רישיונות "נטע" ו"רועי" הוענקו לשותפות רציו

ל"גלובס" נודע כי ההודעה על הענקת הרישיונות נמסרה ערב החג על-ידי הממונה על ענייני הנפט והגז במשרד האנרגיה והמים ■ רציו מחזיקה 70% מהזכויות ברשיונות

רישיונות "נטע" ו"רועי" הוענקו ערב חג העצמאות לרציו ולשותפתה חברת אדיסון האיטלקית. ל"גלובס" נודע כי ההודעה על הענקת הרישיונות נמסרה ערב החג על-ידי הממונה על ענייני הנפט והגז במשרד האנרגיה והמים. רציו מחזיקה 70% מהזכויות ברשיונות, אדיסון 20% והזדמנות ישראלית 10%.

אדיסון, חברת בת של EDF, תאגיד האנרגיה הלאומי של צרפת, נחשבת למפעילת קידוחים בליגה של נובל אנרג'י, שנהנתה עד היום מהגמוניה מוחלטת בשוק הישראלי. יצויין כי בידי שותפות חיפושי הגז "הזדמנות ישראלית" אופציה לרכישת 10% מהזכויות ברישיונות מידי רציו . לפי הערכות הזדמנות צפויה להחזיק 10% ברשיונות לאחר שהממונה אישר לה להחזיק במספר רשיונות במקביל.

אחר רצף הכשלונות והאכזבות בקידוחים של שחקנים חדשים בענף חיפושי הנפט והגז מסתמנים "נטע" ורועי" כתקווה הגדולה האחרונה ליצירת תחרות של ממש מול שליטתן של קבוצת דלק ונובל אנרג'י. שני הרישיונות הנמצאים בשטח היתר החיפושים לשעבר "גל" הנמצא דרומית מערבית לרשיונות "רחל" ו"עמית" שבהן התגלה מאגר לוויתן.

פוטנציאל הגז של הרישיונות הוערך בכ-3 טריליון רגל מעוקב (TCF) לפחות, על-פי מידע שפורסם בעבר על-ידי "גלובס" - אך הוכחש על-ידי בעלי הזכויות ברישיונות. אומדנים אחרים נוקבים בכמויות גז גדולות בהרבה. חשוב להדגיש כי התמונה המדוייקת לגבי ההסתברויות ברישיונות תתברר רק לאחר שיוגש דו"ח המשאבים לממונה על הנפט - והדו"ח לא יוגש ככל הנראה בחודשים הקרובים. בנוסף צפוייים הרישיונות להרוויח בגדול במידה ויתגלה נפט ב"לוויתן", משום שבשטחם נמצאים מבנים דומים מאד לאלו שעשויים להכיל נפט ב"לוויתן". קידוח האקספלורציה לעבר מטרת הנפט ב"לוויתן" צפוי להתחיל בסוף השנה ולארוך חמישה חודשים. רציו מחזיקה 15% מהזכויות בלוויתן.

יגאל לנדאו, מבעלי רציו: "ערב יום העצמאות התבשרנו על קבלת הרישיונות נטע ורועי בשטחי גל, ואנו כמובן שמחים על ההזדמנות להמשיך בפיתוח והרחבת הפעילות בנכסי רציו שאנו מקווים שיבטיחו גידול משמעותי בעתודות הגז הקיימות של מדינת ישראל ואף אולי של עתודות הנפט.

"אנחנו מאד גאים ושבעי רצון מתחילת הפעילות של מפעיל בסדר גודל של אדיסון בישראל - בתקופה בה אנו עדים לפרסומים לפיהם למעלה מ- 50 חברות בינלאומיות, מהמובילות בתחום, נוהרות לשטחים הימיים של לבנון, ופוסחות על ישראל, אנו רואים כהישג הן לשותפות והן למדינת ישראל, את תחילת פעילותה של אדיסון בישראל, מהחברות המקצועיות והרציניות בסקטור, ומאמינים שתחת פעילותם נגיע להישגים, כפי שהיה בהכנסת נובל לתגלית לוויתן.

"גם הבוקר אני עדיין לא מבין את העיכוב באישור דוח ועדת צמח שיאפשר את ייצוא הגז. ללא יצוא הגז פיתוח התגליות לא יתאפשר. זה עיכוב לא הגיוני (מעל שמונה חודשים מאז הוגשו המלצות ועדת צמח), כאשר מדובר בעצירת הכנסה של לפחות מיליארד שקל בחודש ובהכנסות קריטיות לקופת המדינה, בתקופה של צורך בצמצום וקיצוצים כואבים".