עובדי כאל: "הבעלים פועלים לחלוב את החברה"

הגישו להסתדרות בקשה להכריז על סכסוך עבודה ■ ההסתדרות הורתה לוועד להיפגש עם ההנהלה

ועד העובדים של כאל פנה אל ההסתדרות בבקשה להכריז על סכסוך עבודה בחברה. כך נודע ל"גלובס". יו"ר הוועד אופיר הרפז שלח אתמול (ד') מכתב לעובדים, ובו הסביר כי הרקע לבקשה הוא הכוונה לבצע תוכנית התייעלות שצפויה לפגוע בתנאי העובדים, ובמקביל להגדיל מהותית את התמלוגים של כאל לבעלי השליטה בבנקים דיסקונט (72%) והבינלאומי (28%).

עם זאת, כרגע נראה כי הסיכוי שיוכרז סכסוך עבודה אינו גבוה, ובין הרפז למנכ"ל כאל דורון ספיר, שנכנס לפני חודשיים לתפקידו, כבר נקבעה פגישה במטרה לטפל בטענות. מכאל נמסר בתגובה: "אנו לומדים את הנושאים שהועלו במכתב ועד העובדים ופועלים למציאת פתרון הולם, שישמר את מערכת היחסים הטובה בחברה".

"שכר העובדים הוקטן"

במכתב מסביר הרפז לעובדים כי הם נפגעו מהשינוי במודל התמריצים שבחברה. "בתחילת 2013, הודיעה הנהלת כאל כי צפויים להתבצע שינויים במודל התמריצים הקיים. שינויים אלה בוצעו באופן חד-צדדי, ללא היוועצות עם נציגות העובדים ובאופן המרע מהותית את תנאי השכר שלהם. התוצאה היא ששכר העובדים הוקטן במשכורת ינואר בסכומים הנעים בין מאות לכמה אלפי שקלים לעובד".

במכתבו מתייחס הרפז גם להגדלת התמלוגים לדיסקונט והבינלאומי. בעקבות הגדלת התמלוגים, אמורים רווחי כאל להישחק בכ-25%. בנוסף, משכו דיסקונט והבינלאומי דיבידנד של 291 מיליון שקל ב- 2012.

"מהלכים אלו כשלעצמם, קרי ריקון כאל מנכסיה באופן שעלול להשפיע על חוסנה הכלכלי עד כדי סיכון מקום עבודתם של העובדים, מעידים כאלף עדים, כי בעלי השליטה פועלים פשוטו כמשמעו, במטרה 'לחלוב' את כאל ולהותירה מתבוססת בדמה ללא מזומנים, בעוד ברקע נשמעים קולות המנבאים צעדי התייעלות קשים וכואבים", הוא מוסיף.

הרפז אמר ל"גלובס" כי "בעקבות שני אירועים שהיו בחברה, פנינו להסתדרות בבקשה להתערבותה. בעקבות פנייתי ליו"ר הסתדרות המעו"ף, מר ארנון בר-דוד, להכריז על סכסוך עבודה, אגב אירועים אלה, הודיע לי בר-דוד כי ההסתדרות לא תזדרז להכריז על סכסוך בטרם קוימה פגישת הבהרה והיכרות עם המנכ"ל החדש. בר-דוד הודיע כי הכרזת סכסוך עבודה הוא הצעד האחרון, וכי לפני מהלך שכזה, הוא מחויב לשכנע את ההנהלה בצורך בקיום מו"מ ענייני".

עוד הוסיף הרפז, "הבעיה שצפויה להתעורר תהיה כנראה בהקשר של משיכת הדיבידנד, ולצורך כך ייתכן כי בר-דוד ייפגש עם יו"ר דיסקונט המשמש כיו"ר כאל, מר יוסי בכר".