ששינסקי: "שמחתי לראות הודעת לפיד על משאבי הטבע"

ששינסקי, מי שעמד בראש הוועדה לבחינת חלקה של המדינה בתגליות הגז והנפט, מגבה את לפיד ■ "המדינה לא טיפלה במשאבי הטבע כמו שצריך - בראש הראשונה במשאבים כמו אשלג ופוספט או מים מינרלים"

פרופ' איתן ששינסקי, מי שעמד בראש הוועדה לבחינת חלקה של הממשלה בהכנסות מתגליות הנפט והגז, אומר היום (ה') שהוא שמח על הודעתו של שר האוצר יאיר לפיד להקים ועדה שתבחן את זכויות המדינה במשאבי הטבע שלה - ובראשן משאבי האשלג והפוספט בים המלח.

"לא משתמע מלפיד שהוא חולק על המסקנות שלי. להיפך - הוא רוצה להחיל את המסקנות שלנו לגבי מאגרי הגז גם לגבי משאבי הטבע האחרים", אמר ששינסקי בראיון לגל"צ.

כזכור, אתמול הודיע לפיד כי יקים ועדה לבחינת זכויות המדינה במשאבי הטבע שלה. "משאבי הטבע של מדינת ישראל הם נכס ציבורי, והציבור הישראלי הוא הראשון שצריך ליהנות מהם", מסר לפיד. הודעה זו הפילה את מניות כיל והחברה לישראל בשיעור של עד 6% בבורסה.

"מאוד שמחתי לראות את ההודעה של לפיד לגבי משאבי הטבע", המשיך ששינסקי. "חשבתי מזה זמן רב שהמדינה לא טיפלה בהם כמו שצריך - בראש הראשונה במשאבים כמו אשלג ופוספט או מים מינרלים. המדינה לא טיפלה בהם בצורה עקבית. ועדה זה אמצעי טכני לשקול את המדיניות".

לאחרונה התעוררה ביקורת ציבורית חריפה נגד כיל והחברה לישראל בשל הטבות המס בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה שקיבלה כיל מהמדינה במסגרת החוק לעידוד השקעות הון, כמו גם בשל התמלוגים הנמוכים שמגיעים למדינה מהכנסות כיל. על מים מינרלים, אגב, מדינת ישראל לא גובה תמלוגים כלל וכלל.

"משאבי הטבע שייכים לריבון, למדינה, לעם", הוסיף ששינסקי. "אני לא רוצה להביע דעה חד משמעית לגבי מכירת כיל לפוטאש אבל שמחתי שהעסקה מתעכבת. המדינה לא יכולה לכבול את ידיה לעתיד ואת המצב הנוכחי צריך לבחון מחדש".

ששינסקי התכוון כמובן לתמלוגים של כיל למדינה ואמר ששוק האשלג "אינו תחרותי ופוטאש נהנית מדומיננטיות בשוק האשלג העולמי". הוא הדגיש כי אם ישנה כוונה למכור את כיל לפוטאש, הרי שבהסכם המכירה מדינת ישראל צריכה להבהיר ש"יהיה אפשר לשנות את התנאים" בעתיד, כלומר להעלות את התמלוגים או המסים.