מדוע רצו השרים משרד קצר

כי כשהשם ארוך, התפקיד קטן. יש מי שעוד לא הפנים את זה

מי השתוקק להיות שר ליחסים בינלאומיים, אסטרטגיה ומודיעין? מי שלא היתה לו ברירה ולא הצליח להיות 'שר קצר'. השרים 'הארוכים' נאלצים להסתפק בכל מיני משרדים לכלום ושום דבר, עם הגדרות תפקיד מפוצצות עד מגוחכות, העיקר כסא בממשלה.

הם יודעים שאין שם כולם, כולם יודעים שאין שם כלום, אבל כאמור אין ברירה, זה המקסימום שהצליחו לקבל. לעומת זאת בקריירה שאיננה פוליטית האסימון הזה עוד לא נפל ויותר מידי מנהלים מתעקשים להתהדר בתארים כל-כך ארוכים, שרק הם מזהים שמדובר בהם.

מי צריך מנהל ארוך?

קצת דוגמאות? סמנכ"ל שיווק מכירות פיתוח עסקי ואסטרטגיה - סמנכ"ל כספים כלכלה בקרה ומשאבי אנוש - סמנכ"ל תפעול רכש לוגיסטיקה ושרשרת אספקה - סמנכ"ל לקוחות שיווק מכירות ושירות.

הנזק התדמיתי בתארים המגושמים האלה הוא גדול, וכמוהו הקושי לשכנע את 'הארוכים' לוותר על שובל התארים שהצמידו לעצמם. הם פוחדים שאם התואר לא יכלול את כל המרכיבים מישהו יחשוד חלילה שהם אינם מספיק מקצוענים ומנוסים. בפועל זה הפוך.

ליבו של הנזק התדמיתי הטמון באורך הוא קצר - "כולבויניק" ! המנהל הארוך ממצב עצמו כמי שיש בו קצת מזה, קצת מזה, טיפה מזה, ועוד טיפ טיפה מההוא, אבל מרוב 'קצתים' הוא לא מומחה בכלום.

מקבלי החלטות בשוק העבודה מריחים את הזן הזה מקילומטרים. אלא אם הם עצמם לא מספיק מקצועיים, מיד יבחינו שיש פה בעיה- בעיה באיכות המנהל או בעיה באיכות החברה ממנה הוא מגיע. מניסיוני רב השנים למדתי שהבעיה היא כמעט תמיד בשניהם. גם החברה המעסיקה איננה פאר המקצוענות וגם המנהל, אחרת היה מבין את זה ודואג להסוות את הבעיה. המפתיעים מכל הם מין הסתם סמנכ"לי השיווק הארוכים (הנפוצים בדיוק כמו האחרים), שהרי מיתוג הוא מטה לחמם.

כמובן שאסור לשכוח לרגע שאנחנו לא שרים. בעוד בממשלה גם הקצרים וגם הארוכים נהנים מאותם תנאים ומנעמים, אנחנו בני התמותה עלולים למצוא את עצמנו עם ערך שוק מתדרדר, ובסופו של דבר בלי עבודה.

חשוב להבין שבמגזר העסקי מנהל ארוך הוא אטרקטיבי לארגונים לא אטרקטיביים, ארגונים שלא יכולים להרשות לעצמם לשלם על איכות ונאלצים להסתפק בכמות- בהרבה קצתים, בכולבויניק. לכן אם החלטתם לדלג על הארגונים האלה מומלץ להשיל מעליכם את המטען העודף, שהרי הגדרת התפקיד היא אחד משני הפרמטרים הכי משמעותיים למיתוג שלכם ולקביעת ערך השוק. הדיוק בהגדרת התפקיד חשוב מיוחד למי שהחברה ממנה הוא מגיע ממותגת לא WOW .

איך זה נראה בשוק העבודה?

אם מי מהקוראים טרם השתכנע, אספתי כמה ממצאים פורנזיים להוכחת הטענה

  1. בחברות הגדולות והרציניות אין מנהלים ארוכים, רק קצרים. אתם מוזמנים להיכנס לאתרים שלהם ולבדוק את הגדרות התפקיד של הסמנכ"לים.
  2. במרבית מודעות הדרושים מחפשים מנהלים 'קצרים' (אגב, 'מנהל שיווק ומכירות' זה 'מנהל מכירות').
  3. כשהגדרת התפקיד במודעה מכילה יותר מ 2-3 מילים, רוב הסיכויים שמדובר בתפקיד במגזר הציבורי או בארגון לא רציני במגזר העסקי (עם מנהל גיוס בהתאם).
  4. גם בחברות הפחות רציניות לרוב המנהלים הם שהדביקו לעצמם את התואר הארוך, לא החברה. הם מתהדרים בו בעיקר במסמך קורות החיים ובלינקדאין, קבל עם ועולם.
  5. כששואלים את הבוסים, הקולגות או הכפיפים של מנהל ארוך 'מה תפקידו בכח?' ב 99.9% מהמקרים תקבלו הגדרה קצרה, גם כשההגדרה הרשמית ארוכה (מי יכול לזכור את האורך הזה?).

במקרים הקשים במיוחד, כשאני לא מצליחה למוטט את ההתנגדות, אני שואלת את הארוך "לאיזה רופא תיקח את הבן שלך? 'לרופא עור' או 'לרופא עור, תפרחות, אקזמות, פסוריאזיס ונקודות חן חשודות'?

בינתיים אף מנהל עוד לא בחר ברופא הארוך.

* הכותבת היא יועצת לניהול קריירה. לתגובות: orna@rudi-cm.com