הסתבכות ברשות מקרקעי ישראל: מי ישלוט - כחלון או אריאל?

העברת סמכויות יו"ר מועצת מקרקעי ישראל לכחלון תיצור כפילות וכפל אחריות ■ אריאל מתנגד לאחד מעיקרי הרפורמה שיזם נתניהו להעברת הבעלות על הדירות לידי החוכרים

פרשת האחריות על רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), השם החדש של מינהל מקרקעי ישראל (ממ"י), הולכת ומסתבכת, בעקבות ההסכם הקואליציוני בין הליכוד ביתנו לבין הבית היהודי, לפיו שר השיכון המיועד אורי אריאל יהיה השר הממונה על רשות המקרקעין, בעוד משה כחלון יהיה יו"ר מועצת מקרקעי ישראל.

על פי החוק הקיים, השר הממונה על המועצה ומי שמכהן בראשה הוא שר השיכון, כאשר הרוב המוחלט של חברי המועצה הם נציגי משרדי הממשלה השונים, שעל פי החוק חייבים להצביע על פי מדיניות הממשלה. על פי מתווה הרפורמה במינהל, זו שראש הממשלה בנימין נתניהו העביר בחקיקה ב-2009 ואותה הוא מחשיב כהישגו הגדול ביותר, עם מימוש הרפורמה והכרזה על כניסתה לתוקף, דבר שהוצהר לאחרונה על ידי מנהל רמ"י בנצי ליברמן, האחריות על מועצת מקרקעי ישראל ועל רשות מקרקעי ישראל היא של שר השיכון, כיו"ר מועצת המקרקעין.

על מנת ליצור מצב שבו כחלון יהפוך ליו"ר מועצת מקרקעי ישראל בעל מעמד עצמאי, יש צורך לתקן את החוק ולהעביר את הסמכויות במועצה מידיו של השר אריאל לידי כחלון, והוא יהיה זה שישלוט בסדר היום של מועצת המקרקעין ובהחלטות המגיעות לשולחנה, בעיקר בתחום המדיניות הקרקעית. דבר זה ייצור כפל אחריות וחוסר בהירות ברמ"י, שמבחינה מנהלית כפופה אמנם לשר השיכון, ומצד שני היא כפופה להחלטות מועצת המקרקעין, כאשר במקביל רוב חברי המועצה אמורים לפעול על פי עמדת הממשלה.

במועצת מקרקעי ישראל שותפה גם הקרן הקיימת, שיש לה כרגע 2 נציגים לעומת 9 נציגי הממשלה, אולם יתווספו לקק"ל עוד 4 נציגים במועצה כאשר יאושר הסכם חילופי הקרקעות בין קק"ל לבין המדינה. על פי ההסכם, עם חתימתו יועברו קרקעות קק"ל לידי רמ"י, ואז המדינה תשווק גם את קרקעות קק"ל ללא המגבלה של מכירת קרקעות קק"ל ליהודים בלבד. על פי האמנה בין קק"ל לבין המדינה, השר הממונה על רמ"י ויו"ר מועצת המקרקעין הוא שר השיכון, כך שהעמדת כחלון בראש מועצת המקרקעין מחייבת גם את שינוי האמנה בין המדינה לקק"ל.

מרכיב עיקרי שהוכנס לחוק הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל (ממ"י) והפכתו לרשות (רמ"י) הוא, שכל הדירות, כולל דירות הבנויות על אדמות קק"ל, יועברו לבעלות מלאה של הרוכשים, במקום רישומן בטאבו במעמד של שכירות מתחדשת. מהלך זה הוכנס לחוק בלחץ ישיר של נתניהו, ועוגן בהסכמים הקואליציוניים של ממשלתו הקודמת. מינויו של אריאל לשר האחראי על רשות מקרקעי ישראל עלולה לגרום לקושי נוסף ביישום מלא של הרפורמה ובמדיניות של מועצת מקרקעי ישראל בראשות כחלון, משום שאריאל היה מראשי המתנגדים להעברת הדירות בטאבו על שם החוכרים, וזאת מטעמים לאומיים.

סיבוך זה, ובעיקר צעדי החקיקה ושינוי האמנה עם קק"ל, עלול לדחות במידה ניכרת את אחד מעיקרי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד ביתנו לבין יש עתיד בראשות יאיר לפיד, לפיו הממשלה מתחייבת תוך 30 ימים להעביר במועצת מקרקעי ישראל החלטה המשנה את הקריטריונים של שר השיכון היוצא אריאל אטיאס לדיור בר השגה, כך שבמקום הסעיף המעניק נקודות רבות לותק בשנות נישואין, המיטיב עם חרדים ודתיים, יוחזר הקריטריון של מיצוי כושר השתכרות.