כמה שווים מועדוני כדורגל? פחות ממה שנדמה לכם

מנצ'סטר יונייטד שווה "רק" 1.06 מיליארד ליש"ט - כך טוען כלכלן כדורגל אנגלי, שפיתח מודל להערכת שווי ריאלית של מועדוני הפרמיירליג

כמה כסף באמת שווים מועדוני כדורגל? קיימים אינספור דירוגים שמנסים לענות על השאלה הזאת, המוכר ביניהם הוא זה של המגזין "פורבס", שקבע בינואר האחרון כי מנצ'סטר יונייטד היא קבוצת הספורט היקרה בעולם, עם ערך של 2.1 מיליארד ליש"ט. יונייטד גם נסחרת בוול סטריט, לפי שווי של 1.82 מיליארד ליש"ט, בנתון נוסף שיכול להוות אינדיקציה לשווי שלה.

אבל מודל שפיתח טום מרקהאם, כלכלן כדורגל בבית הספר ICMA למנהל עסקים, מציע רעיון לפיו קבוצות הכדורגל בפרמיירליג שוות הרבה פחות ממה שנהוג לחשוב: מנצ'סטר יונייטד מובילה אמנם גם את הדירוג של מרקהאם, עם שווי בסך 1.06 מיליארד ליש"ט. ארסנל שנייה עם 942.9 מיליון ליש"ט, צ'לסי שלישית (510.5 מיליון ליש"ט), ואת החמישייה הראשונה משלימות טוטנהאם (436.6 מיליון) ומנצ'סטר סיטי (401.1 מיליון).

במודל שלו, שפרטיו מתפרסמים באתר sportingintelligence, מתבסס מרקהאם על נתונים מהדוחות הפיננסיים הרשמיים של המועדונים, ועל מדדי הביצועים המרכזיים שלהם (Key Performance Indicators), הכלכליים וגם הלא-כלכליים.

ליברפול שישית בדירוג, עם שווי של 352.2 מיליון ליש"ט. העשירייה הראשונה נסגרת עם ניוקאסל (275.8 מיליון ליש"ט), ווסט ברומיץ' (126.9 מיליון), סנדרלנד (121.8) ואברטון (112.3). הקבוצה הכי פחות יקרה בפרמיירליג היא וויגאן - שווה 42.8 מיליון ליש"ט בלבד.