מנהיגי מדינות ה-G7 נתנו ליפן אור ירוק; הין ימשיך להיחלש?

שרי האוצר ונגידי הבנקים של פורום ה-G7 התכנסו בסוף השבוע בבריטניה ■ מנהיגי ה-G7צידדו במדיניות הפיסקלית והמוניטרית שנועדה להזרים הון רב לשווקים ולהמריץ את הכלכלה, כאשר ברקע הין נחלש לרמה של כ-100 ין לדולר

מעצבי המדיניות הכלכלית של מדינות פורום ה-G7, שהתכנסו בסוף השבוע, החליטו אתמול (שבת) ללחוץ על הבנקים הכושלים ביבשת להוציא לפועל צעדים שמטרתם לסייע להם להיחלץ מהמשבר. המנהיגים העניקו גם ליפן אור ירוק למדיניות המוניטרית האגרסיבית שהיא מבצעת ובין היתר גרמה להחלשה מהותית של הין.

שר האוצר הבריטי ג'ורג' אוסבורן אמר כי שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים, שהתכנסו בבריטניה, התמקדו במהלך הדיונים ברפורמות הקשורות למערכת הבנקאות, ועדיין לא יצאו לפועל. לדבריו, המשבר האחרון בקפריסין שימש כתזכורת לכך שיש לסיים את הרפורמות בסקטור הבנקאות.

"חשוב להשלים את הרפורמות במערכת הבנקאות כדי להבטיח שלא יהיה קיים בנק שגדול מדי כדי ליפול", אמר אוסבורן במסיבת עיתונאים שהתקיימה לאחר הפגישה. "אנחנו חייבים להשיב את הסדר למקומו כדי להתמודד עם הבנקים הכושלים וכדי להגן על משלמי המסים", לדבריו.

בחודשים האחרונים מנהיגים רבים לחצו על גרמניה, המדינה המובילה ביבשת, לתמוך ולקדם את רעיון האיחוד הבנקאי בגוש האירו. להערכת הכלכלנים, התוכנית עשויה לחזק את גוש האירו, אך גרמניה חוששת כי היא תיאלץ לשלם יותר מדי לטובת חילוץ בנקים כושלים אם התוכנית הזו תיצא לפועל.

כמו בפגישות הקודמות של מעצבי המדיניות הכלכלית, גם הפעם יפן הצליחה להתחמק מהחלטות כנגד המדיניות המוניטרית האגרסיבית שבה היא נוקטת, וגרמה לין להיחלש בכ-30% מול המטבעות המרכזיים. למעשה, מנהיגי פורום ה-G7 העניקו לה אור ירוק להמשיך ולנקוט במדיניות ההקלה הכמותית שלה.

אוסבורן, ביחד עם שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של ארה"ב, גרמניה, יפן, איטליה, צרפת וקנדה, צידדו במדיניות הפיסקלית והמוניטרית שנועדה להזרים הון רב לשווקים ולהמריץ את הכלכלה. אוסברון טען גם כי מנהיגי המדינות לא שמו להם למטרה להילחם בשערי המטבע.

ביום שישי הין המשיך להיחלש וחצה את הרף הפסיכולוגי של 100 ין לדולר, לראשונה מזה כ-4.5 שנים. זאת, בשל מדיניות ההקלה הכמותית בה נוקטת הממשלה היפנית והבנק המרכזי, במסגרתה הבנק רוכש כמדי חודש עד כ-80 טריליון ין. האם הין ימשיך לצנוח לרמות שיא ויצית מלחמת מטבעות?