דיויד גילה: "לא ננוח עד שנייצר מתחרה לדלק ונובל"

(עדכון) - השר סילבן שלום בכנס האנרגיה: "יהיה דיון בממשלה בנושא דוח צמח, וכפי שאמרתי, אין דבר אחד בעולם שבן-אדם לא יכול לשנות חוץ מאת התנ"ך"

"אני מתכוון לשים את הצרכן במרכז ולבחון את תעריף החשמל" - כך אמר היום (ב') שר האנרגיה והמים סילבן שלום, שנאם בוועידת האנרגיה של המכון הלאומי לאנרגיה. שלום אמר כי בכוונתו לבדוק את תעריף החשמל שצפוי לעלות כבר היום בשיעור של כ-6%. לדבריו, לאחר ההתייקרות הנוכחית, "כולנו מקווים שמעתה והלאה נוכל להסתכל קדימה לכיוון של הוזלת מחיר החשמל".

שלום ציין כי חתם על צו פיקוח שמחייב את חברות הגז לדווח על מחירי הגז ועל רווחיותן. לדבריו, "הפיקוח אינו רצוי אך נועד למנוע כשל שוק ובימים אלה נבחנת האפשרות להחזיר את הפיקוח על מחירי הגז והסולר". הפיקוח על מחיר הסולר יחל לדבריו בעוד חודשיים.

בנוסף, מתכוון המשרד להתחיל לפקח על צוברי הגז הביתיים, שאינם מפוקחים כיום. שלום הכריז על מבצע להחלפת 15 אלף דוודי חשמל ו-45 אלף מזגנים בתקציב של 50 מיליון שקל. לדבריו, החלפת דוד חשמלי בדוד שמש עשויה לחסוך למשק בית עד 1,000 שקל בחודש. בנוסף יושקעו 23 מיליון שקל במבצע ההמשך להחלפת כ-35 אלף מקררים לשכבות החלשות בסבסוד של כ-60%.

"מאז כניסתי לתפקיד אני עוסק בהיערכות לקראת סכנת בצורת החשמל בקיץ. אנחנו עושים את מירב המאמצים כדי להבטיח אספקת חשמל טובה ואמינה בקיץ", אמר שלום. הוא הוסיף כי נפגש לאחרונה בנושא עם ראשי תחנת הכוח הפרטית opc.

שלום הוסיף עוד כי "יהיה דיון בממשלה בנושא דוח צמח וכפי שאמרתי אין דבר אחד בעולם שבן-אדם לא יכול לשנות חוץ מאת ספר התנ"ך". שלום הסביר כי דרש לאחד את הדיון בממשלה בנושא דוח צמח לדיון על קרן התמלוגים מרווחי הנפט והגז משום שסבר כי יש לאחד בין השימושים והמקורות. לדבריו, "צריך לעשות איזון בין המשקיעים לבין המשק בכללותו,הצרכנים וגם הדורות הבאים - זו לא מילה גסה. קרן התמלוגים תיתן מענה נכון לדורות הבאים".

גילה: נייצר מתחרה לקבוצת דלק ונובל אנרג'י

"לא ננוח ולא נשקוט עד שנייצר מתחרה משמעותי לקבוצת דלק ונובל שיוכל להתחרות על אספקת הגז לישראל", אמר הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיוויד גילה. הוא גילה כי דרש מחברת החשמל לקבל את אישורו להחלטה לוותר על הנחת צינור נוסף ממאגר "תמר" למשק. דירקטוריון החברה החליט לפני שבועיים לוותר על הצינור משום שהפיתרון החלופי שהציעה "תמר" מאפשר לחברה לחסוך מאות מיליוני דולרים באמצעות הקדמת מועד מימוש האופציה להגדלת כמויות הגז שהחברה רוכשת מ"תמר".

"99% מעתודות הגז של ישראל מוחזקים בצורה משמעותית בידי קבוצות דלק ונובל", אמר גילה. "אנחנו מוכנים לרכך את הגישה שלנו כלפי גופים שרוצים לבוא לישראל ולחפש בכמה מאגרים במקביל כדי שזה יגדיל את הסיכוי למתחרה חדש שיוכל להתחרות בקבוצת דלק ונובל. עיקרון היסוד הוא שאם יש כמות משמעותית של גז בכמה מאגרים חשוב שהם יתחרו זה בזה. מאגרים צריכים להיות אידיאלית בבעלות ובשליטה נפרדים ושלא תהיה גישה להסכמי גז של מאגרים אחרים. צריך להגביל את הכמות שאפשר לייצא על-מנת להבטיח עודף שבו היזמים יוכלו להתחרות. תשתית ההולכה לחוף צריכה להיות, אידיאלית, בבעלות ממשלתית ובמחיר מפוקח. מחיר הגז לא צריך להיות תלוי במחיר הבינלאומי של הגז וזו סיבה נוספת להגביל את ייצוא הגז כי אחרת המחיר המקומי של הגז יהיה שווה למחיר הבינלאומי שעלול להיות לא-תחרותי".