

"התכנית הנוכחית נמצאת בתכנון כבר משנת 2000, לוותה ואושרה כבר על ידי כל הגורמים הציבוריים הרלוונטיים ובראשותם החברה להגנת הטבע, היא התכנית הרביעית המוגשת לאישור. במהלך השנים עלו וירדו ההצעות התכנוניות של בעלי אינטרסים ושל גופים ושל בעלי תפקידים המתחלפים עם השנים. אנו מבקשים מכם, אנא אל תתנו לתכנית ליפול הפעם. כל השנים שילמנו, חיכינו, תנו לנו ליהנות מרכושנו".

עו"ד מירי דונין המייצגת את בעלי הקרקעות התומכים בתוכנית מסרה כי "גם אם התוכנית שאושרה היא לא בדיוק מה שהבעלים פיללו אליו, הקרקע הגיעה לפירקה וצריך לממש את התוכנית. במידה ושדה דב יפונה, ניתן יהייה לעשות בעתיד שינויים בתוכנית ולהגדיל את הצפיפות, אך לזרוק היום תוכנית שנדונה במשך שנים ולהתחיל תכנון מאפס זו חוכמה קטנה". דונין התייחסה גם לפינוי שדה דב וציינה: "פינוי השדה אינו נמצא ממש מעבר לפינה כפי שהמתנגדים מציגים. קיים סכסוך בין בעלי הקרקעות בגוש הגדול לבין המדינה שדורשת כי יישאו בעלויות פינוי שדה התעופה ואין לדעת מתי יסתיים".