חשש במשרד החקלאות מפסיקה שתאפשר לחדש פיטום אווזים

שופטי המחוזי זיכו מחמת הספק מפטם אווזים שהנהיג שיטת פיטום חדשה ■ במשרד נערכים לערעור לעליון, מחשש שהפיטום, שנאסר לפני 6 שנים, יחודש

משרד החקלאות מתכוון לערער לבית המשפט העליון בעקבות פסיקה מהימים האחרונים של בית המשפט המחוזי מרכז, שעשויה לחדש את הפעילות לפיטום אווזים. זאת, כ-6 שנים לאחר שענף פיטום האווזים נסגר, בעקבות פסיקת בית המשפט העליון שלפיה הליך הפיטום מהווה התעללות בבעלי חיים.

פסיקת בית המשפט המחוזי ניתנה בעקבות הליך ערעור שניהל חקלאי מהמושב פתחיה שבשפלה, לאחר שהורשע בשנת 2010 בבית משפט השלום בראשון-לציון על כך שהמשיך לפטם אווזים חרף האיסור על פעולה זו. עו"ד גיל רווה ייצג את החקלאי המפטם.

את כתב האישום נגדו הגיש משרד החקלאות, שטען כי במעשיו הוא התעלל בבעלי חיים, התאכזר אליהם ועינה אותם. אלא שבית המשפט המחוזי קיבל את טענת הנאשם, שלפיה הוא מנהיג הליך חדש לפיטום אווזים, וזאת באופן שלא מסב להם סבל, וכך זיכה אותו מחמת הספק.

בית המשפט קבע כי משרד החקלאות לא הוכיח מעבר לספק סביר כי הנאשם עבר את העבירה האמורה, וזאת כיוון שעשה שימוש בשיטה שונה מזו שעליה התבסס פסק הדין של בית המשפט העליון בשנת 2006, אשר הוביל להפסקת פיטום האווזים בישראל.

שופטי בית המשפט המחוזי קבעו עוד כי המדינה לא עמדה בנטל ההוכחה, שכן לא הביאה מחקר מדעי שמוכיח חוסר הפחתה מספקת בסבל שנגרם לאווזים בשיטת הפיטום שנקט הנאשם, וזאת לעומת השיטה שנאסרה ב-2006.

גורמים מקצועיים במשרד החקלאות טוענים כי על רקע הפסיקה, כבר נעשו אליו בימים האחרונים מספר פניות מצד חקלאים, לקראת חידוש פעילותם בתחום פיטום האווזים.

גורמים משפטיים במשרד אמרו כי "לפסק הדין יש השלכות רוחב משמעותיות, כמו חידוש פעילות פיטום האווזים בישראל".

על רקע מורת-הרוח מהחלטת המחוזי, פנתה מחלקת התביעות במשרד לפרקליטות המדינה בבקשה להיערך לקראת ערעור לבית המשפט העליון, בניסיון לבלום את חידוש פיטום האווזים.

"על בסיס הפסיקה שמאפשרת פיטום אווזים בשיטת האכלה שונה, צפויה סדרה של פניות מצד חקלאים שיבקשו לשוב ולעסוק בענף זה, כך שאנחנו חוזרים למצב שקדם לפסיקת העליון בשנת 2006", אמר היום (ה') גורם משפטי במשרד החקלאות.