תביעת גירושים חושפת: כך מסתירים העשירים מיליארדי דולרים

גרושתו של דמיטרי ריבולובלב מאשימה אותו בשימוש ב"מספר אדיר של צדדים שלישיים" כדי ליצור רשת של חברות נאמנות חוץ-גבוליות שבהן הוא הפקיד נכסים

המיליארדר דמיטרי ריבולובלב, שניצב במקום ה-14 ברשימת עשירי רוסיה, ואשתו ילנה ריבולובלב, מתקוטטים כבר קרוב ל-5 שנים - וב-7 מדינות לפחות - על חלוקת הונו בסך 9.5 מיליארד הדולר של ריבולובלב.

בתביעת הגירושים שהוגשה בז'נבה ב-2008 האשימה ילנה את בעלה בשימוש ב"מספר אדיר של צדדים שלישיים" כדי ליצור רשת של חברות החזקה וחברות נאמנות חוץ-גבוליות שבהן הוא הפקיד נכסים - כולל יצירות אמנות בשווי 500 מיליון דולר, תכשיטים בשווי 36 מיליון דולר ויאכטה בשווי 80 מיליון דולר - מחוץ להישג ידה.

היא הגישה תביעות משפטיות נגד ריבולובלב בן ה-48 באיי הבתולה הבריטיים, בבריטניה, בארה"ב, בקפריסין, בסינגפור ובשווייץ, בדרישה לשלם לה 6 מיליארד דולר.

תביעות משפטיות אלה מספקות הזדמנות להציץ אל הישויות החוץ-גבוליות והסודיות המשפטית שבהן משתמשים האנשים העשירים ביותר בעולם כדי לנהל, לשמר ולהסתיר את נכסיהם.

לדברי הארגון "רשת הצדק במס" (Tax Justice Network), הפועל מבריטניה והנאבק לקידום השקיפות המערכת הפיננסית, אנשים עשירים הסתירו 32 טריליון דולר בישויות חוץ-גבוליות, נכון לסוף 2010. פחות מ-100 אלף אנשים מחזיקים בנכסים חוץ-גבוליים בשווי כולל של 9.8 טריליון דולר, על-פי מחקר שערך ג'יימס הנרי, לשעבר כלכלן במקינזי ושות'.

ריבולובלב, המתגורר במונקו, עשה את מרבית הונו ממכירת שתי חברות דשן מבוסס-אשלג תמורת סכום כולל של 8 מיליארד דולר בשנים 2010 ו-2011. הוא החזיק בשתי החברות, אורלקי וסילביניט, באמצעות החברה מאדורה הולדינג שמקום מושבה בקפריסין.

חלק מיצירות האמנות שבבעלות ריבולובלב - בהן יצירות של ואן גוך, מונה ופיקאסו - מוחזקות בידי החברה קסיטרנס פייננס בע"מ, שמקום מושבה באיי הבתולה הבריטיים. היצירות עצמן מאוחסנות בסינגפור.

ב-2011 קנה ריבולובלב דירה בעיר ניו-יורק תמורת 88 מיליון דולר באמצעות חברת נאמנות שקשורה לבתו, יקטרינה. בתביעת הגירושים טוענת ילנה כי ריבולובלב העביר רבים מנכסיו, כולל תכשיטים, רהיטים והיאכטה, לשתי חברות נאמנות - אייריז ו-וירגו - שאותן הוא הקים בקפריסין ב-2005, כמה שבועות לאחר שילנה סירבה לחתום על הסכם ממון שלאחר הנישואים שאותו הציג בפניה ריבולובלב.

העשירים מסתירים

האיש העשיר באסיה, לי קה-שינג, שולט בחלק מהונו באמצעות ישויות חוץ-גבוליות. לי קה-שינג מחזיק ב-43% מיזמית הנדל"ן צ'אונג קונג הולדינגס, הפועלת מהונג-קונג, באמצעות חברות נאמנות וחברות אחרות הקרויות על שמו באיי קיימן ובאיי הבתולה הבריטיים.

האיש העשיר ביותר ברוסיה, אלישר אוסמנוב, ביצע השנה שינוי מבני באופן שבו הוא מחזיק בהונו בן 19.7 מיליארד הדולר, והעביר את מרבית נכסיו - כולל שני הנכסים היקרים ביותר, מטלואינווסט הולדינג ו-מגהפון - לשליטתה של ISM הולדינגס, הפועלת מאיי הבתולה הבריטיים. הוא שולט בנכס אחד נוסף לפחות - החזקה בת 30% בקבוצת הכדורגל הבריטית ארסנל, שאותה הוא חולק עם שותף - באמצעות רד אנד ווייט סקיוריטיס, חברת החזקות שפועלת באי ג'רזי שבתעלת למאנש.

אינגבר קמפרד, ששולט בקבוצת איקאה, קמעונאית הריהוט הביתי הגדולה בעולם, נמלט משבדיה לשווייץ בשנות ה-70, במחאה - לדבריו - על מדיניות המס של מולדתו. בשנות ה-80 הפקיד קמפרד את מניות איקאה בקרן הולנדית, ולאחר מכן העביר את זכויות הקניין הרוחני של החברה לקרן בליכטנשטיין.

מגמת שקיפות

לאחר פרוץ המשבר הפיננסי העולמי ב-2008 נרשמה מגמה של הגברת השקיפות בכל הנוגע לחוקים ולאמנות שאפשרו את התפתחותה ופעילותה של תעשיית ההשתמטות ממס החוץ-גבולית ואפשרו את התכסיסים שנקט ריבולובלב.

ב-2009 החלה ליכטנשטיין לדרוש ממוסדותיה הפיננסיים לשמור - ואף למסור בעת הצורך - פרטים על הבעלים המוטבים של כל חשבונות הבנק המוחזקים במדינה. אנדורה ושווייץ ביצעו מהלכים דומים למחרת היום שבו נקטה ליכטנשטיין במהלך זה.

חוק שייכנס לתוקפו ב-1 ביולי בסינגפור, לב-לבה של תעשיית הבנקאות והפעילות החוץ-גבולית באסיה, יהפוך לעבירה פלילית את הלבנת הרווחים הנקצרים מהשתמטות ממס. ב-10 באפריל הכריזה לוקסמבורג כי ב-2015 תשים קץ למדיניות הסודיות הבנקאית.