נפתחים למערב: מיזם חדש מציג את הגליל המערבי כמותג תיירותי

רוב התיירות לצפון מתנקזת לגליל העליון ולא לגליל המערבי, אף שגם לו יש הרבה מה להציע. מיזם אוצרות הגליל בא לתקן עוול

נניח שבמאי הוליוודי מזדמן למבצר יחיעם שבגליל המערבי ומחליט לבחור בו כלוקיישן לסרט אבירים עתיר קרבות, או במבצר מונפורט, הניצב על שלוחה צרה ותלולה מעל נחל כזיב. כמעט מיד הייתה מתפתחת תנועת תיירים ערה בעקבות ההילה והעלילה לאזור הירוק והיפה הזה, המכוסה חורש טבעי והמנוקד באתרי טבע ומורשת ישראליים ועולמיים. אלא שבמאי כזה טרם הגיע, התיירות לצפון מתנקזת ברובה לגליל העליון, והגליל המערבי נותר איכשהו מאחור.

אפשר לשוטט כאן יום שלם ברגל בין נחלי יחיעם, בצת או כזיב, לרכוב על אופניים ביער אלוני בית קשת או בין מונפורט לכזיב, לחוש היסטוריה בעכו או בחניתה ועוד ועוד. אך למרות המגוון התיירותי שהוא מציע - עושר קולינרי, יקבים ואירוח כפרי, חופים, נקרות ומיזמי תרבות עולמיים דוגמת המרכז המוזיקלי קשת אילון - הגליל המערבי אינו מצליח להפוך למותג.

את העוול הזה מנסה לתקן עתה רעיה שטראוס בן-דרור, באמצעות מיזם תיירות פילנתרופי שהושק לאחרונה. שטראוס, נשיאה משותפת של שטראוס השקעות, שפרשה ב-2005 מניהול תשלובת המזון המשפחתית, חברה למכון ראות ולחברת TFC לתכנון אסטרטגי, ובעזרת צוות לא קטן ומיליוני שקלים (היא אינה נוקבת במספר) הקימה את מיזם אוצרות הגליל, במטרה להזניק את התיירות באזור. המיזם אמור להוות מודל לאזורי פריפריה אחרים בישראל.

הרעיון שבבסיס המיזם הוא חזון "ישראל 15", שמטרתו להציב את ישראל בין 15 המדינות המובילות באיכות חיי התושבים. הדרך לעשות זאת, לפי בעלי החזון, היא קפיצת מדרגה שתצמיח את ישראל לרווחת תושביה. לשם כך, יודעים גם היזמים, צריך להרחיב את מעגל המשתתפים והתורמים לצמיחה. בגליל המערבי מקווים לממש זאת בצעד הפרטי של הגברת שטראוס.

בשלב הראשון אספו יזמים מקשת של תחומים (לינה, הסעדה, אמנות ועוד) ובחנו אותם על-פי קריטריונים אובייקטיביים של איכות (ניקיון, רמת השירות, אמינות, זמינות, תמורה לכסף ועוד). אחר כך נבנה אתר אינטרנט מושקע, אתר אוצרות הגליל, www.ozrothagalil.org.il, שמציג את האתרים שנבחרו, במנעד רחב, ממסעדת חומוס עממית ועד למלון בוטיק.

האתר הוא הסנונית הראשונה במיזם, וכלולים בו יותר מ-300 עסקים ואתרים, צימרים, בתי מלון, בעלי מלאכה, מסעדות, גלריות, אתרי טבע ומורשת, מסלולי טיולים וגופי תרבות. התיעוד הכתוב והמצולם של המקומות התבצע על-ידי צוות המיזם, ומאחר שלפי שעה זהו אתר ללא כוונות רווח - העסקים המופיעים בו אינם נדרשים לשלם דמי השתתפות.

ימים יגידו אם הוא יהפוך לסיפור הצלחה, אך מדובר באתר מפורט ומושקע במיוחד. עם הכניסה הגולש מתבקש לענות על כמה שאלות קצרות, המאפשרות למנוע החיפוש להתאים את הטיול לסוג החופשה המבוקש. משפחה היוצאת לטיול סוף שבוע עם שני ילדים, למשל, תקבל תוצאות שונות מזוג המחפש טיול רומנטי.

בשלב זה האתר מוצע בעברית בלבד, אך בקרוב יושקו גם גרסה אנגלית ואפליקציות לסמארטפון. נראה שהמעורבים בנושא מודעים לכך שעוגת תיירות הפנים בישראל מוגבלת, וקפיצת מדרגה תתאפשר רק אם תגיע לאזור תיירות מחו"ל.

החזון השאפתני מדבר על ניצול נכסים ייחודיים ושיתופי פעולה עם רשויות, מוסדות ועסקים שיחד ייצרו מעין אשכול כלכלי שיזניק את הפיתוח האזורי. מצד שני, עמותת התיירות לא שותפה לתהליכים, וחבל.

הטענה של הגורמים השונים במיזם היא שהאזור סובל מתת-שיווק, וזה נכון, אבל גם לאזורים נוספים בארץ שסובלים מחוסר משאבים וממצוקה כלכלית מתהדקת. העובדה שבשלב זה מתבסס המיזם על אתר אינטרנט, עלולה להפוך אותו לעוד אתר ברשת, שמלאה גם כך.

אבל היוזמה והעשייה הן מבורכות, ועד שלגופים הממשלתיים ולמשרד התיירות יהיה תקציב להשקיע בכל אזורי הארץ, קמים אנשים טובים ומייצרים לא רק תיירות איכותית אלא גם פרנסה לתושבי האזור, ועל כך הם ראויים לכל שבח. להלן כמה טעימות מההיצע.

רוקמות התחרה - בכפר הדרוזי חורפיש מתכנס באופן קבוע קואופרטיב של נשים בנות כל הגילים לחברותא של יצירה בצוותא. הן שולפות חוטים, מחטים ומסרגות, חוזרות למסורת מפוארת של יצירה במחט, ואגב כך משפרות את מצבן הכלכלי ואת מעמדן. המפגשים מתקיימים בבית בן 150 שנה, שהעמיד לרשותן ראש המועצה והן שיפצו אותו בעצמן. המבקרים מוזמנים לשמוע על מקומה של האישה הדרוזית כיום ולרכוש מיצירות הנשים - מהינומות ומכותנות שינה לתינוקות ועד צעיפים וכריות למחטים. www.craft-rokmot.net, הביקור בתיאום מראש עם עפאף גאנם, טל' 050-6869439.

מרפא הבושם - כשמקשיבים להסברים של שמעון שמלה על הפקת שמנים צמחיים על-פי הרמב"ם, במקרה שלנו ממיקס גלילי של מור ולבונה, שרפים וסרפדים - קשה להאמין שהוא איש נדל"ן בעברו. המקום שלו בקיבוץ כברי, ששימש בעבר כמדגרת אווזים, עמוס בצמחים ובעשבים מיובשים, בשמנים, בדוד ענק ובספרים עתיקים, ורק שלוש המכשפות ממקבת חסרות פה.

שמלה, שסבו היה עטר (מלקט צמחים), משוכנע שהגליל הוא בית המרקחת הטבעי של ארץ ישראל, עוסק כבר שנים ברפואת צמחים, ומעביר גם סדנאות ליצירת תמרוקים מצמחים. ,www.simple-natural.net טל' 050-5211607.

עידן הפרי - בקצה מושב בצת, בין מטע בננות ואבוקדו, נמצא המיזם המשפחתי לייבוש פירות של עידן ונדב. היא בוגרת הנדסת מזון במכללת תל חי וכלכלה וניהול באוניברסיטת בר-אילן, הוא בן למשפחה חקלאית ותיקה במושב בצת. בניגוד לשם הרע שיצא לפירות מיובשים מסוכרים ועמוסים בגופרית, הייבוש כאן נעשה בתנור מיוחד בטמפרטורה של 42 עד 45 מעלות, ללא חומרים משמרים וללא תוספת סוכר, והטעמים מיוחדים מאוד. www.idanfruit.co.il, טל'054-8089061.

דברים טובים בגליל - מעדנייה בעיצוב יפהפה, הממוקמת מעט לפני הכניסה ליישוב מצפה אבירים ומציעה תוצרת מהגליל ומהעולם - משמני זית ומגבינות עזים, ועד יינות ובירות. אבל היא הרבה יותר ממעדנייה. למעשה זהו מעין מרכז מבקרים שאפשר לאכול בו ארוחות שף, ולהתנסות בסדנאות שונות: יין ובירה, ייצור קרקרים על בסיס קמח כוסמין, בישול בפויקה, העצמה רוחנית, טבילה והתקדשות, חוויה דרוזית, תחרות חליבת עזים ועד בלבלבלאנס (יציבות בתנאי אי ודאות). www.being.org.il (אתר בהקמה), טל' 04-8451527.