הדובים התעוררו? מספר סימנים לכך שהשוק הולך לרדת בגדול

ג'ף ריבס, (Reeves) עורך האתר הכלכלי InvestorPlace.com, מספק מספר סימנים לכך שבקרוב יחל גל מימושים נרחב בשווקים ■ מהם הסימנים? המכפיל בשוק יקר מדי, הנהירה של המשקיעים למניות, אופטימיות יתר של האנליסטים ועוד

אומנם יו"ר ה'פד' בן ברננקי סיפק אמש דלק נוסף לשוק השורי כאשר הכריז כי רכישות האג"ח יימשכו עד ששיעור האבטלה יירד לרמה של 6.5%, אולם ישנם אנליסטים שטוענים כי השוק השורי התנפח מדי ועשוי לרדת בקרוב. ג'ף ריבס, (Reeves) עורך האתר הכלכלי InvestorPlace.com, מספק מספר סימנים לכך שהדובים עומדים להתעורר.

1. הרוטציה הגדולה - ריבס גורס כי הנהירה של המשקיעים לשוק מאפיינת את הימים שלפני קריסת השוק בבועת הדוט.קום ב-2000 ולפני משבר החוב ב-2008. במילים אחרות, הבריחה של המשקיעים משוק האג"ח ומהמזומנים לשוק המניות היא אומנם אחד התהליכים המזינים את השוק השורי, אך היא עשויה להביא עימה תיקון עצום.

2. השוק יקר מדי - מכפיל הרווח של מדד ה-S&P 500 עומד כיום על 18, יותר מהמכפיל הממוצע שעומד על על 15 והמכפיל החציוני בשוק שעומד על 14.5. לכן, ריבס טוען כי השוק יקר מדי וסימן נוסף שמעיד על כך הוא מכפיל ה-P/E10 (הידוע בכינויו מכפיל שילר)

למעשה, המכפיל של שילר בוחן את רווחי החברות במדד על פני 10 שנים בניכוי השפעות האינפלציה, זאת כדי לנסות ולהעריך את השווי האמיתי של השוק תוך הימנעות מ"רעשי הרקע" של הטווח הקצר. כעת, המכפיל של שילר עומד על 23, הרבה מעל המכפיל הממוצע שעומד על 16. לשם השוואה, בתקופה שלפני הקריסה ב-2007 המכפיל עמד על 28.

3. כשהאנליסטים אופטימיים מדי זה הזמן למכור - כאשר האנליסטים מעניקים לשוק מחיר יעד אופטימי מדי כגון 18,000 נקודות או 36,000 נקודות למדד הדאו כדאי שתתחילו לחשוש, לדברי ריבס.

4. מדדי האנרגייה והחומרים - המדדים המרכזיים בשוק אומנם טיפסו לשיאים חדשים אך ריבס מבקש לציין כי סקטורים חשובים כגון סקטור האנרגיה והחומרים נשארו מאחור, כאשר כשני שליש מהמניות בסקטורים הללו נסחרים קצת מעל הממוצע נע של ה-50 ימים.

5. שוק העבודה התאושש אך עדיין גרוע - שיעור האבטלה שירד לאחרונה לרמה של 7.7% (שנתי), שפל של 4 שנים. אולם, ריבס מציין כי תהליך ההתאוששות הכלכלית הוא הוא איטי וכואב כאשר מיליוני אמריקאים עדיין ללא עבודה.

6. הצמיחה נמוכה - קצב הצמיחה השנתי ב-2012 עמד על 2.2% בלבד, טוען ריבס, כאשר מרבית תחזיות האנליסטים אינם צפוים שיפור מהותי ב-2013.