עמיר פרץ: "נעשה הכול כדי שעידן הירוק המתחזה ייפסק"

טיוטת מסמך שפרסם המשרד להגנת הסביבה יאפשר לתבוע קבלן או חברה על הטעיה בפרסום ברגע שתפרסם מוצר כ"ירוק" למרות שאינו עומד בסטנדרטים שנקבעו

המשרד להגנת הסביבה מכריז מלחמה על חברות שמפרסמות מוצרי בנייה או פרויקטים למגורים כירוקים שאינם כאלו. טיוטת מסמך שפרסם המשרד בתחילת השבוע יאפשר, לאחר שיקבל תוקף רשמי, לתבוע קבלן או חברה על הטעיה בפרסום ברגע שתפרסם מוצר כ"ירוק" למרות שאינו עומד בסטנדרטים שנקבעו.

המסמך המדובר, שנוסח בעקבות בדיקה שערכו אנשי המשרד בחודשים האחרונים ע"י חברה חיצונית, העלה כי חלק ניכר מהפרסום של חברות הבנייה ומוצרי הבנייה מייחס לפרויקטים ולחברות תווי תקן ותדמית ירוקה ללא קשר למציאות.

במסגרת הבדיקה, שהגיעה לידי "גלובס", נבחנו פרסומים של 62 פרויקטים בארץ של 36 חברות יזמיות בנדל"ן. תוצאותיה היו כי כ-47% מכלל הפרסומים הטוענים לבנייה ירוקה אינם נכונים ושלפרויקט המיוחס להם אין תקן בנייה ירוקה והוא אינו נמצא בתהליך לקבלת התקן. בתחום מוצרי הבנייה העלתה הבדיקה מצב חמור יותר שבו ל-61.3% מכלל 106 הפרסומים למוצרים של 59 חברות הפועלות בתחום זה אין תו תקן בנייה ירוקה.

בעקבות הבדיקה ניסחו במשרד להגנת הסביבה את טיוטת המסמך שכולל את כל הסעיפים שבהם צריכה לעמוד חברה כדי לטעון שהיא ירוקה. המסמך פורסם כעת להערות הציבור וההערכה היא שבתוך כחודשיים יהפוך למחייב. כבר תקופה ארוכה שהמושג "ירוק" בשלל צורותיו והטיותיו משמש כאמצעי שיווקי.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "התופעה שיצרנים ויבואנים מכתירים את המוצר שלהם ביתרונות סביבתיים שמטעים את הציבור נפוצה. לא נשלים עם תופעה שבה הציבור מוכן לשלם יותר על מוצר 'ירוק' ובפועל מקבל מוצר אחר".

השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ: "אנחנו עושים הכול כדי שעידן הירוק המתחזה ייפסק. לא ניתן שיישאו את שם הירוק לשווא. אם חברה צובעת ארובות מפעל בירוק, זה לא אומר שהזיהום קטן, ואם שכונה בונה שערים ירוקים, זה עוד לא אומר שהיא שכונה ירוקה. אם חברה תרצה לטעון שהמוצר שלה באמת מועיל לסביבה היא תצטרך להסביר כיצד הוא תורם לה ולהציג הוכחות לכך".