שלמה אליהו נערך לגיוס חוב של מיליארד שקל באג"ח

הגיוס ייעשה באמצעות אליהו חברה לביטוח, שזכתה לדירוג של Aa2, והוא נועד למחזור חוב בגין רכישת מגדל

חצי שנה לאחר שאיש העסקים שלמה אליהו השלים את עסקת הענק במסגרתה רכש את השליטה בקבוצת הביטוח מגדל, הוא נערך עתה לגיוס אג"ח של עד מיליארד שקל. תמורת הגיוס נועדה למחזור חוב שאליהו נטל לטובת רכישת השליטה בקבוצת הביטוח הגדולה במשק.

דירוג החוב לו זכה מחברת הדירוג מידרוג הוא גבוה ויציב, בצמרת דירוגי החוב שקיבלו חברות ההחזקה של חברות הביטוח.

הגיוס ייעשה באמצעות אליהו חברה לביטוח, החברה האם החדשה של קבוצת מגדל, שלפני מספר ימים זכתה לדירוג חוב גבוה בדומה לזה של מגדל אחזקות ביטוח ופיננסים - Aa2 באופק יציב. מגדל חברה לביטוח זכתה בדירוג החוב הגבוה ביותר של מידרוג - Aaa לאיתנות פיננסית.

דירוג Aa2 הוא גבוה, איכותי וחזק, וכמוהו נתנה מידרוג, בניהולו של ערן היימר, לכתבי ההתחייבות הנדחים של הבנק הבינלאומי ולכלל חברה לביטוח. רק הבנקים לאומי והפועלים קיבלו ממנה דירוג גבוה יותר.

עסקת מגדל נחתמה במקור בחודש מארס 2012, כשג'נרלי האיטלקית ואליהו הודיעו במפתיע כי חתמו על הסכם לפיו אליהו ישלם עבור המניות של בעלת השליטה דאז במגדל כ-4 מיליארד שקל, לפי שווי חברה של 6.05 מיליארד שקל. לאחר שינוי חד בשווי מניית מגדל, העסקה השתנתה, וכעבור כמה חודשים חתמו הצדדים על מתווה מתוקן בו הופחת מחיר העסקה בכ-15%.

הלוואות במיליארדים

כך, בסוף אוקטובר האחרון הושלמה רכישת השליטה במגדל על ידי אליהו בתמורה לכ-3.55 מיליארד שקל. המחיר שיקף למגדל שווי של כ-5.13 מיליארד שקל - נמוך בכ-15% משווי החברה כיום.

לצורך מימון עסקת הרכישה קיבלה אליהו ביטוח בחודש יולי 2012 הלוואה מבנק דיסקונט, בסך של 358 מיליון שקל לתקופה של שלוש שנים. ואולם, עיקר החוב עבור מימון העסקה הגיע מבנק לאומי - שהעמיד לאליהו עם השלמת העסקה הלוואה של 2 מיליארד שקל לתקופה של שנתיים.

כנגד ההלוואה שעבדה אליהו ביטוח כ-30% ממניות מגדל. נוסף להלוואות הללו הביא אליהו לעסקה גם הון עצמי ותמורה ממכירת פעילות ביטוח החיים להראל.

אליהו ביטוח הינה חברה פרטית בבעלותו המלאה של שלמה אליהו, שהקים אותה ב-1959 כסוכנות ביטוח ושהפכה ב-1965 לחברת ביטוח. נוסף על החזקתה המרכזית במגדל לחברה, לאליהו החזקות נוספות ובהן מניות הנמצאות בנאמנות בבנקים לאומי ואגוד. אלו יימכרו בשנים הקרובות ותמורתן תסייע גם בהחזר המימון לעסקת מגדל.

מגדל נסחרת כיום לפי שווי חברה של 6.1 מיליארד שקל, ושלמה אליהו מחזיק בכ-69.3% ממניותיה באמצעות אליהו ביטוח. לפני ימים ספורים אישר דירקטוריון מגדל חלוקת דיבידנד בהיקף 200 מיליון שקל, שתבוצע ביוני הקרוב.