יום הולדת מוזיקלי: אלבום חדש לתזמורת הפילהרמונית הישראלית

האלבום מציג במלואו את אחד הקונצרטים מחגיגות יום ההולדת ה-75 של הפילהרמונית הישראלית, שבוצע בהאנגר בנמל תל-אביב בדצמבר 2011

אלבום ה-DVD הזה לא רק מפתיע לטובה, אלא גם מהווה מקור לא קטן לגאווה לאוהבי המוזיקה הקלאסית בארץ. הוא מציג במלואו את אחד הקונצרטים מחגיגות יום ההולדת ה-75 של הפילהרמונית הישראלית, שבוצע בהאנגר בנמל תל-אביב בדצמבר 2011. על הקונצרט ניצח זובין מהטה, והתארחו בו שלושה סולנים נהדרים: הכנר יוליאן רחלין (Rachlin), הפסנתרן יבגני קיסין, והכנר ואדים רפין (Repin). האלבום יצא בחברת EuroArts, החברה המובילה כיום בשוק ה-DVD של מוזיקה קלאסית.

ה"האנגר" בנמל תל-אביב היה, כזכור, אחד מפתרונות הביניים של הפילהרמונית עד שיפוצו של היכל התרבות. הוא סבל מאקוסטיקה נוראית ומשלל בעיות נוספות, עד שהתזמורת הפסיקה את השימוש בו לגמרי והעבירה את כל פעילותה לאולם סמולארש. למרבה הפליאה, איכות ההקלטה באלבום דווקא מצוינת. מסתבר שהמיקרופונים של "יורוארטס" הצליחו להתגבר בצורה פלאית על בעיות האקוסטיקה של האולם, והמוזיקה נשמעת ברורה ועשירה. זה נכון גם לאיכות הצילום, שהיא איכות HD מעולה.

במרכז האלבום - ארבע יצירות: "מבוא ורונדו קפריצ'וזו" של סן-סנס (עם יוליאן רחלין), הקונצ'רטו מס' 1 לפסנתר של שופן (עם יבגני קיסין), ה"פואמה" של ארנסט שוסון (עם ואדים רפין), ולסיום - הסימפוניה השמינית של בטהובן, הקלילה ומבודחת בין הסימפוניות שלו.

לגבי הביצועים - הסולנים מצוינים, ומרשימה במיוחד הפואמה של שוסון עם רפין. הסימפוניה השמינית של בטהובן זוכה תחת שרביטו של מהטה לביצוע אנרגטי ונלהב, אם כי מעט כבד יחסית לביצועים מתחרים. בכל מקרה, גם היא מהנה מאוד.

לאלבום מצורף DVD דוקומנטרי שנקרא "לחזור הביתה", שמציג את התזמורת מזוויות שונות. הוא כולל שיחות עם כמה מהנגנים, וכן עם מוזיקאים גדולי עולם כמו דניאל ברנבוים, פנחס צוקרמן וזובין מהטה. הסרט אינו מייפה את המציאות, אך מציג את ישראל מהצד שלימור ליבנת יכולה רק לחלום עליו: חופשית, שוחרת תרבות, קולטת עלייה, צבעונית ורב-תרבותית. נגיד.

התזמורת הפילהרמונית הישראלית בניצוח זובין מהטה. אלבום כפול של חברת Euroarts

מסע דניאל

גם זה אלבום יום הולדת, עדכני אפילו יותר. הוא מתעד את קונצרט יום ההולדת שנערך לכבודו של דניאל ברנבוים, עם הגיעו לגיל 70. הקונצרט התקיים באולם ה"פילהרמוני" של ברלין ב-15 בנובמבר 2012, ממש לפני חודשים ספורים. התזמורת המשתתפת בו היא תזמורת האופרה הממלכתית של ברלין, שברנבוים הוא מנהלה המוזיקלי. בקהל ניתן לראות כמה מהשמות הגדולים ביותר בעולם המוזיקה הקלאסית, עדות למעמדו הרם של ברנבוים בשדה. ברנבוים בחר לחגוג את יום הולדתו כפסנתרן בלבד, והפקיד את הניצוח על התזמורת בידיו של זובין מהטה. השניים הם חברים ותיקים שכבר הופיעו יחד אין-ספור פעמים, ומהטה הוא מלווה מעולה שמאפשר לברנבוים להתמקד בנגינה בלב שקט. הרפרטואר ברובו סטנדרטי לחלוטין, ובמרכזו עומדים הקונצ'רטו לפסנתר מס' 3 של בטהובן והקונצ'רטו מס' 1 לפסנתר של צ'ייקובסקי. ביניהם שולבה יצירה מודרנית של המלחין אליוט קארטר, שנפטר בשנה שעברה. הדבר החיובי היחיד שיש לי לומר עליה הוא שהיא קצרה (כשש דקות ארוכות כנצח). הביצועים לשתי היצירות המרכזיות - בטהובן וצ'ייקובסקי - טובים כצפוי. באף אחד מהם אין בשורות פרשניות, אך ברנבוים מנגן מצוין ומהטה מלווה ביד בוטחת. לטעמי הקונצ'רטו של צ' ייקובסקי מבוצע באופן מרשים מעט יותר, כי מבחינה סגנונית, הוא תפור על הזוג מהטה/ברנבוים כמו כפפה ליד. איכויות הצילום וההקלטה - מעולות.

דניאל ברנבוים - קונצרט יום ההולדת ה-70. מנצח: זובין מהטה. DVD "דויטשה גרמופון"