התנועה לחופש המידע: לחשוף את תקציב מעון ראש הממשלה

העתירה הוגשה בעקבות פרסום שלפיו לשכת רה"מ קיבלה אישור מיוחד לרכוש עבור משפחת נתניהו גלידות בסך 10,000 שקל בשנה ■ התנועה: "האם פרשת הגלידה מהווה מקרה קיצוני וזניח, או שהיא רק קצה קרחון של פזרנות פסולה?"

מה תקציב הגלידות של משפחת ראש הממשלה בנימין נתניהו? התנועה לחופש המידע עתרה אתמול (א') לבית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים, בדרישה לחשוף את תקציבו של מעון ראש הממשלה. התנועה דורשת, באמצעות עו"ד עופר דורון, לקבל לידיה את פירוט סעיפי ההוצאות השונים בתקציב מעונו הרשמי של נתניהו.

העתירה הוגשה בעקבות פרסומים בתקשורת בחודש פברואר האחרון בנוגע להתנהלות משרד ראש הממשלה בנושא סעיפים שונים בתקציב מעונו של ראש הממשלה.

בין היתר, פורסם כי לשכת ראש הממשלה קיבלה אישור מיוחד לרכוש עבור משפחת נתניהו גלידות בסך 10,000 שקל בשנה, מגלידריה הסמוכה למעון ראש הממשלה. הרכישות הללו אף קיבלו פטור מוועדת מכרזים, בנימוק ש"הגלידה מצליחה לקלוע לטעמו של ראש הממשלה".

לטענת התנועה לחופש המידע, "החשיפה לוותה בהד תקשורתי שעניין ציבורי של ממש בצדו, וביקורת ציבורית חריפה, בשאלה להיכן מנותבים כספי ציבור, והאם נבחריו עושים בו שימוש פזרני, שלא לצורך".

יצוין כי על-פי הפרסומים, זמן קצר לאחר שנחשפה פרשת הגלידה, הורה נתניהו לבטל את ההסכם עם הגלידריה, בטענה כי מדובר ב"הוצאה מופקעת שלא מקובלת עליו".

על-פי פרסומים נוספים, התברר כי תקציב מעון ראש הממשלה לשנת 2012 הגיע בפועל ל-3.3 מיליון שקל, בעוד שהצעת התקציב לשנה זו עמדה על 2.2 מיליון שקל בלבד - קרי בפועל גדל התקציב בשיעור של 50%.

"ייתכן כי יש בפרסומים הללו אמת מלאה", נכתב בעתירה המינהלית, "חלקית או שאין בהם אמת כלל. היעדר השקיפות שבה פועל משרד ראש הממשלה אינו מאפשר לציבור לאמוד את מהימנותן של ידיעות אלה. ייתכן כי יש להוצאות אלה הצדקה מוחלטת, ייתכן כי ההוצאות גבוהות במידת מה מעל הצריך, וייתכן כי הן מופקעות ושערורייתיות. האם פרשת הגלידה מהווה מקרה קיצוני ויוצא דופן, שמשקלה בתקציב הכולל זניח - או שמא היא אך דוגמה, קצה קרחון של פזרנות פסולה?".

עוד טוענת התנועה לחופש המידע כי כל פניותיה לממונה על חופש המידע במשרד ראש הממשלה לא נענו.

לדברי עו"ד דורון, "הגשת העתירה אינה תוצאה של סערה ציבורית כזו או אחרת, ואיננו טוענים כי הוצאות שעלו לכותרות בימים האחרונים הן בהכרח מופרכות. דרישתנו היחידה היא לחשוף באופן מלא את כל הוצאות ראש הרשות המבצעת, על מנת שהציבור ישפוט את הדברים על בסיס מושכל ולא אקראי. הדרך היחידה שבה ניתן לחיייב רשות ציבורית הנמנעת מלקיים את הוראות החוק ולחשוף את המידע היא באמצעות קבלת סעד שיפוטי".

"חוכמה בדיעבד"

מנכ"לית התנועה, עו"ד אלונה וינוגרד, מסרה כי "בתקופה האחרונה דיברו רבות על הוצאות מעון ראש הממשלה - דיברו על גלידות, על מיטות ועם כל גילוי הציבור רעש מהנתונים. הסיבה לדרוש שקיפות לגבי הוצאות המעון נובעת גם מהצורך להעמיד את חרושת השמועות על ההוצאות על דיוקן, אבל יתרה מכך, במקרה שההוצאות של המעון אכן מופרזות או לא סבירות, הדרך הטובה ביותר למנוע את הבזבוז היא על-ידי דרישה לשקיפות מלאה של תקציב הוצאות המעון.

"כל גילוי של הוצאה לא סבירה היא חוכמה בדיעבד. רק כאשר יידעו במעון ראש הממשלה שהם חייבים דין וחשבון לציבור על כל הוצאה, ושהעין הציבורית מסתכלת ומפקחת, רק אז תימנע מראש הבזבזנות היתרה". (עת"מ 23378/05/13).