שייק גזר: פרוטליקס מתמקדת בפיתוח תרופות לבליעה

כמו כן תתחרה בקמהדע בתחום הנפתח התורשתית ■ תשקיע פחות בחלבון הזהה לתרופת האנברל

חברת פרוטליקס המייצרת תרופות בתוך תאי צמח, ערכה היום מפגש משקיעים כדי לדון בהסכם השיווק שלה בברזיל למוצר לטיפול במחלת גושה, וכן בצנרת המוצרים שלה הנמצאים בפיתוח. במפגש דנה החברה גם במוצר שלה שעשוי להתחרות בעתיד במוצר של חברת התרופות קמהדע.

בעניין ההסכם עם ברזיל שבו אמורה החברה לרשום הכנסות מינימום של 280 מיליון דולר לאורך כ-8 שנים, אמר מנכ"ל החברה דוד אביעזר, כי "אנו שמחים שהתקשרנו עם גורם עולה בכלכלה העלמית, שהוא גם שוק הגושה השני בגודלו בעולם".

יוסי מימון, סמנכ"ל הכספים של החברה, אמר כי הסכם כפי שחתמה פרוטליקס בברזיל, יחסוך לה השתתפות עתידית במכרזים במדינה זו, כאשר השתתפות במכרזים בדרך כלל שוחקת את המחיר.

אביעזר הוסיף כי תרופת הגושה של פרוטליקס נמצאת בדרך לאישור שיווק גם במקסיקו וצ'ילה וכי אמריקה הלטינית נמצאת גבוה בסדרי העדיפויות של חברת פייזר, שותפתה של פרוטליקס לשיווק התרופה לגושה. לדבריו, ההסכם עם ממשלת ברזיל החל להירקח כבר בתחילת מערכת היחסים של פרוטליקס ופייזר, ולכן הוחרגה ברזיל מן ההסכם ביניהן, ונתחם הסכם נפרד המגביל את רווחי פייזר מן הפעילות בברזיל ל-12.5 מיליון דולר בשנה לכל היותר.

המוצר המוביל של פרוטליקס בצנרת הפיתוח שלה הוא תרופה למחלת פברי. מדובר בשוק עולמי של 900 מיליון דולר, בו כבר פועלות, כמו בשוק הגושה, החברות ג'נזיים ושייר.

פרוטליקס מאמינה כי תוכל לייצר תרופת פברי טובה יותר מהשתיים הקיימות, יציבה יותר בדם ופחות מעוררת את המערכת החיסונית. פרוטליקס תצטרך לרשום תרופה כזו לפברי כתרופה חדשה לכל דבר, ללא ההקלות שניתנו לה בפיתוח המוצר לגושה בזכות הדמיון שלו למוצרים הקיימים בשוק, למעט דרך הפקתו בתאי צמח. אולם, אביעזר אמר בשיחה עם "גלובס" כי אינו מאמין שמסלול הפיתוח של התרופה יהיה ארוך יותר מזה של הגושה. "השוק קטן, וגם למדנו בסיבוב הקודם כמה דברים".

בימים אלה נערך מול ה-FDA ניסוי ב-18 חולים, אשר בו יתקבלו נתוני בטיחות ורמזי יעילות. בעוד שישה חודשים יוכרע האם להמשיך את הניסוי ואם כן, יתקבלו נתוני יעילות נרחבים יותר בטווח של השנה הקרובה ככל הנראה.

ואולם, נראה כי פרוטליקס גאה במיוחד בפרוייקט שלה למתן תרופות בבליעה. כיום ניתנות רוב התרופות מבוססות החלבונים בבליעה, ואילו פרוטליקס גילתה כי תא הגזר המהונדס גנטית בו היא מפיקה מלכתחילה את החלבון האנושי, משמש מגן מוצלח מפני עיכול החלבון במעי, ולכן משמש פלטפורמת הולכה מוצלחת לחלבונים לתוך מחזור הדם דרך מערכת העיכול.

על הרקע הזה החליטה החברה להוריד כרגע את הגז מן הפרויקט שלה לפיתוח תרופה בהזרקה שהיא זהה לתרופה רבת המכר אנברל, נגד מחלות דלקתיות. זאת, לטובת פיתוח תרופה בבליעה המכילה את החלבון הדומה לאנברל.

חברת אמג'ן המשווקת את האנברל קיבלה לאחרונה הארכה של הפטנט שלה, ופרוטליקס מקווה שעם מוצר הניתן לבליעה וגם מופק בתאי צמח, תהיה לה הזדמנות טובה יותר לעקוף את הפטנט - וגם יהיה לה יתרון תחרותי בשוק. היא מיעדת את המוצר לטיפול במחלות דלקתיות המשפיעות בעיקר על המעי, כמו למשל קוליטיס.

בנוסף, לדמוי-אנברל, החברה בחנה בהצלחה בחיות גם מוצרים נוספים שניתן לדבריה לתת בבליעה. כמו כן מתחילה פרוטליקס בניסויי חיות בחלבונים המופקים בתאי טבק, ומיועדים למתן בשאיפה. אחד מאלה הוא ה-ATT1, מתחרה ישיר למוצר המוביל של חברת קמהדע, שכבר מוכרת מוצר כזה בעשרות מיליוני דולרים, בהסכם עם חברת באקסטר הבינלאומית.

אם המוצר יגיע לשוק, יהיה לפרוטליקס יתרון על פני קמהדע, כי כושר הייצור של המוצר של קמהדע מוגבל - הוא מופק ממנות דם שנתרמו. פרוטליקס יכולה על פניו להפיק כמויות בלתי נגמרות של החומר בעלות נמוכה, בתוך תאי צמח. אולם כאמור המוצר נמצא בניסויי חיות בלבד, כך שהתחרות, אם תהיה, עוד רחוקה.