מועצת עיריית ר"ג לבג"ץ: "אין טעם להדיח את צבי בר"

‎מועצת ר"ג משיבה לעתירות להדחת ראש העיר מכהונתו בשל כתב האישום נגדו: "אין טעם להדיח את בר, כי ממילא הוא יכול להתמודד בבחירות בעוד 5 חודשים" ■ "ליברמן עומד לדין, ותפקיד שר החוץ נשמר לו. היכן טוהר המידות פה?"

אין כל טעם בכך שבג"ץ יורה למועצת עיריית רמת-גן להעביר מכהונתו את ראש העיר צבי בר, נוכח כתב האישום החמור שהוגש נגדו, מאחר שאין כל אפשרות למנוע מבר להתמודד מחדש על ראשות העיר בעוד כ-5 חודשים - כך טוענת מועצת העיר רמת-גן, בהודעה שהוגשה היום (ד') לבג"ץ במסגרת העתירות להעברתו של בר מכהונתו.

בנוסף לרמיזה הכלולה בהודעה, שלפיה בר שוקל התמודדות מחודשת על ראשות העיר גם אם יועבר כעת מכהונתו, דורשת מועצת העיר להרחיב את ההרכב הדן בעתירה ולקבוע הרכב מורחב של 7 שופטים לפחות - בתקווה שבהרכב כזה ייכלל גם נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, הידוע בעמדותיו השמרניות בתחום זה.‏

הודעת מועצת העיר באה בתגובה להודעה שהגיש לבג"ץ בשבוע שעבר היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ובה נקבע כי המשך כהונתו של בר בראשות העיר איננו סביר, נוכח כתב האישום החמור שהוגש נגדו בעבירות של לקיחת שוחד והלבנת הון. עוד טען היועמ"ש כי החלטת מועצת העיר שלא להעביר את בר מכהונתו דינה להתבטל בשל אי-סבירות קיצונית.

את העתירה הגיש חבר מועצת רמת-גן, ד"ר אבי ליליאן, באמצעות עו"ד עפר לרינמן, בדרישה להדיח את בר מכהונתו נוכח האישומים הכבדים נגדו.

בר מואשם בלקיחת שוחד בסך 1.9 מיליון שקל במצטבר, בשורת פרשיות שוחד שקיבל לכאורה מיזמי נדל"ן לאורך שנות כהונתו בראשות העיר.

בר, המכהן זה 24 שנה כראש העיר רמת-גן, מתכנן לרוץ פעם נוספת בבחירות המוניציפליות שיתקיימו בחודש אוקטובר הקרוב. ‏

לפני כחודש הורה בג"ץ למדינה למסור את עמדתו של שר הפנים, גדעון סער, בשאלה האם יעשה שימוש בסמכותו לפי חוק המועצות המקומיות, כדי להעביר את בר מכהונתו ולהכריז על בחירות חדשות.

ואולם, הפרקליטות הודיעה כי בשל העובדה שהבחירות המוניציפליות ייערכו בעוד פחות משנה, החוק מונע משר הפנים למנות ממלא-מקום לבר, ומאפשר לו רק לערוך בחירות חדשות, דבר שאינו סביר נוכח העובדה שחודשים ספורים אחר-כך יתקיימו ממילא בחירות נוספות בעיר. בשל כך מתמקדת הודעת הפרקליטות בבחינת סבירות החלטת מועצת העיר שלא להעביר את בר מכהונתו. ‏

"הפיכת סדרי שלטון"

לטענת בא-כוחה של מועצת רמת-גן, עו"ד אילן בומבך, "היועץ המשפטי לממשלה כלל לא התבקש להגיש הודעה מטעמו, אלא שר הפנים הוא שהתבקש לשקול את הפעלת סמכותו העקרונית. לבית המשפט לא הוגשה כל עמדה מטעם שר הפנים, אלא דווקא עמדה מטעם היועמ"ש".

עוד נטען כי עמדתו של וינשטיין משקפת מהפך בעמדת המדינה, המבקרת כעת לא רק את "החובה התהליכית" המחייבת את מועצת העיר לדון בהעברתו מכהונה של ראש העיר, אלא גם את תוצאתו של אותו דיון - וטוענת כי ההחלטה שלא להדיח את בר היא בלתי סבירה באופן קיצוני. את עמדת היועץ מגדירה מועצת רמת-גן כ"הפיכת סדרי שלטון - לא פחות". ‏

‏"תמוהה מאוד העובדה שהיועץ המשפטי נכנס לנעלי מועצת העיר והחליט עבורה את ההחלטה הנכונה", נטען בהודעת המועצה.

עוד מציינת המועצה כי "אין בהעברתו של בר מכהונה כדי למנוע ממנו להציג את מועמדותו בבחירות הקרובות. המניעה העתידית להיבחר כראש רשות מקומית מתייחסת אך ורק לראש רשות שהורשע בעבירה, ורק לאחר שפסק הדין הקובע כי יש בעבירה משום קלון, נהיה סופי. על כן יש לתמוה מה תועיל הלכה חדשה ותקדימית בעניין ראשי רשויות, אם בבחירות הקרובות, בעוד כ-5 חודשים, יוכל בר ממילא להציג את מועמדותו לתפקיד ראש העיר". ‏

סטנדרט כפול

ביקורת נוספת כלפי היועמ"ש טמונה בסטנדרט הכפול לכאורה שהוא נוקט ביחס לבר וביחס לח"כ אביגדור ליברמן, העומד לדין באשמת מירמה והפרת אמונים.

"ח"כ ליברמן העמיד את עצמו לבחירת הציבור, אף שבאותה עת היה תלוי ועומד נגדו כתב אישום. ח"כ ליברמן נבחר לכנסת ומכהן בתפקיד יו"ר ועדת החוץ והביטחון, תוך שתפקיד שר החוץ 'נשמר לו' עד לסוף משפטו הפלילי ובכפוף לתוצאותיו, בחסות אישורו של היועמ"ש. היכן הוא אמון הציבור וטוהר המידות בנסיבות אלה?". (בג"ץ 5141/11)‏.