קרטיב ברשות הטבע והגנים עולה פי 3 ממחיר העלות שלו

בדיקת "גלובס" מעלה כי למרות שמדובר ברשות ממשלתית, המחיר לצרכן של גלידות ושלגונים באתרים של רשות הטבע והגנים כפול ויותר ממחיר העלות ■ הרשות: "בהשוואה שעשינו גילינו כי נקודות המכירה שלנו הן הזולות ביותר"

בזמן שזרוע אחת של הממשלה מצהירה שהיא פועלת להורדת יוקר המחיה בישראל, זרוע אחרת של הממשלה גובה מחירים מופקעים מהצרכנים. מבדיקת "גלובס" עולה כי רשות הטבע והגנים, שהיא רשות ממשלתית לכל דבר, מוכרת את מוצרי הגלידות והשלגונים לצרכנים המבקרים באתרי הרשות במחיר כפול ויותר מהמחיר שבו היא רוכשת אותם מחברת גלידות נסטלה.

בשבוע שעבר הגדילה הרשות לעשות ואף העלתה את מחירו של קרטיב קרח ממחיר של 3.5 שקלים למחיר של 4 שקלים ליחידה - עלייה של 14%, וזאת למרות שחברת גלידות נסטלה לא העלתה את המחיר.

יתרה מכך, קרטיב קרח נמכר היום בנקודות המכירה של הרשות במחיר הגבוה פי שלושה ממחיר העלות שלו, העומד על 1.35 שקלים בלבד (כולל מע"מ).

רשות הטבע והגנים היא רשות ממשלתית המחזיקה בנאמנות, בשם הציבור, את שמורות הטבע והגנים הלאומיים, והיא מתוקצבת מדי שנה על-ידי הממשלה. באתרי הרשות פועלות 45 נקודות מכירה (קיוסקים) לצרכן, המופעלות ישירות על-ידי הרשות.

שוק הגלידה המקומי מוערך בקרוב ל-1.3-1.4 מיליארד שקל במחירים לצרכן. בישראל יש יותר מ-10,000 נקודות מכירה שבהן נמכרים מוצרי גלידה, כולל סופרמרקטים. עיקר המכר הכספי (60%) הוא בשוק האימפלס (קיוסקים, חנויות נוחות וכדומה), ועל כן קיים מאבק תמידי בין חברות הגלידה על נקודות המכירה הקטנות.

ב-5 השנים האחרונות גלידות נסטלה סיפקה בבלעדיות את מוצרי הגלידה לכל נקודות המכירה של רשות הטבע והגנים. ואולם, במכרז שפרסמה באחרונה הרשות זכתה גלידות שטראוס שבבעלות חברת יוניליוור.

גלידות נסטלה מצדה עתרה לבית המשפט נגד תוצאות המכרז וטענה, בין היתר, כי מחיריה לאחר ההנחות זולים יותר מהמחירים שהציעה גלידות שטראוס. התביעה טרם הוכרעה.

כך או כך, באמצע חודש אוגוסט הקרוב תפסיק גלידות נסטלה את אספקת המוצרים לרשות, ובמקומה תחל לספק גלידות שטראוס.

המכרז שפרסמה רשות הטבע והגנים, לאספקת הגלידות והשלגונים, חושף את היקף הפעילות הכספי העומד על 3 מיליון שקל בשנה. במחירי צרכן מדובר במכירות של 7 מיליון שקל ויותר.

בכל 14 המוצרים שנבדקו נמצאו פערים תהומיים, כשהנמוך שבהם עמד על 95%. כך למשל, נמכר שלגון "הלו קיטי" במחיר של 8 שקלים, בעת שעלותו לרשות כולל מע"מ עומדת על 3.14 שקלים בלבד - פער של 154.7%.

ב"גומיגם" מדובר בפער של 142%, על שלגון קראנץ' גובה הרשות 135% יותר ממחיר העלות, ושורה ארוכה נוספת של מוצרי גלידה נמכרים במחיר כפול ויותר ממחיר העלות, כמו למשל שלגון מצופה, רולר או טילון קטן, הנמכר ב-124% יותר ממחיר העלות שלו.

כדאי לציין כי הפערים בין מחיר העלות למחיר המכירה לצרכן קיימים גם בנקודות מכירה פרטיות, ואולם בזמן שהפעלת נקודת מכירה פרטית כרוכה לרוב בתשלומי שכירות מאוד גבוהים, לרשות אין כלל הוצאות שכירות.

"הביקור באתרי הרשות הוא בילוי נוח ונעים. למה לקחת מרווחים של מאות אחוזים? אלה נקודות מכירה של המדינה, בהפעלת המדינה, ושבהן לא משלמים שכירות. כשמישהו מפעיל נקודת מכירה בחוף ים הוא משלם מאות אלפי שקלים לשנה כדמי שכירות", אומר גורם בענף.

מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה: "עוד בתחילת השנה, חברת נסטלה העלתה את מחירי הגלידות ב-5%, ולאחר מכן, כידוע, גם עלה המע"מ. לגופו של עניין, רשות הטבע והגנים, כגוף ללא מטרות רווח, מספקת לבאים לשמורות הטבע והגנים הלאומיים מגוון שירותים הכוללים ניקיון, תאורה, שילוט וכו', כאשר כל ההכנסות מיועדות לשמירת הטבע, הסביבה והמורשת.

"בהשוואה שעשינו גילינו כי נקודות המכירה שלנו הן הזולות ביותר. בעין גדי נמכרת גלידת 'נוק-אאוט' ב-14 שקל, וברשות ב-11 שקל; בחוף הים באשדוד נמכר טילון ב-12 שקל, וברשות ב-8 שקלים. כמו כן, בקבוק מים גדול בחופי הים נמכר ב-12 שקל, וברשות ב-8 שקלים; קפה הפוך נמכר ב-12 שקל, וברשות ב-9 שקלים".

מחירי המוצרים בנזנוני רשות שמורות הטבע
 מחירי המוצרים בנזנוני רשות שמורות הטבע