משרד הפנים: הקבלנים לא רוצים עובדים מסרילנקה

לוקר: משרד הפנים התחייב להביא 2000 עובדים זרים עד סוף מארס

לידיעת משתתפי קבינט הדיור העתידי: ייתכן והנושא הראשון שתיאלצו להתמודד איתו הוא גיבוש מדיניות חדשה הנוגעת לעובדים זרים בענף הבנייה. כך עולה ממכתב ששלח מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר בתחילת החודש הנוכחי להתאחדות בוני הארץ והתאחדות תאגידי כח האדם לבנייה.

את המכתב האמור, שהגיע לידי "גלובס", שלח לוקר בעקבות פניות חוזרות ונשנות של שני הגופים הנ"ל יחד עם פניות נוספות של קבלנים, יזמים והעוסקים בתחום המתלוננים על מצוקת כח האדם. במכתב מוזכרת התחייבות של משרד הפנים לעמוד במכסה שנקבעה על ידי הממשלה להבאת עובדים זרים עד סוף החודש הנוכחי. נכון להיום חסרים בענף אלפי עובדים ואין כל דרך שמשרד הפנים יעמוד בהתחייבות זו. במקביל, במשרד הפנים תולים את האשמה דווקא בקבלנים שמסרבים לקלוט עובדים זרים מסרילנקה.

"מהבירורים שקיימנו עמכם ועם רשות האוכלוסין וההגירה בשבועות האחרונים", כתב לוקר במכתבו, "מסתבר כי חסרים כ-2000 עובדים על מנת לעמוד ביעד שקבעה הממשלה. רשות האוכלוסין וההגירה, כמבצעת המדיניות של הממשלה בנושא, הסבירה את התהליך הארוך שנדרש היה על מנת לממש מדיניות זו (הסכמים בילטראליים, מנגנוני גיוס וכו') והתחייבה כי תעמוד ביעד של ה-8000 איש עד סוף חודש מרץ 2013".

לוקר מוסיף וכותב כי משרד ראש הממשלה בטוח שמשרד הפנים עושה ככל שביכולתו לעמוד ביעד המדובר, שראוי לציין שנקבע כבר לפני כשנה וחצי, אולם אם לא יצליח ייתכן ויש לשנות את המדיניות שיושמה עד כה. "ככל שיסתבר כי יש קושי לממש את המדיניות שקבעה הממשלה, תצטרך הממשלה החדשה, לגבש מדיניות בנושא, ובמידת הצורך להנחות את גורמי הביצוע, קרי רשות האוכלוסין וההגירה, בדבר המנגנונים שמחד יאפשרו את גיוס העובדים, ומאידך ישמרו על זכויותיהם".

מרשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים נמסר בתגובה כי: "רשות האוכלוסין וההגירה פועלת בכובד ראש לעמוד בהחלטות ממשלה ובמסגרת זו, פעלה הרשות להקצאת 27,500 פועלי בנין פלשתינאים בהתאם להחלטת הממשלה ובכלל זה, תוספת של 8000 עובדי בנין פלשתינאים שהתווספו בהחלטות ממשלה משנת 2012. מזה מספר חודשים הציעה רשות האוכלוסין להתאחדות בוני הארץ לקלוט עובדים מקצועיים מסרי לנקה, בענף הבניין. ההתאחדות טרם השיבה לפניה זו עד כה ואנו ממתינים לתשובתם החיובית לגיוס העובדים באופן מיידי. מעבר לכך, כ-1000 עובדים בולגריים המעוניינים להגיע לעבודה בישראל בענף, ממתינים להגעת משלחת של בוני הארץ בשבועיים הקרובים, אשר תיבחן אותם מקצועית ותבדוק את התאמתם".

מהתאחדות בוני הארץ נמסר כי: "המחסור בעובדים חמור. הממשלה התחייבה לעמוד ביעד ואנחנו מקיים שתצליח".

כזכור, ממשלת ישראל קבעה ביולי 2011 כי יש להקפיא את מתווה הפחתת עובדים הזרים לענף הבנייה, זאת לאור מצוקת כח האדם והתמשכות תהליכי הבנייה שהן בין הסיבות לעליית מחירי הדירות. לאחר שהוחלט לא להביא עובדים מסין, נבחנו כמה מדינות אחרות והמדינה הראשונה שקיבלה אישור הייתה בולגריה.