שנת המניות: השווקים בעולם זינקו עד 50% מתחילת השנה

סיבה לדאגה? מדדי המניות בעולם שוברים שיאים והמשקיעים מגדילים סיכון ונוהרים למניות קטנות ומסוכנות ■ גם בישראל זינק מדד היתר-50 בכמעט 27% מתחילת השנה ■ אנליסט בארה"ב: "המשקיעים מסתכנים"

"הצוק הפיסקלי", ה"סקווסטר" ומשבר החוב באירופה פינו את מקומם ל"רוטציה הגדולה" ו"שנת המניות". השינוי הזה בטרמינולוגיה בקרב אנליסטים ומנהלי השקעות בשווקים בתקופה האחרונה מתאר בצורה הכי טובה את הנעשה בשווקים: פסימיות OUT, עליות IN.

מתחילת השנה עלה מדד הדקס בגרמניה ב-11% לשיא היסטורי, מדד הדאו ג'ונס טיפס ב-17% גם כן לשיא ומדד הניקיי ביפן זינק ב-50%. מדיניות הרחבה כמותית אגרסיבית מצד הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם דוחפת את המשקיעים לשוקי המניות, כשבמקביל הכסף יוצא מאפיקים סולידיים כמו אגרות חוב ממשלתיות (מזה שזכה לכינוי האמור: "הרוטציה הגדולה").

ניתוח חדש של חברת Bespoke Investment Group מראה כי בשבועות האחרונים הראלי בארה"ב מוזן ע"י נהירה למניות הקטנות - וזה מה שדוחף את ה-S&P 500 לשיאים. מדובר במניות שהשתרכו מאחור בעת העליות בינואר עד מארס, ולאחר מכן הדביקו את הפער במהירות וזינקו. מניות אלה כוללות שווי שוק נמוך והמלצות גרועות מצד אנליסטים, אך זה לא מפריע למשקיעים לקנות אותן.

לשם ההמחשה, 50 המניות בעלות שווי השוק הקטן ביותר ב-S&P 500 עלו בכמעט 11% מתחילת אפריל - יותר משאר המניות במדד. "ברבעון הראשון הובילו את העליות המניות הגדולות שמחלקות דיבידנדים נדיבים, אך מתחילת הרבעון השני מניות ה'זבל' לקחו את המושכות", אמר ג'סטין וולטרס, מייסד Bespoke Investment Group.

אנליסטים מציינים כי הנהירה למניות הקטנות הואצה מתחילת החודש, מה שמעיד על גידול בתיאבון המשקיעים לסיכון. הפחד נעלם, תאוות הבצע חזרה. אלק יאנג, אנליסט ב-S&P Capital IQ, אומר שהמשקיעים מוכנים לקחת יותר סיכון בשל מדיניות הבנקים המרכזיים בעולם, שהפכה אגרסיבית יותר.

בין המניות הקטנות שזינקו הכי הרבה ניתן למנות את JC פני עם עלייה של 24.5% מתחילת הרבעון וכן את אברקומבי אנד פיץ' (סימול: ANF) שעלתה ב-17% מתחילת הרבעון לאחר ירידה של 3% ברבעון הראשון.

גם בבורסה בת"א ניתן להבחין בשינוי דומה בטעמם של המשקיעים. מדד היתר-50 זינק בכ-12% מתחילת הרבעון לעומת ירידה של 0.5% במעו"ף . עם זאת, יש לציין כי מדד היתר-50 זינק בכ-12% גם ברבעון הראשון (לצד עלייה של 4.3% במעו"ף) ובסך הכל נסק בכמעט 27% מתחילת השנה.

בדרך כלל, נהירה למניות הקטנות מגיעה במחזור האחרון של הגל העולה בשוק. אך האם זה אומר שהעליות קרבות לסיום ותיקון עמוק נמצא באופק? קשה להתנבא ואפילו בוול סטריט לא ממהרים להסיק מסקנות נחרצות, אך וולטרס מזהיר: "אנחנו רואים את הרוטציה הזו בדרך כלל בשוק שורי אבל זה מעיד על כך שהמשקיעים מסתכנים יותר".