מבקר המדינה: לחזק את עצמאות המבקרים הפנימיים

זאת במשרדי הממשלה ובחברות ממשלתיות ‎‎■ הדוח הקרוב של יוסף שפירא יתריע על ניגודי עניינים ותלות של המבקרים הפנימיים במנכ"לים ובסמנכ"לים למינהל‏‏

‎‎מבקר המדינה, יוסף שפירא, צפוי להתריע על הצורך בגיבוש הסדרים להגברת עצמאותם של המבקרים הפנימיים - כך נודע ל"גלובס".

‏במרכז הדוח הקרוב של המבקר על תפקודם של "שומרי הסף", המבקרים הפנימיים במשרדי הממשלה, בתאגידים ובחברות ממשלתיות, תעלה דרישה להסדיר את היחסים בין המבקרים הפנימיים ובין מנכ"לי המשרדים והסמנכ"לים למינהל.

זאת, משום שהמנכ"לים מכתיבים בפועל את תוכניות העבודה של המבקרים, והסמנכ"לים למינהל קובעים למבקרים תנאי עבודה. מצב זה יוצר ניגודי עניינים ומעמיד את המבקר בעמדה של תלות במבוקרים בכירים, האחראים על נושאי הליבה של משרדי הממשלה.

‏בדוח בודק המבקר עימותים בין המבקרת הפנימית במשרד התעסוקה, נורית לוי, ומנכ"ל הרשות הקודם, יוסי פרחי; ובין המבקר הפנימי במשרד החקלאות, משה שבתאי, ומנכ"ל המשרד היוצא, יוסי ישי.

מבדיקת המבקר עולה בין השאר כי מנכ"לים מקשים על המבקרים הפנימיים, לא מאשרים להם נגישות למסמכים הנדרשים, דורשים מהם לבדוק נושאים שוליים ודנים באופן סלקטיבי בדוחות הביקורת.

שפירא יתריע על כך שמצבם של המבקרים הפנימיים נחות ממעמדם של "שומרי הסף" האחרים. היועץ המשפטי של המשרד, חשב המשרד והסמנכ"ל למינהל במשרד הם זרוע ארוכה של היועץ המשפטי לממשלה, של החשב הכללי באוצר ושל נציבות שירות המדינה בהתאמה ונתמכים על-ידם, בעוד שלמבקרים הפנימיים אין גוף תומך דומה.

נציבות שירות המדינה לא טיפלה בבעיה זו במשך שנים, עד לאחרונה, בעיקר בהיעדר כוח-אדם מספיק בביקורת הפנימית.

‏יחד עם זאת, שפירא, כמו קודמיו בתפקיד, אינו רואה את משרד מבקר המדינה כגוף מרכזי התומך במבקרים הפנימיים כמו אצל "שומרי הסף" האחרים, אלא ממליץ על הקמת גוף ממשלתי. ‏‎‎‏