הריב על שדה בריר: עובדי רותם קוראים ללפיד להתערב

שרת הבריאות, יעל גרמן: "לא תהיה כרייה בשדה בריר" ■ כיל: "בתוך עשור נמצה את הכרייה במישור רותם, בלי שדה בריר - אין רותם אמפרט"

עובדי רותם אמפרט מקבוצת כימיקלים לישראל (כיל) מבקשים משר האוצר ויו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד, להתערב למען הצלת תעשיית הפוספט בישראל. יו"ר הוועד, משה חדד, פנה בשם 1,200 עובדי החברה ללפיד בבקשה לקיים פגישה בהולה, בטרם תתקבל החלטה סופית בעניין כריית הפוספטים בשדה בריר שליד ערד.

זאת, בין השאר על רקע התנגדות שרת הבריאות, יעל גרמן (יש עתיד) לכרייה באתר, מחשש שפעילות כזאת תסכן את בריאותם של תושבי ערד והפזורה הבדואית באזור.

לדברי חדד, אם לא תתאפשר כרייה באזור זה, יהיה דינה של תעשיית הפוספט להיסגר ואלפי עובדים שמתפרנסים באופן ישיר ועקיף ממנה - יפוטרו.

בכיל וברותם אמפרט דורשים לקיים בדיקת ניטור במסגרת פיילוט מקיף, שיבחן את ההשפעה של כרייה בשדה בריר על איכות האוויר כהליך מקדים לפני קבלת החלטה אם להתיר כרייה באזור. גרמן מתנגדת גם להליך זה, ובשיחה עם "גלובס" אמרה כי "לא תהיה כרייה בשדה בריר". לדברי גרמן, דעתה מתיישבת עם עמדת הגורמים המקצועיים במשרדה: "קראתי את חוות הדעת שחוברו בנושא והשתכנעתי שהן נכונות. כרייה במקום הזה, בעיקר בגלל עקרון הזהירות המונעת, אסורה ואין לאפשר אותה".

בזמן שצמרת משרד הבריאות מתנגדת לכריית הפוספטים בשדה בריר, מינהל התכנון במשרד הפנים סבור כי טרם תתקבל החלטה סופית בנושא, יש לקיים פיילוט שיבחן אם פעילות כזו יש בה לסכן את בריאות תושבי האזור. בשבוע הבא ראשי המינהל ושרת הבריאות גרמן עתידים לקיים סיור באזור שדה בריר.

בתוך כך, בקבוצת כיל מתריעים כי בתוך 8 עד 10 שנים ייגמר הפוספט באזור מישור רותם, ולכן יש להכשיר אזור כרייה חדש והמתאים ביותר הוא שדה בריר: "מדובר בשדה אסטרטגי עבורנו, מבחינת הכמות של הפוספט ומבחינת האיכות שלו", אמר בשיחה עם "גלובס" המשנה למנכ"ל כיל, אשר גרינבאום: "בתוך כעשור נמצה את הכרייה במישור רותם, אורון וצין, והחלטה על הנושא צריכה להתקבל עכשיו. בלי בריר גם אין רותם. נדאג לעצמנו לאלטרנטיבות וצוותים מטעמנו מקיימים בדיקה מתקדמת אחר שדות פוספט חלופיים בעולם. אנחנו בוחנים הצעות לשיתופי פעולה לפיתוח שדות פוספט חלופיים לשדה בריר".

לדברי גרינבאום, "הבעיה המרכזית היא שבדיקה שאמורה להכריע בשאלה אם לכרות אם לאו - לא מתקיימת. ברור שאם פיילוט כזה ימצא שבפעילות הכרייה ייחשפו חיי אדם לסכנה או לתמותה - לא נכרה. למרות היותה חברה גלובלית, כיל רואה בישראל את מדינתה ואת הנגב כביתה. אנו חשים מחויבות ואחריות לעובדינו בנגב ונשמח להמשיך ולהשקיע ולפתח את תעשיית הפוספט בנגב. הדבר תלוי בממשלת ישראל".

בריר
 בריר