אל תזרקו כסף על קורות חיים

זה לא יביא לכם עבודה בשום מקום, ואפילו לא ראיון עבודה

תעשיית "קורות-החיים" מגלגלת הון על גבם של מובטלים וכאלה שהקריירה שלהם תקועה, שהרי כשהקריירה משובחת אין חשיבות למסמך. בהעדר חסמי כניסה, שואבת אליה תעשייה זו כל מיני אנשים שלא יודעים לקרוא קורות-חיים, אבל מומחים גדולים בלכתוב. כל מי שמשעמם לו, שלא מוצא עבודה, שנפשו חשקה בהסבה מקצועית, "יאללה בוא נתפרנס מקורות-חיים", והתוצאות בהתאם.

כמה עובדות:

  1. אין הבדל בתוצאה בין מסמך של יועץ למסמך שלכם

אנשים לא מגיעים ליותר ראיונות בזכות מסמכים שיועצים כתבו, חד וחלק! גם כשהיועץ הוא מטעם אתרי דרושים ממותגים (שהפכו איכשהו ממנוע חיפוש ל 'מרכז המומחים לקורות-חיים') או פליט חברת השמה.
יתרה מכך, לעיתים קרובות המסמך "המיועץ" פחות טוב מהמקורי, כשאת המכה הכי גדולה חוטפים דווקא המסמכים היותר סבירים, ששוכתבו (בתום לב) לרעה. מגייסים מתייחסים אותו הדבר למסמך רע שאתם כתבתם ולמסמך רע שיועץ כתב, הם לא מבדילים בין רע מקורי לרע "משודרג". בשני המקרים לא מגיעים לראיונות ולא מוצאים עבודה.

  1. לרוב הבעיה היא בקריירה, לא במסמך

האנשים אינם מוצאים את העבודה הרצויה לא בגלל איכות קורות-החיים אלא בגלל איכות הקריירה! היא החסם האמיתי, לא המסמך. משכתבי קורות-חיים מנסחים יפה יותר (או פחות) את הקריירה הבעייתית, אבל היא נשארת בעייתית (אלא אם מישהו מחליט להמציא קריירה, ובשביל זה לא צריך יועץ).

החסמים שמסמך "משודרג" מסוגל להסיר הם אפסיים, הוא לא יכול לשנות את ההעדפות של שוק העבודה, לא משנה כמה היועץ כותב יפה.

  1. ליועצים אין מושג האם הבעיה בקריירה או במסמך

כדי להבדיל בין השניים חייבים להיות מומחה בעולם העבודה, לא בכתיבה! יועץ שלא שולט שליטה מלאה בכל התחומים, המקצועות, התעשיות והמגזרים במשק, מכיר היטב את כל החסמים המקצועיים והתדמיתיים בכל מקצוע, שוק, תחום, תעשייה, יודע בדיוק מהם מסלולי הקריירה המציאותיים בכל אחד מהם, מאיזה תפקיד לאיזה תפקיד ניתן לזוז / להתקדם (ובעיקר מה לא ניתן!), אין כל ערך למסמך שהוא כותב. זה בדיוק כמו לתת ליועץ הזה לבצע דיאגנוזה לפרקינסון ולצפות שיכתוב תוכנית טיפול שתרפא את המחלה.

  1. כשהבעיה בקריירה המסמך לא יעזור, גם אם שלמה המלך יכתוב אותו

מסמך שיביא אתכם לתפקיד הרצוי לא קשור לאיכות הכתיבה. מי שכותב יפה שיכתוב שירים, לא מסמכים שיווקיים מהמורכבים שיש (על גבם של אחרים). בעיית קריירה דורשת בראש ובראשונה אבחון מדויק (מומחה עושה את זה ברגע), שרק בעקבותיו אפשר להתחיל לגשת לקורות-החיים. יועץ טוב צריך לדעת מתי אין כל טעם לגעת במסמך, ומתי רק טיפול אסטרטגי מסוגל להסיר מהמסמך את החסמים המקצועיים והשיווקיים (אחרת זה מביא עבודה רק ליועץ).

  1. אין דבר כזה למתג קורות-חיים, זו המצאה של יועצים

אל תלכו שולל אחרי מי שמבטיח לשווק, לשדרג, למצב, "להוסיף לכם מיתוג עצמי לקורות-חיים" (ציטוט מדויק!). לא מספיק לדעת להגיד מיצוב, שדרוג, מיתוג, שיווק, צריך גם להבין מה זה. להבין שמיתוג עצמי זו תוצאה, לא תשומה! תוצאה של קריירה ולא "תבלין" שמוסיפים לקורות-חיים. שהרי מעצם זה שיש לכם ניסיון תעסוקתי, אם תרצו או לא תרצו אתם ממותגים כבר מזמן, ושום "יצרן טיפים" לא ישדרג אתכם, לא יקדם לכם את הקריירה, לא יזיז לערך השוק שלכם, אפילו לא יביא אתכם לראיון עבודה.

אז מה עושים?

  1. קודם כל וודאו שאתם מגישים מועמדות לתפקידים ה-נ-כ-ו-נ-י-ם. טווח התפקידים הריאליים במעבר בין מעסיקים הוא מצומצם ביותר! וניסיון להרחיב אותו נדון לכישלון מראש.
  2. חפשו עבודה כמו שצריך (לשבת כל היום על האינטרנט זה לא נקרא לחפש עבודה) ובאינטנסיביות הדרושה, ורק אם זה לא עובד יש חשד לבעיה (בקריירה, במסמך או בשניהם).
  3. לפני שתגעו במסמך, וודאו שהבעיה היא אכן רק בו ולא חלילה בקריירה (כאן נדרש טיפול לגמרי אחר)
  4. עשו ליועץ שבחרתם 'קונה מתחזה'- שילחו לו מסמך שהוא כתב (בטוח תמצאו סביבכם לקוח קודם שלו), רק שנו את הפרטים האישיים. אם יגיד שהמסמך מצוין, שאין צורך לגעת בו, תנו לו לטפל גם במסמך שלכם.

רוב הסיכויים שהיועץ לא יזהה את "היצירה" שלו, ויציע לשכתבה מחדש, בדוק. בהצלחה, באמת.