רומן מסתורי יחסל את הקריירה של ראש ממשלת בריטניה?

שמועות על רומן בין אשת רה"מ לראש עיריית לונדון מסעירים את בריטניה ומאיימים לפגוע בתמיכה בשמרנים

ראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון, היה "המום" מגילויים על רומן סודי בין שני אנשים שתוארו כבעלי פרופיל ציבור גבוה ובגיל מבוגר, שאינם מכהנים בממשלת בריטניה, אך לפחות אחד מהם קשור למעונו ברחוב דאונינג 10 בלונדון - כך דיווחו הבוקר (ב') כמה מעיתוני בריטניה. הגילוי פורסם לראשונה אתמול ב"מייל און סאנדיי", עיתון יום א' של הצהובון דיילי מייל, והיום הצטרפו עיתונים רציניים יותר, כמו "הטלגרף".

העיתונים דיווחו שלא יכלו לפרסם את זהות המעורבים ברומן מסיבות משפטיות, אך לגילוי עלולות להיות השלכות פוליטיות על קמרון, שנפגע באחרונה מכמה שערוריות. לפי אחד הדיווחים, קמרון "עמד מיד על חשיבות הפרשה" וכינס ישיבת חירום של עוזריו כדי לדון בהשלכות הפרסום שלה על האג'נדה הפוליטית שלו.

"הגילוי הזה הוא דינמיט. אף אחד מאיתנו לא יכול היה להאמין לזה כששמענו על כך לראשונה. אחר כך חשבנו, 'איזה בלגן'", אמר ל"טלגרף" מקור במפלגה השמרנית. מנגד, דובר של לשכת קמרון הדגיש אמש ש"לא היו שום שיחות או ישיבות חירום".

לפי הטלגרף, לקמרון נמסר על הפרשה הרומנטית, שגם גרמה צער אישי למעורבים, לפני כשבועיים.

בעוד שכל העיתונים נמנעו לחלוטין מחשיפת שמות המעורבים, הם פרסמו תצלומים של קמרון ורעייתו סמנתה מחופשתם האחרונה בספרד. לא ברור אם התמונות נועדו לרמוז על מה שהם לא יכלו לפרסם. לפי ציוצי הטוויטר, הרומן שכבר הסתיים היה בין סמנתה קמרון וראש עיריית לונדון בוריס ג'ונסון, פוליטיקאי פופולרי וכריזמטי. כאמור, אין שמץ של אישור רשמי או אמין לשמועה זו.

טוויטר לא היה עמוס במיוחד בציוצים רציניים על זהות המעורבים, ואתרי מדיה חברתית רבים עסקו בנושא מנקות מבט הומוריסטית, כמו בדיחות על רומן בין קמרון וניק קלג, מנהיג המפלגה הדמוקרטית-ליברלית שבקואליציה וסגנו של קמרון. היו שהציגו את קמרון בפוזה של חיבוק עם נשיא ארה"ב ברק אובמה, או עם לארי, החתול הרשמי של דאונינג 10. לפי גרסה אחרת, שר החינוך מייקל גוב "מנהל רומן עם עצמו".

מקור קצת יותר אמין, בלוגר שמתמחה בענייני ווסטמינסטר בשם גואידו פואוקס, דיווח שכאשר הוא סיפר לעוזר של קמרון על השמועה, "הוא החוויר בבת אחת".

סמנתה קמרון, בת 42, נשואה לראש הממשלה דיוויד קמרון זה 17 שנה. לבני הזוג נולדו שתי בנות ובן, כולם בני פחות מעשר. הבן אייבן מת בגיל 6 לאחר שסבל משיתוק מוחין ומאפילפסיה חמורה ונזקק לטיפול רפואי קבוע עד מותו.

הצרות של השמרנים

עוזריו של קמרון אמרו ל"מייל און סאנדיי" כי ראש הממשלה הבריטי הבין שהפרשייה תפגע במפלגתו אם הפרטים ייוודעו. גורמים שמכירים את המעורבים ברומן אמרו כי הוא ישפיע כפי שקרה במקרה של ראש הממשלה לשעבר, סר ג'ון מייג'ור, שדבר הרומן החשאי שניהל במשך 20 שנה עם אהובתו אדווינה קארי נחשף בשנת 2002 עם היומנים שהיא פרסמה.

חבר פרלמנט בריטי אמר לאחר שנודעו הפרטים על הרומן: "כולם ניסו לנחש במי מדובר. יש הרבה אנשים בפרלמנט שעכשיו רגועים לאחר שהבינו שבהם הסיפור הזה לא יפגע". גורמים בכירים במפלגה השמרנית הגדירו את המצב "נפיץ". עוד נכתב כי הרומן גרם "מצוקה אישית גדולה לגורמים תמימים".

הידיעה על פרשת האהבים בדרג גבוה מתפרסמת כאשר קמרון ניצב בפני מרד של יושבי הספסלים האחוריים בסיעתו בפרלמנט בנושא נישואים חד-מיניים, וחרושת שמועות על אתגר למנהיגותו מצד אישים במפלגה. רק לפני כמה ימים התפטר חבר פרלמנט מהמפלגה, פטריק מרסר, לאחר שהתברר שקיבל מגורם מסחרי כסף כי להציג שאילתה בפרלמנט. בכך התרחב מספר חברי הפרלמנט המעורבים בשערוריות "שאילתות בכסף".

השמרנים נפגעו גם מהאשמות של תקיפה מינית על סגן יו"ר הפרלמנט, נייג'ל אבנס, שלכאורה אנס גבר ותקף גבר אחר בשנים 2009-2013. אבנס נעצר והכחיש את ההאשמות, אך המשטרה ממשיכה לגבות עדויות מקורבנות נוספים שלו לכאורה.

עיתונאים מה"סאנדיי טיימס" הביכו באחרונה גם את בית הלורדים הבריטי. הם פנו לשלושה לורדים שמייצגים את הלייבור והשמרנים, והציעו להם כסף בשם חברה פיקטיבית לאנרגיה סולארית תמורת עזרה פוליטית. השלושה צולמו במצלמה נסתרת כשהם נענים להצעה הכספית.