האוצר: לא יהיה "מס קברים"; חברה קדישא: יהיה גם יהיה

(עדכון) - על רקע איומי חברה קדישא לחייב משפחות בתשלום ארנונה על הקברים, מבהיר האוצר: תעריפי הקבורה מעוגנים בחוק ■ חברה קדישא: "בדיחה חסרת טעם של פקידי האוצר - מי שישלם את המס ההזוי זה המשפחות"

חברה קדישא מגיבה גם היא על סאגת "מס הקברים", וטוענת כי מי שיצטרך לשלם את הארנונה על חלקת הקבר הם קרובי משפחת הנפטר. "מדובר בבדיחה חסרת טעם של פקידי האוצר", טוענים היום (א') בפורום חברות הקדישא. "משנתקלו הבוקר הפקידים בגל זעם ציבורי בעקבות כוונתם המקורית להטיל ארנונה על חלקות הקבר הם מנסים לעשות ספין שנועד להרדים את הציבור בישראל ולטעון כאילו הארנונה תוטל על חברות הקדישא".

עוד הם טוענים כי "מעולם חברה קדישא באף מקום בישראל לא שילמה ארנונה עבור בתי הקברות עליהם היא אחראית (חברת קדישא הרצליה שילמה על המשרדים ולא על שטח בית העלמין). ההפך הוא הנכון! מאז קום המדינה בתי העלמין היו פטורים מארנונה על פי סעיף 5(ג) לפקודת מסי עירייה ומסי ממשלה 1938. בשנת 2003 בטול הפטור בטעות ועדיין שום רשות מקומית לא גבתה ארנונה מתוך הבנה שאין שום הגיון מוסרי לגלגל מס על אזרחים שקוברים את יקיריהם. בשנת 2010 תוקן עיוות זה והוחזר הפטור מארנונה על בתי עלמין בהצעת חוק שקיבלה את תמיכת הממשלה.

"על פי החוק ועל פי פסיקת בית המשפט העליון מי שחייב בארנונה הוא המחזיק בשטח. חברת קדישא אינה מחזיקה בשטחי הקבורה ואין לה אפשרות לעשות שימוש כלשהוא בשטחים אלו. בידינו חוות דעת המשפטית הקובעת שהקברים הינם קניינה המלא של משפחת נפטר. חוות דעת זאת קובעת בבירור כי יש לראות בנפטרים או קרוביהם כבעלי הזיקה הקרובים ביותר לצורך קביעת מיהות הנישום.

"ברגע שאדם קונה את חלקת הקבר מאתנו או לחילופין ברגע שהיא הוקצתה לו מתוקף חוק ביטוח לאומי היא שייכת לו. חברה קדישא אינה מתערבת בתחום הקבר (כל עוד הדבר אינו מנוגד לחוק) ולכן ברור שמי שיצטרך לשלם את המס ההזוי הזה הם קרובי משפחת הנפטר".

לסיכום, מציינים בחברה קדישא: "צר לנו שהאוצר מתעסק בספינים שאין בהם כל אמת. מאין יבוא הכסף? רק לשם הבהרה, בתי העלמין לא מייצרים הכנסות שוטפות לחברה קדישא אין הכנסות חיצוניות! את כל הכנסותיה היא מקבלת מהביטוח הלאומי על כל קבורה שהיא מבצעת, סכום שבקושי מכסה את עלות הקבורה או לחילופין מאלו שקונים קברים בעודם בחיים. אבל מעל ל-90% מהאזרחים מקבלים את מקום קבורתם חינם וחברה קדישא אינה מקבלת תשלום עליהם מעבר להוצאות יום הקבורה".

האוצר: "אין אמת בפרסום לפיו תידרש ארנונה בגין חלקת קבר"

משרד האוצר דוחה היום (א') את הפרסומים על "מס הקברים" וטוען כי מדובר בסך הכל בהחזרת המצב לקדמותו מלפני כ-3 שנים. כזכור, ב-2010 החליט ח"כ משה גפני, אז יו"ר ועדת הכספים" להעניק לחברה קדישא פטור מארנונה. היום, האוצר מבקש לבטל את הפטור במהלך שאמור לחסוך למדינה 45 מיליון שקל בשנה מכספי הביטוח הלאומי.

"אין אמת בפרסום לפיו תידרש ארנונה בגין חלקת קבר", נמסר מהאוצר. לאורך שנים רבות נדרשו חברות הקדישא לשלם ארנונה בגין שטחי בתי קברות, הנחשבים חוקית כשטח בשימוש מועצה דתית, כפי שמשלם כל גוף החייב בארנונה, לרבות צה"ל על בסיסיו וכיו"ב. עד חודש יולי 2010 נדרשה חברה קדישא לשלם ארנונה על שטחי קבורה המנוהלים על ידה, תשלום שהופסק בעקבות חוק שאושר בכנסת ביולי 2010 ביוזמתו של ח"כ משה גפני, אשר המעניק פטור מתשלום ארנונה לחברה קדישא.

"כתוצאה מכך ירדו הכנסות הרשויות בעשרות מיליוני שקלים (כל רשות על פי נתוני הגבייה שלה). בהצעת התקציב 2013-2014 מציע משרד האוצר להשיב את המצב לקדמותו ולמנוע מהרשויות אובדן הכנסה. תעריפי הגבייה למי שמעוניין לרכוש חלקת קבר בחיים קבועים בחוק, ולא ניתנים לשינוי, אלא באישור הכנסת".

אלא שבחברה קדישא מתכננים לחייב את המשפחות לשלם מאות שקלים בשנה, אם כי לא מפרטים כיצד יעשו זאת. אברהם מנלה, מנכ"ל חברה קדישא ת"א, אמר היום ל"גלובס" כי חברות הקבורה "יגלגלו" את הארנונה על משפחות המתים. (לסיפור המלא)

דובר של גפני מסר בתגובה: "ח"כ הרב גפני אכן דאג לבטל בכנסת הקודמת את העוול שהיה קיים ועל פיו המדינה חייבה את החברות קדישא בארנונה שהתגלגל בפועל על האזרחים ומשפחות הנפטרים. המשמעות הישירה של ביטול הפטור על הארנונה לחברה קדישא - היא השתת הארנונה על משפחות הנפטרים מאחר ולחברה קדישא אין ולא יהיה מאיפה לשלם זאת, והם ישיתו זאת על הציבור".