דרוקר: "משדר יום ההולדת של פרס היה מזעזע, דביק ומביך"

הסנטימנט ברשתות החברתיות מוכיח כי רבים חשו כלפי האירוע תחושות שליליות ■ רביב דרוקר: "אם התקשורת המיינסטרימית תמשיך לקיים פער כל-כך גדול בין מה שהציבור מרגיש, התוצאה תהיה פגיעה אנושה באמינות שלנו"

"אם התקשורת המיינסטרימית תמשיך לקיים פער כל-כך גדול ומלאכותי בין מה שהציבור באמת מרגיש, כפי שמשתקף ברשתות החברתיות, אז התוצאה תהיה פגיעה אנושה באמינות שלנו" - כך קובע היום נחרצות הפרשן הפוליטי של חדשות 10 רביב דרוקר.

העיתונאי הבכיר מתייחס לפער המובהק בין מה ששודר אמש (ג') ב-4 הערוצים המרכזיים בו-זמנית - 2, 1, 10 ו-9 - ובין מורת-הרוח המופגנת ברשתות החברתיות כלפי המופע לציון 90 שנה לנשיא שמעון פרס.

על-פי נתונים של חברת ניטור הרשת באזילה, הסנטימנט השלילי כלפי האירוע היה רב: לעומת 12% שפרגנו, כ-45% מהביטויים כלפי האירוע ברשתות החברתיות הביעו תחושה כי הוא היה מוגזם ולא ניחן בטעם רב.

מעניינת במיוחד העובדה כי חלק מהמתבטאים היו עיתונאים, בנים לאומה צינית בדרך-כלל, שדיברו ברשת בשפה די שונה מזו שבאה לידי ביטוי מהם על מסך הטלוויזיה.

הפער בין המדיה המסורתית שצופתה במעטה סכריני מתקתק כשהעביר את השידור מירושלים, ובין הניו-מדיה הבועטת והכנה, מעולם לא היה עמוק יותר.

הרוב בחרו בערוץ 2

תחילה למטבע הישן והטוב המשקף את תחושות העם - הרייטינג. נתוני הצפייה לחגיגות פרס היו גבוהים במיוחד, ומי שטען לאירוע בנוסח משטרים טוטליטריים, יכול לקבל כאן חיזוק.

נתח הצפייה במשדר עמד על 63% - כלומר 2 מתוך 3 ישראלים שהדליקו אתמול בערב את הטלוויזיה צפו במשדר.

סך הרייטינג בערוצים ששידרו את האירוע עמד על כ-45% מכלל משקי-הבית היהודיים במדינה, כאשר רוב הצופים בחרו לצפות במשדר בערוץ 2 שהופק על-ידי קשת וחברת החדשות של הערוץ. שם עמד המשדר בהובלתה של יונית לוי ובליווי עמית סגל על 23.1% - 52% מנתח הצפייה.

בסך-הכול 70% מהישראלים צפו אתמול בטלוויזיה - מעט יותר מיום רגיל, אז עומד הממוצע על 67%.

ערב הצפייה הוכיח שוב כי הציבור אינו בוחר להגיע לערוץ 10 באירועים לאומיים, כשבשעת שידור המופע היה ערוץ 1 הערוץ השני הכי נצפה. בערוץ 1 צפו 12.3% בין 21:00-23:00, לעומת 7.5% בערוץ 10. בערוץ 9 דובר הרוסית צפו 1.5% באותו הזמן.

בבוקר שאחרי, כשמדברים עם עיתונאים ועורכי חדשות בכירים, נדמה כי יש תחושת אי-נוחות ממעללי ליל אמש. הם מדברים על הלבטים לפני ועל האלטרנטיבות.

גורם בחדשות 2 אמר ל"גלובס": "מה היה קורה אם שני הערוצים האחרים היו משדרים את זה, ובערוץ 2 היו משדרים את 'האח הגדול'? היינו סופגים ביקורת על שיקול מעוות. הביקורת על העברת השידור היא לגיטימית, אבל כשעל הפרק היה לשדר את זה או את 'האח הגדול' - זה היה הדבר הנכון לעשות".

ההצעה לשדר את האירוע בשידור חי בטלוויזיה הגיעה לפני כחודש מבית הנשיא, ונעשתה במקביל לכל הערוצים. בזכיינית ערוץ 2 קשת - שאגב היו"ר שלה דרורית ורטהיים היא יו"ר אגודת ידידי המרכז האקדמי פרס - ובחברת החדשות התקיימו דיונים תחת השאלה: האם נכון לדחות את "האח הגדול" ליום אחר. בסופו של דבר הוחלט, בתמיכת חדשות 2, לשדר את הילולת פרס.

גם בערוצים 1 ו-10 חשבו אותו הדבר - לא להפקיר את הזירה לאחרים ולהיראות כמי שאינם מכבדים את האירוע.

השידור הועבר בפול קבוצתי לכלל הערוצים על-ידי ניידת שידור של מזמור הפקות - זו שולמה על-ידי הפקת האירוע, אך כל חברות החדשות האחרות הוסיפו צוותים משלהם.

קשת וחדשות 2 התחלקו בעשרות אלפי הדולרים שעלה ערב השידור, והחשש מהפסדים גדולים בשל השידור המיוחד שלא ניפק רייטינג בממדי ריאליטי הוביל את קשת לשדר פרומואים בכיכובה של יונית לוי יותר משבועיים לפני.

חדשות 2 ספגה ביקורת על כך שהושיבה את המגישה המרכזית על משבצת מנחת האירוע המלוקק. זו אחת הסיבות בגינן הוחלט להושיב על ידה את עמית סגל על תקן ה"פארטי פופר, - הורס החגיגות, או נכון יותר, עלה התאנה.

"עמית ויונית השמיעו הרבה מאוד ביקורות והביאו את הצד השני", אומר אותו בכיר בחדשות 2.

עמית סגל לא הסתפק בהטחת ביקורת קלה בשידור, והשלים את הבעת רחשי ליבו בעמוד הפייסבוק שלו ובטוויטר. בין היתר כתב: "כמה עצוב שסוניה לא זכתה להחרים את האירוע".

סגל אומר היום (ד') ל"גלובס" כי הוא זע בכיסאו בעת השידור. "זה מעורר חוסר נוחות כשאתה צריך לשדר קליפ יח"צני או אירוע שבו העבירו שכבה עבה של איפור על הרזומה של החוגג. התפקיד שלנו הוא כעיתונאים גם להעביר ביקורת, ואני מקווה שזה מה שעשינו אתמול".

- הרגשת, על-פי הרשתות החברתיות, שהציבור מצפה למשהו אחר מהאירוע?

"אני לא יודע מיהו 'הציבור', ויש לי ספק קל האם קהילת הטוויטר מייצגת את הציבור בישראל, אבל אני מודה שמהתגובות שקיבלתי היו רבים שהתרגשו ונצמדו למסך, והיו גם רבים שהתעצבנו ונצמדו למסך".

"המשדר היה מזעזע"

בניגוד לחדשות 2, בחדשות 10 החליטו להפקיד את מלאכת הפקת שידור האירוע עצמו בידי הערוץ. במקום לשלוח את מה שמוכנה דרג א' של ההגשה, נשלחו טלי מורנו ומוטי קירשנבאום, שהביע הבוקר בגלי צה"ל שאט-נפש מהאירוע אותו העביר באלגנטיות קלילה רק אתמול.

גם סיון רהב-מאיר, שהייתה אחת מכתבי חדשות 2 שליוו את האירוע, לא הסתירה ברשתות החברתיות את הביקורת. "אין מה לומר", כתבה בטוויטר, "ערב ציוני יהודי שורשי מושקע ומרגש. חוץ מהקטעים על פרס". על כך ענה לה עמית סגל, "פסה הממלכתיות".

"אני חושבת שזה היה ערב חשוב ומכונן, אבל לא במובן שהמארגנים חשבו שהוא יהיה", אומרת היום רהב-מאיר ל"גלובס". "כלומר, הם רצו ערב הצדעה של האומה לפרס, והם קיבלו, אבל זה היה בעצם ערב שחשף את פרס האיש.

"אני אישית הבנתי לראשונה בערב הזה את מנגנון האהבה, כמה אהבה פרס רוצה, כמה הוא אוהב שאוהבים אותו, בארץ ובחו"ל. זה לגיטימי כמובן, אני מניחה שכולנו כאלה, אבל היה מרתק לראות את זה ואת ההיקף והעוצמה. עוד סרטון, עוד קליפ, עוד ילד שעולה ואומר בערבית 'שוקראן' ועוד חיילת שמצדיעה בשם צה"ל, וכן הלאה וכן הלאה".

- הרגשת שבטוויטר את יכולה להגיד מה שלא אמרת בשידור?

"כרגיל בחדשות ערוץ 2, קיבלתי חופש מלא בשידור להגיד מה שאני רוצה ולשאול מה שאני רוצה, וכך עשיתי. כשיצאתי מהטקס, היה לי צורך לדבר קצת עם הקהל הזר. לגשת לכל המלוכסנים שישבו פה לצידי כל הערב ולהגיד להם שאנחנו דווקא דמוקרטיה... אז ניגשתי אליהם.

"דיברתי עם רבים, עם חברים בקהילה היהודית של אוסטרליה, שבאו מטעם קק"ל. הם התרגשו בצורה בלתי רגילה. הם ממש בכו. הם עמדו מולי באוויר הירושלמי בחצות, ונשנקו: השואה, התקומה, היהדות, הציונות, צה"ל, מלחמת השחרור. הקשבתי להם. בלי ציניות, כל זה באמת מרגש מאוד. רק בניגוד לערב ממנו יצאנו, לא את הכול הכול עשה פרס".

דרוקר, שלא שותף באירוע כעיתונאי, ראה את האירוע בטלוויזיה בהפצרת בת זוגו ענת גורן. "רק ברשתות החברתיות יכולתי לפרוק את מה שאני מרגיש. מה שכתבתי היה מעט ממה שהרגשתי", הוא אומר. "המשדר היה מזעזע. מגעיל, דביק, מביך וגרם להרבה להצטמרר בכיסא. זה הרגיש כמו 1 במאי בברית-המועצות, שם לפחות חגגו את כל השלטון, לא אדם אחד - שבסך-הכול יש לו יום הולדת. לא הייתה מילת ביקורת אחת כל הטקס. אפילו לא לעדי אשכנזי".

דרוקר מותח ביקורת חריפה מאוד על כלי התקשורת - וגם על זה שלו. "עד אתמול כולם היו בחגיגה כאילו אנחנו כלים בהפקה של פרס. קו 300? פולארד? התרגיל המסריח? אוסלו? אין אף מילה רעה להגיד עליו".

מה חשבו
 מה חשבו

רשתות חברתיות
 רשתות חברתיות

רייטינג
 רייטינג