מי הבנקים המובילים לרכישת הכספומטים של שב"א?

בנק ירושלים ומזרחי טפחות הם המועמדים המרכזיים ■ המכרז למכירת 285 הכספומטים המשותפים לבנקים יסתיים בעוד שבועיים ■ הערכות במערכת הבנקאית: שווי הפעילות - 25-40 מיליון שקל

מכירת הכספומטים המשותפים לבנקים קרובה לישורת האחרונה. ל"גלובס" נודע כי עד תחילת יוני אמור להסתיים המכרז של חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים) למכירת 285 הכספומטים שלה, הפזורים ברחבי ישראל. לפי הערכות במערכת הבנקאית, בעבור פעילות זו צפויה שב"א לקבל 25-40 מיליון שקל. את המכירה מרכז דיסקונט שוקי הון, זרוע הבנקאות להשקעות של בנק דיסקונט.

הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, כפה על שב"א למכור את הכספומטים; בספטמבר אשתקד החליט על כך, והקצה לחברה 8 חודשים לביצוע המכירה. לפי הערכות, עם המתמודדים המרכזיים לרכישת הכספומטים נמנים בנק ירושלים בניהולו של אורי פז, ומזרחי טפחות בניהולו של אלי יונס. בבנק ירושלים סרבו להגיב לידיעה. ממזרחי טפחות נמסר: "הבנק שוקל בימים אלה אם להשתתף במכרז".

מתעניינת נוספת היא יצרנית מסופוני הסליקה וריפון, שאת פעילותה בישראל מנהל לייזי ינאי. עם זאת, לעת עתה נראה כי קיים סיכוי נמוך שווירפון תגיש הצעה. הסיבה לכך היא שבכדי להפעיל את הכספומטים נדרש הון גבוה, ומלאי רב של מזומנים בכספומטים השונים. בתנאים האלה, לחברה שאינה בנק משתלם פחות לרכוש את הכספומטים, משום שתזדקק לקו אשראי מאחד הבנקים. זאת, בה בעת שהבנקים יכולים לעמוד בדרישות ולהעמיד את המזומנים ממקורותיהם. מווריפון נמסר בתגובה: "וריפון בוחנת אפשרויות התרחבות כל העת בשוק הישראלי בתחומים שונים ומגוונים".

כאמור, לשב"א כ-285 כספומטים - בעיקר בנקודות אסטרטגיות (בין השאר בתי חולים, תחנות דלק ומוסדות להשכלה גבוהה), ואין פיקוח על המחירים שהיא גובה. כספומטים אלה מהווים כ-10% מכלל הכספומטים בישראל. שב"א נמצאת בבעלות בנק הפועלים, לאומי, דיסקונט והבינלאומי (מזרחי טפחות לא מחזיק במניות, אך זכאי למשקיף בישיבות הדירקטוריון של שב"א).

מנתונים כספיים ששב"א פרסמה באחרונה עולה כי פעילות הכספומטים הניבה ב-2012 הכנסות של כ-31 מיליון שקל, עלייה קלה של 1.3% לעומת 2011. עיקר ההכנסות של פעילות זו נובעות מהעמלות שמשלמים מושכי המזומן. הרווח השנתי של פעילות זו עמד על 4.4 מיליון שקל אשתקד, בדומה לרווח ב-2011. העסקה שצפויה להתבצע למכירת הפעילות משקפת מכפיל רווח של 6-8.

בספטמבר אשתקד הודיע הממונה על ההגבלים על פירוק מונופול שב"א בתחום הכספומטים. המטרה של גילה היא שעיקר הרוכשים של הכספומטים יהיו בנקים קטנים. החלטת הממונה נובעת משתי סיבות: ראשית, גילה לא אהב את העובדה שבנקים מתחרים שותפים בגוף שנותן שירותים לכל השוק, וכן היה זה בעייתי מבחינתו שמדובר במונופול ללא מתחרים. פעילות הכספומטים נחשבת רווחית, אך הבנקים לא נהנים מפירותיה בשנים האחרונות, הואיל ולפני שנים ספורות אסר הממונה על ההגבלים למשוך מהחברה דיבידנד. ואולם לפי הערכות, מצאו הבנקים דרך לעקוף זאת באמצעות הקטנת עמלות שהם משלמים לחברה.

כספומטים
 כספומטים