תביא 1 ק"ג זרעי עגבניות - וקח 6 ק"ג זהב

המהפכה החקלאית הטכנולוגית מסתמנת כאחד מענפי הצמיחה המשמעותיים בתעשייה העולמית ועל ישראל להוביל אותה ■ הצפי הוא כי עד שנת 2050 מחירי המזון יכפילו את עצמם

אין ספק כי אחד התחומים הבסיסיים לקיום האנושי הוא תחום החקלאות, המזין את העולם. אף שהוא נתפס כבסיסי, מדובר בתחום עתיר טכנולוגיה ופיתוחים חדשניים, הצומח ומתפתח במהירות רבה ובעקביות. בעוד מרבית התעשיות בעולם פונות לכיוון הוזלת המוצרים, הרי שבתעשיית המזון ובתחום החקלאות מדברים דווקא על התייקרות. ההערכה היא כי עד שנת 2050, מחירי המזון יכפילו את עצמם ובהתאם לכך התפוקה החקלאית תעלה בכ-60%, זאת כדי להתאים לקצב גידול האוכלוסייה ולהימנע מרעב עולמי.

המהפכה החקלאית הטכנולוגית מסתמנת כאחד מענפי הצמיחה המשמעותיים בתעשייה העולמית ועל ישראל להוביל אותה. הרווחיות והתפוקה בתחום החקלאות מתעצמות ובכל שנה מפותחות טכנולוגיות חדשות המשפרות את התוצר הסופי ומייעלות את תהליך הגידול. המהפכה החקלאית הקדומה שינתה את פניה למהפכה טכנולוגית. כיום ענקיות מזון ושיווק כמו וולמארט ואחרות מעבירות פרוטוקול גידול ישירות לחקלאי על מנת לקבל את העגבנייה והמלפפון האופטימלים לצרכן. תוסיפו לכך את הזינוק המואץ הצפוי במחירי המזון וכך תבינו כיצד מחיר ק"ג זרעי עגבניות שרי צהובות שווה יותר ממחיר של 6 ק"ג זהב.

הגידול המואץ, לצד החשש ממחסור במזון ברמה העולמית, מחייבים התייחסות לשלושה תחומים מהותיים:

  • ניהול סיכונים - תחום החקלאות חשוף לאין ספור סכנות, לכן חשוב לדעת לנהל נכון את הסיכונים בכל סקטור בחקלאות ולהיערך בהתאם. מתוך ראייה מערכתית ואסטרטגית של התחום, "קנט" פיתחה והשיקה במהלך השנים מכשירים ביטוחיים שיתאימו לשינויים.
  • הפיתוחים בחקלאות - החקלאות הופכת למתוחכמת יותר מבחינה טכנולוגית והחשיבות של פיתוחים חדשים גדלה. חלק לא מבוטל מהפיתוחים המובילים בתחום הם ישראלים וחשוב להבין שחלון ההזדמנויות רק גדל וכי יש צימאון עולמי לסטארט-אפים בתחום.
  • החקלאות בראייה ממשלתית - חשוב שהחקלאות תיתפס בעיני הממשלה כמשאב אסטרטגי, המאפשר שמירה על קרקעות המדינה וייצור מזון כחול לבן. בנוסף, קיים פה פוטנציאל ייצוא אדיר שיכול לתרום רבות לכלכלת המדינה בעקבות ההכנסות ולייצר קשרים גיאופוליטיים שימנפו את יכולת הפיתוח הישראלית.

*הפוטנציאל הכלכלי והעסקי של החקלאות ידון ב"ועידת קנט 2013", בשיתוף "גלובס", שתתקיים ב-20 במאי 2013 במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב.