תביעה: "עודד דסאו הוציא ממני במירמה עשרות מיליונים"

ביהמ"ש הקל בעונשו של בעל השליטה לשעבר בחברת גולן, כיוון שהחזיר חלק מהכסף שגנב ממנה, וגזר עליו שנתיים מאסר ■ כעת טוען משה ויזל: "ההחזר בוצע באמצעות 70 מיליון שקל שדסאו הוציא ממני במירמה" ■ דסאו: "לא חייב לו פרוטה"

עודד דסאו מסתבך שוב? בשבוע שעבר שוחרר איש העסקים עודד דסאו מהכלא, לאחר שריצה עונש מאסר של שנה וחודשיים, ולאחר שוועדת השחרורים הסכימה לנכות שליש ממאסרו. זאת, בעקבות הרשעתו בגניבת עשרות מיליוני שקל מהחברה הציבורית, "גולן מלאכת מחשבת", שהייתה בשליטתו.

היום (ג'), כשבוע לאחר שחרורו, הגיש משה ויזל, איש עסקים מוכר בתחום הביטוח, לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה בסך 28 מיליון שקל נגד דסאו, בטענה כי הוא הוציא ממנו במירמה עשרות מיליוני שקלים.

דסאו הורשע ב-2011 על-ידי בית משפט השלום בתל-אביב בביצוע עבירות של גניבה בידי מנהל, עבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות נוספות. זאת, לאחר שנקבע כי ביצע העברות כספים בלתי חוקיות מהחברה לחשבונו הפרטי בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, תוך הסתרת המשיכות מהדירקטוריון, מבעלי המניות ומהמשקיעים.

ב-11 באוקטובר 2011 גזר בית משפט השלום על דסאו שנתיים מאסר בפועל, 27 חודשי מאסר על-תנאי וכן קנס בסך 100 אלף שקל. בהמשך, הגדיל בית המשפט המחוזי בתל-אביב את הקנס שדסאו חויב לשלם ל-1.1 מיליון שקל, בקבלו את טענת הפרקליטות כי העונש שגזר עליו בית משפט השלום היה "מקל יתר על המידה, וחורג ממדיניות הענישה הראויה והנהוגה".

עם זאת, ולמרות טענות פרקליטות המדינה בערעור, בית המשפט המחוזי לא האריך את תקופת המאסר שנגזרה על דסאו. את ההחלטה לגזור על דסאו עונש מאסר קצר יחסית נימקו בתי המשפט, בין היתר, בכך שבכמה מקרים החזיר דסאו חלק מכספים שגנב.

בתביעה החדשה נגד דסאו, שהגיעה לידי "גלובס", מעלה ויזל טענה, לפיה מקורם של הכספים שהחזיר דסאו לחברת גולן הוא בכספים שגנב ממנו.

יהלומים ואבני-חן

באמצעות עורכי הדין בעז בן-צור ותומר שקרצי, טוען ויזל כי "לצערו גורלו הפגיש אותו עם דסאו ,אשר הוליך אותו בכזב ובכחש והוציא מידיו סכומי-עתק המסתכמים לסכום מצטבר של כ-70 מיליון שקל בקירוב".

לפי כתב התביעה, בתחילת שנת 2011 הציע דסאו לויזל להיכנס עמו לעסקאות משותפות, במסגרתן יעמיד דסאו בעצמו או באמצעות חברות שבשליטתו מימון הדרוש לעסקאות.

לטענת ויזל, כדי לשכנעו להיכנס עמו לשותפות ולהשקיע בה כספים, טען דסאו בפניו כי ברשותו יהלומים ואבני-חן בשווי של כ-83 מיליון דולר, שהוא עומד למכור בגאנה, וכי הוא ישתמש בתמורה שתתקבל ממכירת היהלומים לצורך ביצוע העסקאות המשותפות.

לפי התביעה, בדרך זו ובדרכים אחרות, דסאו שיכנע את ויזל להעמיד לרשותו סכומי-עתק במועדים שונים, שלדבריו אמורים היו לשמש כמימון ביניים לאותן עסקאות משותפות. זאת, עד לאחר שדסאו ימכור את היהלומים שברשותו - דבר, שלטענת ויזל, לא קרה מעולם.

הקורבן התורן

ויזל מוסיף וטוען כי לאחר שדסאו הורשע בבית משפט השלום בפרשת הגניבה מחברת גולן, הוא פנה אליו ושיכנע אותו להעביר לידיו 4.25 מיליון שקל כדמי ערובה לצורך יציאתו מהארץ לשם מימוש מכירת היהלומים. לדברי ויזל, הוא העביר את הכספים לידי דסאו והמתין לנסיעתו המיוחלת לגאנה, לשם מכירת היהלומים.

"לדאבון הלב", טוען ויזל בתביעתו, "לדסאו היו תכניות אחרות - הוא לא הפקיד את הכסף בפרקליטות ולא נסע לחו"ל, אלא השתמש בכספים שהוציא במירמה מויזל כדי להחזיר לחברת גולן, לפני מתן גזר הדין במשפט ההונאה שלו, את הסכום שגזל ממנה".

לדברי ויזל, "כך, באמצעות אותם כספים שהועמדו על-ידי ויזל, למטרה אחרת, בדויה, עלה בידיו של דסאו 'להשיב' את שגזל, באמצעות גזילה מהקורבן התורן - ויזל".

לטענת ויזל, בית המשפט שגזר את דינו של דסאו לא ידע על מעשה המירמה שבוצע כלפיו. כך יצא, טוען ויזל בכתב התביעה, שכאשר הגיע שלב הטיעונים לעונש, התגאה דסאו בכך שהשיב את כספי הגזל מחברת גולן, ובית המשפט התרשם מכך לטובה והקל בעונשו.

ויזל מבקש מבית המשפט כי יחייב את דסאו להשיב את כל הסכומים שגזל מידיו, כולל את הסכום ששימש אותו, לטענת ויזל, להשיב את הגזילה מחברת "גולן מלאכת מחשבת".

עם זאת, ויזל מציין כי הוא תובע את דסאו רק על 28 מיליון שקל שקיבל ממנו. "חרף האמור, תביעה זו אינה עוסקת בהשבת מלוא הסכומים שהועמדו על-ידי ויזל אלא רק חלקם של אלה. טעמו של דבר שחלקם של הסכומים שהועמדו הובטח בבטוחות שונות שויזל תקווה כי באמצעות מימושן בהליכים מקבילים, הוא יוכל לפרוע את חלק החוב כלפיו".

עוד טוען ויזל כי דסאו הבטיח להחזיר לו את כל הכספים שנתן לו במכתב ששלח אליו ב-30 באפריל 2012. לדבריו, באותו מכתב כתב לו דסאו כי "נעשה חשבון על כל דולר שהשקעת, תחשוב שהשקעת את זה בתוכנית חיסכון הכי טובה באיזה בנק שאתה רוצה, וגם נסכם על רווח שאני מוכן לתת לך באהבה".

פרקליטו של דסאו, עו"ד אפרים דמרי, מסר בתגובה כי "עדיין לא קיבלנו לידינו את כתב התביעה, וכשנקבל אותו נוכל להבין על מה מדובר ולהגיב לטענות. כבר עתה נוכל לומר כי ויזל מחזיק בנאמנות ב-50% מהנכסים בשווי עשרות מיליוני שקלים של משפחת דסאו, שהוא יכול לממשם. כלומר, עודד וורדה דסאו לא חייבים לויזל אפילו פרוטה".