"בלומברג": הפד יפחית הרכישות ב-20 מיליארד ד' בספטמבר

כך עולה מסקר שביצעה הסוכנות לאחר מסיבת העיתונאים של יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי ■ 44% מהנשאלים סבורים שהפד יתחיל בצמצום היקף הרכישות בחודש ספטמבר הקרוב לעומת 27% בסקר דומה שנערך בתחילת החודש

ביום רביעי האחרון הודיע יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי כי הבנק המרכזי האמריקאי יתחיל בהפחתה הדרגתית של תוכנית רכישות האג"ח החודשית שלו, וכי כבר בשנת 2014 היא תופסק לחלוטין. בסקר שערכה סוכנות "בלומברג" בקרב אנליסטים עולה כי האנליסטים צופים שהפד יחל בהפחתת היקף הרכישות כבר בחודש ספטמבר.

הסקר של "בלומברג" בוצע בימים רביעי וחמישי, לאחר מסיבת העיתונאים של ברננקי, וכלל 54 אנליסטים. מהסקר עולה כי 44% מהנשאלים ענו כי ברננקי יתחיל בהפחתת היקף הרכישות כבר החל מחודש ספטמבר הקרוב, כשרובם מעריך כי היקף הרכישות ירד מ-85 מיליארד דולר בחודש לכ-65 מיליארד דולר. בסקר דומה שנערך בתחילת החודש, רק 27% מהנשאלים העריכו כי הפד יתחיל בהפחתה כבר בספטמבר.

"זו ירייה שנשמעה ברחבי העולם על ידי המשקיעים - תזכורת כי תונכנית התמריצים הנוכחית תגיע עומדת להגיע לסיומה באחד מן הימים", אמר כריס רופקי, הכלכלן הראשי של בנק טוקיו-מיצובישי בניו-יורק. "אחד הדברים שיעזור להם להגביר את קצב הפחתת היקף הרכישות יהיה הבטחה כי שיעור האבטלה בארצות הברית ירד בצורה מהירה יותר".

במהלך מסיבת העיתונאים שקיים ברננקי ביום רביעי אמר יו"ר הפדרל ריזרב כי היקף תוכנית רכישות האג"ח עומד להצטמצם בחודשים הקרובים ויסתיים באמצע שנת 2014. רוב העונים בסקר של "בלומברג" מעריכים כי התוכנית תסתיים בחודש יוני 2014 - שנה מהיום.

תוכנית התמריצים הנוכחית של הפד, שכונתה QE3, התחילה בחודש ספטמבר בשנה שעבר אז הכריז הפד על תוכנית לרכישת אג"ח מגובות משכנתאות בהיקף של 40 מיליארד דולר בחודש. בחודש דצמבר הודיע הפד כי היקף הרכישות יגדל ב-45 מיליארד דולר נוספים, וזאת על מנת להמנע מההשלכות השליליות של סיום תוכנית ה"אופריישין טוויסט" שהסתיימה באותה חודש ובמסגרתה היה ממיר הפד את אחזקותיו באגרות חוב קצרות טווח לאגרות חוב לטווחים ארוכים יותר.