קבלו את 10 "האימפריות המסחריות" הגדולות ביותר בכדורגל העולמי

יונייטד, ברצלונה, ריאל מדריד, באיירן, סיטי, מילאן, ועוד: מי הקבוצות שמקבלות הכי הרבה כסף בעונת 2012/13 מהמפרסמות העיקריות שלהן?

מי הן קבוצות הכדורגל המצליחות בעולם מבחינה מסחרית? אינדיקציה טובה לכך אפשר לקבל מדירוג המועדונים המכניסים ביותר בגלובוס משני אפיקים עיקריים: הספונסר המרכזי (חברה שמקבלת חשיפה על קדמת חולצות המשחק) וספונסר ההלבשה (ספק הביגוד והציוד).

מדירוג שערך בלוגר הספורט האיטלקי המוערך מרקו בלינאצו, עולה כי ברצלונה מובילה בתחום הזה: מקבלת כ-30 מיליון אירו בשנה מהספונסר המרכזי שלה - "קרן קטאר"; 33 מיליון אירו נוספים נכנסים לקופה הקטאלונית מספונסרית ההלבשה של המועדון - נייקי; בסך הכל תקבל אלופת ספרד הנכנסת כ-63 מיליון אירו משני נותני החסות העיקריים שלה בעונת 2012/13.

היריבה הגדולה של בארסה, ריאל מדריד, רודפת אחריה גם כאן, עם 61 מיליון אירו: 38 מיליון אירו מסוכנות ההימורים האירופית BWIN, ו-23 מיליון נוספים מאדידס. מי שמפגרת אחרי שתי הספרדיות, למרות היותה מותג גלובלי, היא מנצ'סטר יונייטד האנגלית, שנהנית העונה מ-25 מיליון אירו מגוף השירותים הפיננסיים האמריקאי AON, ועוד 31 מיליון אירו מנייקי (סה"כ 56 מיליון אירו).

ליברפול, על-אף הכישלונות החוזרים שלה בשנים האחרונות על המגרש, מצליחה לגייס ב-2012/13 סכום זהה לזה של יונייטד, יריבתה לפרמיירליג: 25 מיליון מהבנק האירופי סטנדרד צ'רטרד, ועוד כ-31 מיליון ממותג ההלבשה האמריקאי "וורייר" (מבית ניו באלאנס). את החמישייה הראשונה בדירוג משלימה באיירן מינכן הגרמנית, עם 23 מיליון אירו בעונה מחברת התקשורת דויטש טלקום, ועוד 27 מיליון מאדידס.

העתיד הוורוד של מנצ'סטר יונייטד

יש להזכיר כי כל הסכומים המדוברים נכונים לעונה הנוכחית, ובשנים הקרובות צפויים להתקיים מהפכים בפסגה. מנצ'סטר יונייטד, לדוגמא, חתמה כבר על הסכם עם יצרנית הרכבים שברולט, שיעניק לה סך של כ-430 מיליון אירו למשך שבע שנים, מעונת 2014/15 ואילך (מעל 60 מיליון אירו בעונה רק מהספונסרית המרכזית). בנוסף, "השדים האדומים" נמצאים במגעים עם נייקי על הארכת ההתקשרות ביניהם, כשהאופטימיים מבין מנהלי השיווק באולד טראפורד מפנטזים על חוזה בשווי 1.2 מיליארד אירו ל-10 שנים.

גם ריאל מדריד תחליף בקרוב את הספונסרית הראשית שלה: BWIN תעזוב בתום העונה, וחברת התעופה של דובאי, אמירייטס, תחליף אותה החל מעונת 2013/14. במקביל, ברצלונה אמורה לשדרג החל מהשנה הבאה את ההסכם שלה עם הקטארים.

השורה התחתונה: הדירוג הנוכחי צפוי לקבל פנים אחרות לגמרי בתוך כמה שנים, עם קבוצות שיחליפו ביניהן מקומות. אבל דבר אחד בטוח - הסכומים שנכנסים לכדורגל מפרסום וחסויות ממשיכים לצמוח, ולהוכיח עד כמה הענף חסין למשבר הכלכלי באירופה.

טוסו אתיחאד ואמירייטס

ובחזרה לדירוג שנכון ל-2012/13. מי תופסות את מקומות 6-10 ברשימה? צ'לסי האנגלית שישית (סמסונג ואדידס, 43 מיליון אירו בעונה ביחד), ואחריה: 7. ארסנל (אמירייטס ונייקי - 41 מיליון); 8. מנצ'סטר סיטי (חברת התעופה אתיחאד ונייקי, 40 מיליון); 9. אינטר (חברת הצמיגים פיראלי ונייקי, 30 מיליון); 10. מילאן (אמירייטס ואדידס, 27 מיליון).

נציין כי הסכומים המדוברים כוללים אך ורק את הסכמי החשיפה על קדמת החולצות, ולא נכללים בהם אלמנטים פרסומיים נוספים. לדוגמא, ארסנל ומנצ'סטר סיטי מקבלות מאתיחאד ואמירייטס, בהתאמה, חסות שמית על האצטדיונים שלהן (אצטדיון אמירייטס של ארסנל ואצטדיון אתיחאד של הסיטי).