"המפסידים הגדולים מפסיקת בג"ץ בנושא הטיפים - המלצרים"

בג"ץ קבע כי הטיפים הם חלק מהכנסתו של המלצר ולא חלק מהכנסות המסעדה ■ עו"ד אודי ברזלי: "משמעות פסק הדין לכאורה היא שמעכשיו המלצרים הופכים למעין עצמאים, שצריכים להגיש דוחות לרשות המסים על הכנסותיהם מטיפים"

לאחר תקופה ארוכה של חוסר ודאות בסוגיית סיווג הטיפים שמקבלים המלצרים במסעדות השונות בארץ, קבע בתחילת השבוע בג"ץ, בהרכב מורחב של 7 שופטים, כי הטיפים שמקבלים המלצרים יחשבו לחלק מהכנסתו של המלצר, לצורך חישוב קצבת הביטוח הלאומי המגיעה לו - ולא לחלק מהכנסתה של המסעדה המעסיקה אותו.

פסק הדין שיקף חילוקי דעות עמוקים בבית המשפט העליון וניתן ברוב של 4 שופטים נגד 3: בדעת הרוב נמצאים נשיא העליון אשר גרוניס והשופטים עדנה ארבל, סלים ג'ובראן וחנן מלצר; ובדעת המיעוט נותרו המשנה לנשיא מרים נאור והשופטים אליקים רובינשטיין ואסתר חיות.

לדברי עו"ד אודי ברזלי, סגן נציב מס הכנסה לשעבר, המרוויחים הגדולים מפסק הדין הם בעלי המסעדות, שמעתה ברור שהם אינם צריכים לשלם מסים על הטיפים שמקבלים עובדיהם המלצרים.

"המלצרים הם המפסידים הגדולים, כי משמעות פסק הדין - לפחות לכאורה - היא שמעכשיו המלצרים הופכים למעין עצמאים, שצריכים להגיש דוחות לרשות המסים על הכנסותיהם מטיפים", אומר ברזלי.

לדבריו, בעקבות ההחלטה, על רובו של הכסף שמקבלים המלצרים מהטיפים לא ישולם בכלל מס, ולכן מי שעוד מפסיד במידת מה מפסק הדין הוא הציבור. "מה שקורה בעצם זה שבג"ץ הפך ברגע אחד את כל המלצרים לעבריינים. כאמור, אפילו אם אין להם הכנסה חייבת במס, לאור ההחלטה, הם צריכים יהיו על-פי החוק להגיש דוח בעקבות פסק הדין. סביר שרובם לא יעשו זאת".

פסיקות סותרות

- פסק הדין אינו עומד בסתירה לפסיקות של בתי הדין לעבודה, שקבעו כי המסעדות צריכות לשלם שכר מינימום למלצרים, בין היתר באמצעות העברת הטיפים דרך קופת המסעדה?

"בהחלט סותר. פסק הדין צפוי לעשות בלגן מאוד גדול בענף, כי המסעדות כבר הפנימו שהן מחויבות לכל המסים על הטיפים שמקבלים המלצרים לפחות עד שכר מינימום. לאור פסק הדין של בג"ץ, המלצר הוא לכאורה מעין עצמאי, שכול הטיפים שייכים לו, וכבר לא צריך לשלם לו שכר מינימום מעבר להם.

"הדבר הזה סותר במידה רבה פסיקות של בתי הדין לעבודה, שקבעו כי יש יחסי עובד-מעביד בין המסעדה למלצר, והמסעדה צריכה לשלם שכר מינימום, בין היתר דרך הטיפים שעוברים דרך הקופה".

למרות הכול, ברזלי סבור כי פסק הדין אינו שגוי, אלא שמדובר ב"מקרה רע, שעושה פסק דין לא טוב".

לדבריו, "הבעיה היא שהסוגיה הגיעה לעליון אגב תשלומי ביטוח לאומי. השאלה הייתה צריכה להיות לגמרי אחרת - האם הטיפ מהווה בכלל הכנסה.

"לטעמי, כל טיפ מעל 10% לא צריך להיות חייב במס, אלא להיחשב כמתנה מהלקוחות למלצרים ולא כשכר. אני מניח שעכשיו ייווצר בלגן כגדול, והמחוקק יצטרך להסדיר את הסוגיה בדרך זו או אחרת".