"יש היגיון רב בהורדת ריבית נוספת בארץ דווקא בשלב זה"

צחי ליבוביץ, מנהל ההשקעות הראשי באימפקט בית השקעות מקבוצת בנק איגוד: למרות הפחתות הריבית והעובדה שהמשק שרוי בריבית ריאלית שלילית או לכל היותר אפסית, להוציא כמובן את שוק הנדל"ן - לא רואים עלייה בביקושים, ורמת הצריכה הפרטית חלשה

תקופה ארוכה היה בנק ישראל שרוי בקונפליקט מתמשך לגבי החלטות הריבית בהנהגתו של הנגיד סטנלי פישר המסיים בימים אלה את תפקידו. מחד, נדרש פישר להוריד את הריבית על מנת לתמוך בשער הדולר ובכלכלה (לעודד את היצוא) כאשר סביבת העבודה שלו הייתה נטולה מלחצים אינפלציוניים שתמכה בכך ומאידך, הורדת ריבית ידועה כמעודדת התייקרויות במחירי הנדל"ן.

כפי שהתברר במהלך כל שנות כהונתו של פישר ככל שהריבית ירדה כך הביקושים מצד הציבור למשכנתאות זולות גברו ובעיקר מצד משקיעים שכספם "שכב" בבנק כמעט ללא תזוזה בעוד שההשקעה בנדלן למגורים בסביבת ריבית כה נמוכה הניבה תשואות גבוהות והזניקה את מחירי הדירות לשיאים שלא נראו כמותם בישראל. אולם, בתקופה האחרונה ניראה כי נגיד בנק ישראל הסיק ממש עם סיום הקדנציה שלו כי אין עוד ביכולתו להשפיע על מחירי הדיור המאמירים ועל כן עבר להתמקד בתמיכה בכלכלה, מתוך ההבנה כי בנדל"ן צריכה הממשלה לטפל ברמה של שינויים בירוקרטיים מהותיים ועל כן הוריד בחודש מאי את הריבית פעמיים. כך כותב היום צחי ליבוביץ, מנהל ההשקעות הראשי באימפקט בית השקעות מקבוצת בנק איגוד, בסקירה לקראת החלטת הריבית האחרונה של פישר הערב.

לכאורה, אומר ליבוביץ, לאור מה שקורה בארה"ב בשבוע האחרון, ההערכות הן כי הבנק הפדרלי יצמצם בקרוב את ההרחבה הכמותית עד להפסקתה הסופית במהלך 2014. הורדת הריבית בישראל הערב תהייה פעולה בניגוד למגמה, אך חשוב להביט במה שעומד מאחורי ההערכות.

הנגיד האמריקאי ברננקי (המסיים אף הוא את תפקידו בעוד מס חודשים) ציין במסיבת העיתונאים שערך ביום רביעי, כי מצב הכלכלה האמריקאית משתפר בקצב שמתחיל להיות מספק והצריכה הפרטית עולה ובמקביל אין לחצים אינפלציוניים, דבר ממנו חששו רבים מהכלכלנים כתופעת לוואי שלילית לתוכנית ההרחבה הכמותית. לכן, אמר ברננקי, במידה והמגמה של ירידה בשיעור האבטלה תימשך, אפשר יהיה לצמצם את תוכנית ההרחבה הכמותית. בכל מקרה הדגיש הנגיד האמריקאי כי התוכנית לא תופסק לפני שרמת האבטלה תעמוד על 6.5% (עומדת כיום על 7.6%). תגובת השוק מראה כי המשקיעים חוששים שברננקי יפסיק לתמוך מוקדם מידי בכלכלה באמצעות תכנית ההרחבה הכמותית מה שעלול להרע עמה.

בכלכלה הישראלית המצב שונה. למרות הפחתות הריבית והעובדה כי המשק שרוי בריבית ריאלית שלילית או לכל היותר אפסית, להוציא כמובן את שוק הנדל"ן - לא רואים עלייה בביקושים ורמת הצריכה הפרטית חלשה. שער הדולר אינו מתרומם חרף תכנית רכישת הדולרים הממושכת והמאסיבית של בנק ישראל ומגמת האבטלה נמצאת במגמת עלייה, בניגוד לארה"ב.

לכן, "יש היגיון רב בהורדת ריבית נוספת דווקא בשלב זה של תחילת מגמה הפוכה בארה"ב. חשוב לציין כי היות וזוהי החלטת הריבית האחרונה של פישר ייתכן ויהיו שיקולים נוספים להחלטה הערב במיוחד לנוכח העלאת שמו של יעקב פרנקל כנגיד הבא".