היום: שביתת אזהרה ברשויות המקומיות בפריפריה

הממשלה מתכוונת לבטל את ההטבה בסך 100 אלף שקל לעוברים לגור בפריפריה, וראשי רשויות באזורים שונים בארץ יוצאים למאבק ■ בין הרשויות שישבתו: דימונה, קרית שמונה, מצפה רמון, עכו ואילת

שביתת אזהרה: בערי הפיתוח והרשויות המקומיות בפריפריה יוצאים היום (ג') למאבק ומוחים על הכוונה לבטל את מענקי הדיור לעוברים לגור בפריפריה - זאת במסגרת הגזירות החדשות של תקציב המדינה החדש, שאושר הלילה בקריאה ראשונה בכנסת.

הערים והרשויות הבאות יושבתו כליל היום: בית-שאן, דימונה, חצור הגלילית, יקנעם עילית, מגדל-העמק, מטולה, נתיבות, ערד, קריית גת, קריית שמונה, שדרות, טבריה, כרמיאל, מצפה רמון, נהריה, נצרת עילית, עכו, צפת, אופקים, אור-עקיבא, אילת, אריאל, בית-שמש, ירוחם, מעלה-אדומים, מעלה-אפריים, מעלות-תרשיחא, עפולה וקריית מלאכי.

ראשי ערי הפיתוח והפריפריה הצהירו בתחילת השבוע כי יפתחו בשביתה כללית, אם מענקי הדיור בסך 100 אלף שקל יבוטלו, ומגדירים את ביטול מענק הדיור כ"גזירה קשה" ו"הזנחה של הפריפריה, שסובלת כבר עכשיו מחוסר צדק חלוקתי מתמשך". המענק שניתן ל"מהגרי דיור", זוגות צעירים ברובם, היווה לדברי השלטון המקומי גורם משיכה לפריפריה וסייע לחיזוק ופיתוח הרשויות המקומיות.

ברשויות חוששים כי ביטול המענק יוביל לעצירת ההגירה החיובית לרשויות, ואף יגרום להגירה שלילית מהפריפריה למרכז. לדברי ראשי הרשויות, מדובר בהפרת הבטחה מצדו של ראש הממשלה נתניהו, שהנחה באוקטובר 2011 לגבש תוכנית לאומית ממשלתית לחיזוק כלכלי-חברתי של ערי הפיתוח.

"המשך ישיר להתנהגות הקלוקלת"

מפורום ערי הפיתוח והפריפריה, בראשותו של דוד בוסקילה, ראש עיריית שדרות, נמסר: "ערי הפיתוח והפריפריה במדינת ישראל סבלו לאורך השנים מיחס מפלה ומחוסר צדק מתמשך מצד ממשלות ישראל לדורותיהן. כוונת הממשלה לבטל את המענק הזעום ממילא בסך 100 אלף שקל לאלו המעוניינים לרכוש דירות בערים אלו, היא המשך ישיר להתנהלות הקלוקלת".

הודעת הפורום מדגישה כי ההחלטה "תפגע בצורה קשה בערי הפיתוח ואף תוביל לקריסת התעשיות המתקדמות המועטות הפועלות בתחומן בשל מחסור בכוח אדם איכותי. דווקא כעת בשל מצוקת הדיור באזורי הביקוש, יש צורך לאומי לפיזור אוכלוסייה נכון וצודק, כדיי להשיג מטרה זו על הממשלה לקבוע סל תמריצים מתוקצב למהגרים לערי הפיתוח ולבני ובנות המקום המבקשים להמשיך ולהתגורר בהן, ובטח שלא לפגוע במענק אשר ניתן עד כה".

"מקווה שיוותרו על הגזרה הקשה"

שלמה בוחבוט, יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מעלות-תרשיחא, אמר כי המענק נכנס לתוקפו רק בשנה האחרונה: "בסך הכל 600 איש הספיקו לנצל את ההטבה. ההחלטה מוחקת את העיקרון של פיזור אוכלוסיה לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל. כל אדם שמגיע לעיר פיתוח - המדינה מרוויחה מזה בריבית דריבית".

בוחבוט הוסיף כי פנה בנושא גם לשר הרווחה מאיר כהן, וגם דרש מיו,ר ועדת הכספים ניסן סלומינסקי לקיים דיון דחוף בעניין: "מקווה שמדינת ישראל תחליט לוותר על הגזרה הקשה הזו".

עדי אלדר, ראש עיריית כרמיאל, אמר כי לאחר ביטול ההטבה "לקנות בית בהרצליה ורעננה זה כמו לקנות בית כיום במעלות וכרמיאל. איך נמשוך לכאן את הזוגות הצעירים? זו הייתה הטבה חשובה, שלדעתי הייתה צריכה להיות כפולה ומכופלת. אותנו שוב הזניחו". אלדר ציין כי גם את ההנחה שניתנה בעבר בגני ילדים לגילאי 3-4 רק בפריפריה, "העניקו גם למדינת תל אביב", ובכך למעשה לקחו את כל ההטבות שהיו ייחודיות לפריפריה.

דוד בוסקילה, ראש עיריית שדרות, אמר כי מדובר בחלוקה לא הוגנת של הנטל הכלכלי: "פעם נוספת הנטל נופל על ערי הפריפריה. הממשלה מקשה עלינו באופן ממשי לפתח את הערים הללו. למרות שאמרו שכולם צריכים לשאת בנטל, הנסיון מלמד שכולם נותנים כתף אבל ערי הפריפריה נותנים את כל הגוף".