חושבים שהכל רגוע בקפריסין? חכו שבוע למבחן האמיתי

הבנקים בקפריסין נפתחו היום אך על פי ההגבלות החדשות לא ניתן למשוך מעל 300 אירו למשך 7 הימים הקרובים, ולכן המצב רגוע במדינה ■ המבחן האמיתי של הבנקים יהיה כאשר ההגבלה הזו תוסר

כלי התקשורת בעולם נהרו היום (ה') לקפריסין בציפייה למצוא אזרחים קפריסאים זועמים בתור לבנקים, אך נראה כי נרשמה "אכזבה", כאשר התורים רגועים, וגם השווקים מתעודדים מכך.

אולם, ייתכן שלא נכון לנוח על זרי הדפנה. כידוע, הרגלוטורים בקפריסין הטילו מגבלות על משיכת הון מהבנקים, כדי למנוע את אותה "ריצה" על הבנקים. אזרחים לא יכולים למשוך מעל ל-300 אירו מהבנקים למשך שבעת הימים הקרובים. כך שהמבחן האמיתי של הבנקים במדינה יהיה בשבוע הבא.

"הגבלות ההון הוארכו מארבעה ימים לשבעה ימים, ורק אחרי שההגבלות יוסרו יהיה ברור מה ההשלכות האמיתיות של העניין", אומר ריצ'ארד ג'ילהולי מ-TD סקיוריטיז. "אם ההגבלות אכן יוסרו לאחר שבעה ימים, פקדונות גדולים של לקוחות מחוץ לקפריסין יימשכו, כך שההשפעה של זה רק נדחתה, לא נמנעה".

היום, כאמור, ממשלת קפריסין הכינה את הקרקע לפתיחת הבנקים, כאשר החשש הגדול היה כמובן "ריצה" של הלקוחות אל הבנקים כדי למשוך פיקדונות, מה שעלול לגרום לקריסתם. שיירות של משאיות עמוסות במיליארדי אירו עשו דרכן הלילה מאירופה לבנק המרכזי של קפריסין כדי לצייד את הבנקים במזומנים במידת הצורך.

הבנקים בקפריסין היו סגורים מה-16 במארס כדי למנוע מצב של משיכה המונית של פיקדונות בנקאיים, לאחר שהממשלה הודיעה על הטלת מס על הפיקדונות כחלק מהתוכנית לקבל חבילת סיוע מאירופה. הממשלה הגבילה את משיכת הכספים מהבנקים כדי למנוע משיכות אגרסיביות, וההגבלות יימשכו לפחות עוד שבוע, כאמור.

לפי הערכת ממשלת קפריסין, בעלי פיקדונות גדולים בבנק קפריסין יפסידו עד 40% מכספם בעוד שמפקידים פחות גדולים בבנק Cyprus Popular עלולים להפסיד עד 75% מכספי הפיקדונות הלא-מובטחים שלהם.