ביה"ד: יו"ר ועד עיתונאי "מעריב", חגי מטר, לא יוחזר לעיתון

ביה"ד דחה את טענת ארגון העיתונאים כי אי-קבלתו מחדש של מטר ל"מעריב" קשורה לחברותו בוועד העיתונאים ■ ארגון העיתונאים: נערער לביה"ד הארצי

במהלך התקופה הסוערת שעברה על עובדי "מעריב" בשנה שעברה בלט בעיקר חגי מטר, עיתונאי במקומון "זמן תל-אביב" ומי שכיהן כיו"ר ועד העיתונאים בעיתון הוותיק.

מטר הוביל את המאבק נגד בעלי העיתון, קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר והכשרת היישוב של עופר נמרודי, וכן היה חלק מהמשא-ומתן שניהלו עובדי העיתון מול הבעלים החדשים שלמה בן-צבי לקראת עסקת רכישת העיתון.

עם כניסתו של בן-צבי, הוחלט לפטר את כלל עיתונאי "מעריב" ולהעסיק רק כ-360 עובדים בחזרה. בין המפוטרים היה גם מטר עצמו, מה שהוביל את ארגון העיתונאים ואת ההסתדרות לפנות לבית הדין כדי להילחם בהחלטה, בטענה כי מהלך פיטוריו נעשה בשל היותו יו"ר ועד העיתונאים בעיתון וממובילי המאבק נגד הבעלים הקודמים.

עורכי דינו של בן-צבי טענו כי 6 מתוך 8 חברי ועד העיתונאים ב"מעריב" נקלטו מחדש, וכי באשר למקום עבודתו של מטר - מקומון "זמן תל-אביב" - הוחלט להעסיק את העובדים רק כפרילנסרים ולא כשכירים, בשל מצבו הכלכלי הקשה ובשל החיסכון הכספי שבצידו של מהלך זה. לפיכך, בשל שיקולים כלכליים הוחלט שלא להעסיק את מטר.

לאחר שניסיונות גישור בין הצדדים לא צלחו, החליט היום בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב כי אין על "מעריב" חובה משפטית להחזיר את מטר לעבודה בעיתון.

"אי-קליטתו של מר מטר הייתה מעוגנת לכאורה בשיקולים כלכליים עסקיים סבירים בנסיבות העניין", נכתב בהחלטת בית הדין. "לא הונחה בפנינו תשתית ראייתית לכך שהיה תקן ספציפי פנוי שהתאים למידותיו של מר מטר, ולא הוצע לו בכוונת מכוון רק בשל היותו יו"ר ועד העובדים".

מנגד, שופט בית הדין האזורי לעבודה, אורן שגב, ציין כי "היה מן הראוי, מהפן של שמירה על יחסי עבודה קיבוציים ניאותים ותקינים, שהעיתון יעשה מאמץ מיוחד לשוב ולקלוט את מר מטר, ולו בשל העובדה שהעובדים עצמם רואים בו סמל למאבקם".

מארגון העיתונאים נמסר בתגובה כי "בכוונתנו לערער על הפסיקה לבית הדין הארצי לעבודה".