אספן צפויה להציע מתווה חדש להשתלטות על חבס

גם דויטשה בנק וקרן מוסטנג צפויות להגיש הצעות למתן אשראי לחברת ההשקעות הקורסת

חברת אספן גרופ שבשליטת רוני צארום מתקדמת בניסיון ההשתלטות על חבס השקעות. ל"גלובס" נודע, כי אמש הודיעה חבס על דחיית אסיפת מחזיקי אג"ח שתוכננה להיום, ככל הנראה לשבוע הבא. זאת, ככל הנראה על רקע התקדמות במו"מ בין המחזיקים לבין אספן, המנסה לקבל לידיה את השליטה בחבס באמצעות הסדר חוב.

חבס השקעות, שבשליטת הרצל חבס, פעלה בעבר בעיקר בתחום של ייזום פרויקטים לבניית דירות יוקרה בישראל. נפילתה הגיעה מהשקעה אומללה שביצעה בחו"ל - רכישה ממונפת של 21% ממניות קרן הנדל"ן ההולנדית NSI. בשל קשיי מימון אליהם נקלעה, הודיעה חבס לפני חודשים ספורים כי אינה יכולה לעמוד בתשלומי האג"ח, שהיקפם הכולל הוא כ-450 מיליון שקל.

על רקע חוסר יכולתה לעמוד בתשלומים למחזיקים, לדוחותיה של חבס לרבעון הראשון ב-2013 מצורפת הערת "עסק חי". את הרבעון הראשון סיכמה החברה בהפסד של כ-42 מיליון שקל, המצטרף להפסד שנתי של כ-265 מיליון שקל ב-2012, ועברה להון שלילי של 23 מיליון שקל.

בעקבות זאת פרסמה אספן, שהיא בעלת פעילות נדל"ן מניב במערב אירופה, ובפרט בהולנד (שם היא מחזיקה צוות ניהולי), מתווה להסדר בו תרכוש את השליטה בחבס, ומאז היא מנהלת מגעים מול בעלי האג"ח בניסיון לקבל את הסכמתם למהלך. נציגות מחזיקי האג"ח בחבס כוללת את עופר גזית, יוני שר (הראל) וגיל לופוביץ' (פסגות). באספן מכירים היטב את פורטפוליו הנכסים של NSI, והשתלטות עליה תשרת את אסטרטגיית ההתרחבות של החברה במערב אירופה.

במהלך הדיונים בין הצדדים, הציבו המחזיקים מספר דרישות בפני אספן, המנוהלת על ידי אילן גיפמן, והיא צפויה להציג בקרוב מתווה חדש שיענה לדרישות אלה. מאספן לא נמסרה תגובה לידיעה.

חבס מנסה להשאיר את ההגה בידיו

במתווה הקודם, ביקשה אספן להשתלט על חבס תוך מחיקת האג"ח הקיימות ומתן תמורה נומינלית של 430 מיליון שקל, בעלת שווי כלכלי (להערכת מחזיקי האג"ח) של 268 מיליון שקל. אספן הציעה למחזיקים 10 מיליון שקל במזומן, מניות אספן בשווי 40 מיליון שקל ואג"ח אספן בהיקף של עד 380 מיליון שקל. בנוסף, הציעה אספן להעמיד לחבס הלוואה בסך 70 מיליון שקל וכן מסגרת אשראי של 30 מיליון שקל.

בעת פרסום רצונה להשתלט על חבס, הסבירו באספן כי "לחברה פעילות נדל"ן מניב וניסיון עסקי בשוק ההולנדי, ובאספן סבורים כי בתנאים מסוימים יכולה העסקה המוצעת להניב תוצאה, שתטיב הן עם בעלי מניות והן עם בעלי איגרות החוב של חבס".

לעומת הצעתה של אספן, מנסה הרצל חבס לקדם מתווה חליפי שיותיר אותו 'על ההגה' בחברה. במסגרת זו הוא מנסה לקדם הצעה למתן אשראי בסך 75 מיליון אירו לחבס סטאר (החברה הבת המחזיקה במניות NSI) מדויטשה בנק, במטרה להקל על בעיות המימון של החברה. ככל הנראה, גם הבנק הגרמני יציג הצעה משופרת באסיפת מחזיקי האג"ח הקרובה. הצעת מימון משופרת עשויה להציג גם קרן מוסטנג של דן טהורי, צחי קינן ואיריס אבנר, שגם היא ניהלה מו"מ עם חבס למתן אשראי לחברה.