אפוסנס נוטשת את מוצרי ההדמיה ומתמקדת בתרופות לסרטן

המוצר לא ניבא טוב הצלחת טיפול לסרטן ■ בעקבות הודעת החברה נרשמה היום ירידה של 18% במניה ■ לאפוסנס טכנולוגיה המזהה את תהליך האפופטוזיס - מוות מסודר של תאים

אפוסנס הודיעה היום סופית על נטישת תוכנית הפיתוח שלה בתחום מוצרי ההדמיה. החברה תמשיך לפתח את התרופות לטיפול בסרטן שבצנרתה, הנמצאות לפני כניסה לניסויים קליניים.

בעקבות ההודעה ירדה מניית אפוסנס ב-18% והיא נסחרת לפי שווי של 117 מיליון שקל. בדצמבר האחרון הודיעה החברה על אי הצלחת ניסוי קליני שלב II במוצר ההדמיה המוביל שלה, ובעקבות זאת צנחה המניה 50%. באותו הזמן ציינה החברה כי יש עוד סיכוי שבבדיקה נוספת יסתבר שאפשר להמשיך לפתח את המוצר, אך התקוות הללו נגוזו היום.

לאפוסנס טכנולוגיה המזהה את תהליך האפופטוזיס - מוות מסודר של תאים. תהליך זה מתרחש כמעט בכל מחלה, וכן כאשר הורגים תאים סרטניים במסגרת טיפול. החברה ביקשה לממש את הטכנולוגיה בשני אפיקים: הדמיה בעת טיפול בסרטן, כדי לדעת מבעוד מועד אם הטיפול יצליח, ותרופות ממוקדות לטיפול בסרטן.

בניסוי שהסתיים בדצמבר התברר כי מוצר ההדמיה לא ניבא בצורה טובה אם טיפול מסוים לסרטן אכן יעיל, או שיש להחליפו. גם ניתוח נוסף של התוצאות לא הראה יכולת ניבוי שתצדיק את ההשקעה של אפוסנס בהפיכתו למוצר.

בינתיים טבע לא נושאת בעלויות

כעת אפוסנס מתמקדת במוצר לטיפול בסרטן, שנמצא לפני הניסויים הקליניים. לחברה הסכם פיתוח משותף עם טבע סביב המוצר המוביל בתחום זה. לפי ההסכם, טבע התחייבה להשקיע 9 מיליון דולר במוצר, אולם בדוח של אפוסנס לרבעון השלישי נכתב כי היא החלה לשאת בעלויות בעצמה כדי לא לעכב את הפרויקט.

בחודשים הקרובים טבע אמורה להחליט אם היא ממשיכה בפיתוח המוצר. מחד הוא שייך לתחום הסרטן, שבו החליטה ענקית הגנריקה לא להתמקד, ומאידך הוא עשוי להתאים לתחום ה-NTE - גנריקה משופרת, על פי הגדרתה של טבע, שבו היא מעוניינת להתמקד.

ב-2010 אפוסנס ביצעה הנפקה ראשונה בבורסה בתל אביב, וגייסה 94 מיליון שקל, לפי שווי חברה של 760 מילון שקל. מאז איבדה מנייתה 84% מערכה. רוב אובדן הערך התרחש עוד לפני פרסום התוצאות ומיד לאחר ההנפקה, בעקבות תחושה בדיעבד של חלק מן המשקיעים כי ההנפקה בוצעה בשווי גבוה מדי.