דוחות רשתות האופנה: פוקס מגדילה את הפער מקסטרו וגולף

חברות האופנה הציבוריות סוגרות את 2012 במגמה מעורבת: פוקס התחזקה בזכות אמריקן איגל ופתחה פער של 50% בהיקף הפעילות לעומת קסטרו וגולף ■ קסטרו הפנימה שהיא זקוקה למנועי צמיחה חדשים ■ ואילו גולף נשחקה בביצועים

שוק האופנה הישראלי אינו כשהיה. שנת 2012 סימנה את התחזקות חדירתן של רשתות אופנה בינלאומיות לישראל, וגם הנפח שהן תפסו בשוק הלך וגדל. המגמה הזאת נותנת את אותותיה גם על חברות האופנה המקומיות.

מי שהשכילה להיכנס לזירה הבינלאומית, קבוצת פוקס, נהנתה מפריחה ועקב כך הגדילה את הפער מול המתחרות הציבוריות. גולף, שנותרה עם פעילות רק בישראל, נחלשת. עם זאת, קסטרו הצליחה לשמר ואף לחזק את מעמדה למרות התרכזותה במותג וברשת אחת.

3 חברות האופנה מתכוונות ללכת ולהתחזק מכאן ואילך, והתוכניות של חלקן גדולות במיוחד.

לדברי הראל ויזל, מנכ"ל ומבעלי השליטה בקבוצת פוקס, "נגיע תוך 3 שנים ל-50-60 חנויות של פוקס הום ול-30-35 חנויות של אמריקן איגל, מתוכן 3 חנויות אאוטלט, שהראשונה מהן נפתחה בביל"ו. נפתח 5 חנויות נפרדות למותג ההלבשה התחתונה aerie, ובמידת ההצלחה נרחיב את רשת ההלבשה ל-30 חנויות.

"פתחנו בתוך שבועיים 10 דוכנים לנעלי הסירה תחת המותג מרשה ונגיע ל-30 דוכנים. תוך 3 שנים ללין תגיע ל-100 חנויות בישראל ולפחות ל-100 חנויות בעולם. נמשיך לחזק את בילבונג, נפתח בוטיקים נוספים לסאקס, ונמשיך את פריסת המותג סאקס באירופה באמצעות חנויות זכיינים".

ויזל גם אומר כי פני החברה להבאת מותגים בינלאומיים נוספים לישראל, וכן לביצוע רכישות של חברות קטנות שיש להן פוטנציאל צמיחה משמעותי, בדומה לרכישות שביצעה הקבוצה בללין, סאקס ובביליהאוס.

גם בקסטרו הפנימו שהחברה זקוקה למנועי צמיחה חדשים, ושמוצלח ככל שיהיה המותג קסטרו, גם להתפתחות שלו יש גבולות. קסטרו מנהלת בימים אלה משא-ומתן לרכישת השליטה (50.01%) בקבוצת הודיס, הכוללת את רשת אופנת הבייסיק הודיס, רשת האקססוריז טופ טן ורשת דוכני משקפי השמש קרולינה למקה.

"אנחנו מתכננים צמיחה בתוך החברה וגם דרך המגעים שאנחנו מקיימים לרכישת החברות שפרסמנו. פני החברה חזק מאוד קדימה. הרחבנו את המותג לקולקציית Black לגברים ולהלבשה תחתונה. אנחנו מגדילים את שטחי החנויות, והאסטרטגיה היא להוות תשובה לרשתות הבינלאומיות", אומר מנכ"ל ומבעלי קסטרו, גבי רוטר.

מנכ"לית קבוצת גולף, אילנה קאופמן, לא מתרגשת מהשחיקה בביצועים. לדבריה, "2012 הייתה שנת התארגנות. למדנו את התחרות, היכן צריך לתקן ואיפה הצרכנים, ואנחנו הולכים להיות פול גז בשנת 2013.

"בלו בירד השתפרה. נייבא את מותג ההלבשה תחתונה הבינלאומי 'לה פרלה' לתוך אינטימה. ניכנס חזק למוצרי ספורט, יוגה ופילאטיס, הן בבלו בירד והן באינטימה. פתחנו הרבה חנויות ב-2012 ונראה את מלוא הפדיון ב-2013.

"בימים אלא אנחנו משיקים אתר מכירות במטרה להפוך אותו לאתר המתנות הגדול בארץ. עצרנו את הירידה במכירות, ומכאן אנחנו בדרך לעלות".

1.064 מיליארד שקל. זהו מחזור המכירות שרשמה קבוצת פוקס, בראשות הראל ויזל, בשנת 2012. בזמן שהמכירות של גולף התכווצו ב-0.2%, והמכירות של קסטרו עלו ב-8.7%, מכירות קבוצת פוקס רשמו עלייה חדה של 30%, בעיקר הודות לפתיחת רשת האופנה אמריקן איגל בישראל. כבר היום הפעילות של פוקס גדולה ב-50% מהפעילות של קסטרו ובשיעור אף גבוה יותר (54%) מהפעילות של גולף.

פוקס פיתחה בשנים האחרונות רגליים נוספות עם רכישת מחצית מהחברות ללין, סאקס ובילי האוס (מפעילת רשת החנויות בילבונג). בשנה החולפת פיתחה פוקס גם את רשת הטקסטיל וכלי הבית פוקס הום והשיקה בישראל את רשת האופנה אמריקן איגל. הפעילות הרחבה והמגוונת מאפשרת לפוקס לשפר את תנאיה המסחריים בקניונים ובמרכזי המסחר ולייעל את עבודת הקבוצה.

רשת קסטרו, שפועלת בישראל עם מותג אחד בלבד, קוצרת מכירות שיא של 705.8 מיליון שקל, שיש בהן כדי להעיד על חוזק המותג.

פרמטר חשוב למדידת המכירות הוא שיעור השינוי במכירות חנויות זהות. פוקס מדווחת על גידול של 7.1% במכירות חנויות זהות של המותג פוקס, ובמקביל מדווחת על עצירה בגידול מכירות חנויות זהות של ללין (0%).

בקסטרו מדווחים על עלייה של 0.6% בלבד בחנויות זהות, ואילו בגולף שיעור הירידה במגזר אופנת ההלבשה עמד על 3.7% ובמגזר הבית על 1.2%.

737 מיליון שקל. זהו שווי השוק הנוכחי של קבוצת פוקס. מדובר בשווי הגבוה ב-45.8% מהשווי של קסטרו, שעומד על 505.5 מיליון שקל והגדול ב-66% מהשווי של קבוצת גולף, שעומד על 443.7 מיליון שקל.

פוקס וקסטרו נהנות מאמונו של שוק ההון, כאשר מתחילת 2012 עלתה המנייה של פוקס ב-65%, ואילו המניה של קסטרו עלתה בשיעור חד יותר של 86%. לעומתן, מניית גולף נשחקה בתקופה זו ב-4.6%.

610.9 מיליון שקל. זהו הרווח הגולמי של קבוצת פוקס שצמח ב-28%, אודות לגידול במכירות. שיעור הרווח הגולמי של הקבוצה נשחק מעט מ-58.2% בשנת 2011 ו-57.4% בשנת 2012.

הן קסטרו והן גולף פועלות עם שיעור רווחיות גולמית גבוה יותר, 60.5% לקסטרו ו-59.4% לגולף, אם כי גם קבוצת גולף רשמה שחיקה בשיעור הרווח הגולמי.

118.1 מיליון שקל. זהו הרווח התפעולי של פוקס לשנת 2012. בזמן שהרווח התפעולי של פוקס צמח ב-12.6%, הרווח התפעולי של קסטרו ירד ב-3%, ואילו הרווח התפעולי של גולף צנח בשיעור חד של 23.5%.

כל 3 חברות האופנה רושמות שחיקה בשיעור הרווח התפעולי. הרווח התפעולי של פוקס נשחק מ-12.8% בשנת 2011 ל-11.1% בשנת 2012, אך זה גבוה יותר מהשיעור שמציגים קסטרו (10.5%) וגולף (9%).

82 מיליון שקל. זהו הרווח הנקי של פוקס בשנת 2012, שגדל ב-8.6%. הרווח הנקי של קסטרו נמוך יותר והסתכם ב-58.2 מיליון שקל, אך הוא צמח בשיעור חד יותר של 21.3%. לעומתן הרווח הנקי של גולף צנח ב-26.6% והסתכם ב-48 מיליון שקל בלבד.

בזמן שקסטרו סגרה את כל פעילותה הבינלאומית, וקבוצת גולף מעולם לא נכנסה אליה, בפוקס עדיין רואים בפעילות הבינלאומית מנוע צמיחה. למרות זאת, הפעילות בחו"ל אינה נטולת קשיים.

קבוצת פוקס החליטה לסגור את החנויות שהפעילה ברוסיה בשותפות עם איש העסקים לב לבייב. בשנה החולפת נפרדה פוקס גם מהזכיין בבולגריה ובקרואטיה ומהזכיין ברומניה.

מכירות פוקס בחו"ל צמחו ב-2012 בשיעור של 1.3% והסתכמו ב-109 מיליון שקל. למרות הגידול הנמוך במכירות, פוקס הכפילה את הרווח התפעולי מ-11.4 מיליון שקל ל-22.7 מיליון שקל, ושיעורו עלה בהתאם מ-10.6% ל-20.8%.

מנוע הצמיחה החדש שפוקס מפתחת בחו"ל הוא פריצתה של רשת ללין, והחברה מדווחת על פתיחת 3 חנויות בזכיינות למותג הטיפוח.

בחברת הדירוג מידרוג צופים כי בשנת 2013 פוקס "צפויה להמשיך לצמוח בשיעור מתון ולספוג שחיקה מסוימת בשיעור הרווח התפעולי, וזאת לאור המשך מגמת התרחבות החברה באמצעות מותגים וסגמנטים נוספים, לצד קיטון בצמיחה בהכנסות מחנויות זהות".

חברות האופנה הישראליות
 חברות האופנה הישראליות

מניות האופנה הישראליות
 מניות האופנה הישראליות

מבנה החברות
 מבנה החברות