עו"ד אלי אברבנאל ימונה למשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים

עו"ד אלי אברבנאל, שכיהן כפרקליט מחוז ירושלים (פלילי) וכמשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, יחליף את עו"ד שוקי למברגר

מינוי משמעותי בצמרת התביעה הכללית: ועדת המכרזים של נציבות שירות המדינה בחרה היום (ג') בעו"ד אלי אברבנאל לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים.

זהו התפקיד המשמעותי ביותר מבין המשנים המכהנים לפרקליט המדינה, מאחר שכל התיקים הפליליים המרכזיים המוכרעים ברמות הגבוהות של התביעה, על-ידי פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, עוברים דרך המשנה הפלילי לפרקליט, וזאת בנוסף לשלל נושאי מדיניות ואכיפת חוק, לצד תיקים חשובים המטופלים על-ידי המחוזות וזרועות התביעה האחרות.

אברבנאל יחליף בתפקיד את עו"ד שוקי למברגר, המסיים את כהונתו ביוני הקרוב, אך אמור לצאת לחופשת לימודים מיד לאחר החגים.

עד לפני כשנה שימש אברבנאל (52) בתפקיד פרקליט מחוז ירושלים (פלילי), ולאחר שסיים את תפקידו זה נבחר לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, שבו נכנס לנעליו של קודמו בתפקיד, עו"ד שי ניצן (שמונה בהמשך למשנה ליועץ המשפטי לממשלה לתפקידים מיוחדים).

אברבנאל עובד בפרקליטות מאז 1985, ואת רוב שנותיו עשה בפרקליטות מחוז ירושלים, חלקן בצמוד לפרקליט המדינה כיום, משה לדור, ששימש כפרקליט המחוז לפני אברבנאל.

קו לוחמני בתיק אולמרט

כפרקליט ניהל אברבנאל תיקים רבים ממגוון תחומי המשפט הפלילי - תיקי רצח, למשל תיק הרצח הכפול בנטף; תיקי עבירות מין - התיק נגד השר לשעבר יצחק מרדכי; תיקי שוחד ועבירות צווארון לבן, לצד תיקים מורכבים ורגישים ואחרים.

כפרקליט מחוז ירושלים, התנהלו בפרקליטות תחת פיקוחו, בין היתר, התיק נגד השר לשעבר, שלמה בניזרי, תיק המינויים הפוליטיים של השר צחי הנגבי והתיק נגד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בפרשות ראשונטורס-טלנסקי-מרכז ההשקעות, שבו שימש אברבנאל ראש צוות התביעה בתיק.

בתיק אולמרט הוביל אברבנאל קו לוחמני מטעם הפרקליטות, בגזרת המאבק בשחיתות השלטונית. עם זאת, אברבנאל נחשב פרקליט ומשפטן פרגמטי, שאיננו לוקח על עצמו מאבקים משפטיים אבודים בתיקים בעייתיים.

כך, בתיק נשיא המדינה לשעבר, משה קצב - אברבנאל - ששימש כפרקליט המחוז המלווה את התיק, לפני שתיק זה הועבר לטיפול מחוז המרכז - תמך בסגירה מוחלטת של התיק בעילה של חוסר ראיות עוד בתום החקירה המשטרתית הראשונית. היה זה היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, שנקט גישה אקטיביסטית יותר והורה על העמדתו לדין של קצב בשורת עבירות מין.

חילופי האישים בתפקיד הבכיר ביותר בתחום הפלילי שמתחת לפרקליט המדינה, מסמנים מגמה של הקשחת קו אכיפת החוק בתיקים רגישים של שחיתות שלטונית או אכיפה כלכלית בדרגות הגבוהות.

למברגר עצמו, המסיים שמונה שנות כהונה, נקט קו אמביוולנטי בנושאים אלה. הוא היה שותף להחלטות רבות בנוגע להעמדה לדין של אנשי ציבור - למשל ההחלטה להאשים את אולמרט ונאשמים רבים נוספים בעבירת שוחד בתיק הולילנד, תיק צחי הנגבי ועוד.

למברגר היה גם זה שהכריע להעמיד לדין את רעייתו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, באשמת העסקת עובד זר במשק הבית ללא היתר. מאידך, תמך למברגר בחתימת הסדר הטיעון המקל עם קצב, הורה על סגירת תיק המינויים הפוליטיים של אולמרט ועוד.

בחודש הבא אמורים להתמנות עוד שני פרקליטים לתפקידים בכירים בפרקליטות: ועדות המינויים יכריעו מי יירש את מקומה של עו"ד אביה אלף, המסיימת את כהונתה כמנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות; ומי ייכנס לנעליו של עו"ד גל לברטוב, המסיים קדנציה בתפקיד מנהל המחלקה הבינלאומית.

בין הפרקליטים שהגישו את מועמדותם לניהול המחלקה הכלכלית נמצאים בין היתר עו"ד אורי קורב - פרקליט בכיר במחוז ירושלים, שהיה שותף לאברבנאל בניהול תיק אולמרט במחוזי בירושלים; עו"ד יהודה שפר, המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית; עו"ד חובב ארצי, מנהל המחלקה לדיני אכיפת מקרקעין; עו"ד יוסי קורצברג מפרקליטות מחוז תל-אביב; וכן שני פרקליטים בכירים מהמחלקה הכלכלית עצמה - עו"ד מיכל סיבל-דראל וד"ר מאור אבן-חן.

סבב המינויים הנוכחי הוא האחרון שבו ישתתף פרקליט המדינה, משה לדור, המסיים בעצמו את כהונתו בנובמבר הקרוב, לאחר 6 שנים בתפקיד.

שני המתמודדים המסתמנים כמועמדים הבולטים לרשת את תפקידו הם עו"ד שוקי למברגר, המסיים כעת כאמור את כהונתו כמשנה לפרקליט לעניינים פליליים; ועו"ד שי ניצן, המשמש כעת כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה לתפקידים מיוחדים.