מסתמן: הסוכנויות שבבעלות חברות הביטוח ייבלעו בתוכן

הצעד שאגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר עומד לעשות בא בעקבות ממצאים קשים בהתנהלות סוכנויות הביטוח ■ המהלך ישפיע על מאות אלפי לקוחות המטופלים בסוכנויות ניהול ההסדרים הפנסיוניים

אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר נוטה להורות שסוכנויות הביטוח הגדולות שבשליטת חברות הביטוח יהפכו ל-tied agents (סוכנויות קשורות) של החברות המחזיקות. בכך יהפכו הסוכנויות לזרוע שיווק ישירה וממותגת שמזדהה בהתאם לקבוצה-האם ומוכרת את מוצריה. כך, על פי הערכות מפי מקורות בשוק הפנסיוני. מקורות אלה מעריכים כי אף על פי שההחלטה עדיין אינה סופית, כך מתכוונים באוצר לפעול. באוצר ציינו כי "הנושא נמצא בבחינה".

בפיקוח על הביטוח, בראשות פרופ' עודד שריג, בוחנים את סוגיית סוכנויות הביטוח הגדולות שבבעלות קבוצות הביטוח זה תקופה, וצפויים לפרסם בקרוב את מסקנותיהם. הפיקוח יורה על שינוי משמעותי באופן שבו מתנהל שוק זה. מדובר במהלך דרמטי שצפוי להשפיע על מאות אלפי לקוחות המטופלים כיום בסוכנויות ניהול ההסדרים הפנסיוניים הגדולות, שכולן, להוציא שתיים, נמצאות בשליטת חברת ביטוח זו או אחרת.

על פי המסתמן, אם האוצר אכן יכריע בהתאם להערכות בשוק, השחקנים בשוק זה יהפכו לסוכנים קשורים הפועלים כשכירים של בעלי המניות בהם, ולא ימשיכו לפעול תחת כסות של מעין ברוקרים שעובדים עם כמה חברות ביטוח. נציין כי כל ענף החיסכון הפנסיוני ממתין בציפייה להכרעת האוצר בנושא זה.

"האופציה הכי גרועה"

מקור בשוק הפנסיוני ציין בהקשר זה: "זו האופציה הכי גרועה, כי זה אומר שכל הסוכנויות בבעלות ימכרו רק את חברת הביטוח שמחזיקה בהן, ומכיוון שחברות הביטוח מראש מחזיקות ברוב הסוכנויות, אז במקום שהן תמכורנה חלק מסוים מהמכירות שלהן בגוף אחר, כפי שקורה כיום, הן תמכורנה בעתיד רק את החברה-האם. החלטה שכזו אולי תפתור בעיה ברמת השקיפות מול הלקוח, אבל תגדיל עוד יותר את הריכוזיות הגבוהה ממילא בערוצי ההפצה".

בכל אופן, להחלטה האוצר בהקשר זה תהיה השפעה על כל השחקנים בשוק הפנסיוני ובעיקר של שלוש קבוצות הביטוח מגדל (מבטח סימון, שגיא יוגב, שחם, פלתורס ועוד), הפניקס (אגם, שקל, קלע, אורן מזרח ועוד) וכלל ביטוח (תמורה) שמחזיקות בידיהן בסוכנויות הביטוח הגדולות ביותר. עם זאת, כך גורסים פעילים רבים בשוק החיסכון הפנסיוני, סוכנויות ניהול ההסדרים הפנסיוניים ניצבות כיום בפני תקופת הסתגלות למציאות המאיימת על המודל שלהן.

זאת, כתוצאה מביטול הבטחת מקדמי תוחלת החיים בביטוחי המנהלים החל בינואר השנה - שינוי שהוביל לחיסול דה-פקטו של ביטוחי המנהלים, וכן כתוצאה מההפחתה שמוביל האוצר לתקרת השכר הזכאי להטבות מיסוי בגין החיסכון לפנסיה (מהלך שעלול להוביל להקטנת הפקדות לחיסכון מצד עובדים חזקים יחסית - שמאפיינים את קהל יעד המרכזי שעליו נסמכות סוכנויות ניהול ההסדרים הגדולות).

התייחסות האוצר אינה רלבנטית רק לגבי סוכנויות גדולות בתחום הפנסיוני, וצפויה לכלול התייחסות רחבה יותר ביחס לסוגיית ההפצה של ביטוחים באמצעות סוכנויות הביטוח, כולל סוכנויות בינוניות ואף קטנות. בין האפשרויות שנשקלו על ידי האוצר בהקשר זה נבחנה האפשרות להורות על מכירת החזקות חברות הביטוח בסוכנויות הגדולות, תוך הפרדת ה"יצרנים הפנסיוניים" מהמפיצים ואיסור בעלויות מעין אלה, כמו גם הגבלת נתח שוק במכירות של מוצרי החברה-האם של הסוכנויות הללו.

האוצר החל בבחינת המצב לאחר שורת ביקורות בסוכנויות גדולות, שבהן נמצאו ממצאים קשים ביחס לתמהיל המכירות החדשות של הסוכנויות הללו - שבהכללה נמצא כמוטה בבירור למכירת פוליסות של החברה-האם ולא של מתחרותיה.