טרנדליינס תנסה לגייס קרן הון סיכון ב-300 מיליון שקל

הכסף יושקע בתחומי המכשור הרפואי והקלינטק ■ הפורטפוליו של הקבוצה כולל כבר כיום יותר מ-60 חברות ■ רוב הכסף יגויס בחו"ל ויושקע בחברות בוגרות החממות משגב ומופ"ת ביהודה

קבוצת טרנדליינס הודיעה היום על כוונתה לגייס קרן הון סיכון שתשקיע במכשור רפואי ובקלינטק. הקרן תנסה לגייס סכום של 300 מיליון שקל.

טרנדלייס, בבעלות טוד דולינג'ר וסטיב רודס, היא זכיינית החממות הטכנולוגיות משגב ומופ"ת ביהודה. כמו כן היא מפעילה מיקרו-קרן, בהיקף של כמה מיליוני דולרים, להשקעות המשך בחברות שבגרו מהחממות שלה.

בנוסף, מנהלת הקבוצה מעבדת מחקר שיוזמת פרויקטים בתחום המכשור הרפואי יחד עם חברות בינלאומיות. כמו כן היא הקימה שתי חברות שנסחרות בבורסה בתל אביב, פלואוסנס (שנכסיה נמכרו לאחרונה לבאקסטר הבינלאומית בכ-8 מיליון דולר) וחברת Et View.

טרנדליינס רשמה כבר אקזיט משמעותי: מכירת פוליטאץ' לקובידיאן בכמה עשרות מיליוני דולרים. ההשקעה המקורית של הקבוצה בחברה הסתכמה במיליוני דולרים בודדים.

רוב ההשקעה של הקבוצה בחברות החממה, ממומנת על ידי המדינה. הקבוצה אמורה להחזיר את הכסף למדינה רק במקרה של הצלחה ולכן טרנדליינס השקיעה עד כה כמה עשרות מיליוני דולרים בלבד, שהספיקו ליצירת פורטפוליו של יותר מ-60 חברות.

הקרן החדשה צפויה להשקיע בחברות הקיימות של הקבוצה וכן בחברות חדשות שיבגרו מהחממות של הקבוצה. ייתכנו גם השקעות בחברות אחרות, אם הקבוצה תזהה הזדמנויות יוצאות דופן.

בין החברות המוכרות בקבוצת טרנדליינס: וירטואל פורטס, אפיפיקס, סולצ'ייפ, אינספירו, איונמד, מיטראסיסט ופרוארק. הקבוצה מסרה כי רשמה מאז הקמתה תשואה של 45%, בעיקר בזכות מכירת פוליטאץ' וההנפקה של שתי חברות בבורסה בתל אביב.

"לחממות יצא שם בעייתי"

המשקיעים העיקריים של טרנדליינס, עד היום, היו בכירים בקהילות יהודיות בארה"ב, רופאים אמריקנים עשירים (בדרך כלל יהודים) וארגונים של מדינות שונות בארה"ב, שתפקידם לתמוך בקשר מסחרי עם ישראל, כדי לעודד הקמת סניפים של חברות ישראליות באותה המדינה.

לדברי רודס, שמכהן כיו"ר קבוצת טרנדליינס: "אנחנו מכוונים כעת גם למשקיעים הקודמים שלנו אך גם לסוג חדש של משקיעים, מוסדיים אמריקנים וכן משפחות עשירות".

הוא הוסיף כי: "אנחנו בהחלט מזמינים גם משקיעים ישראלים להשתתף בקרן ואף נמצאים במגעים עם כמה מוסדיים ישראלים. לצערי רובם לא נלהבים כרגע להשקיע בחממות כי יצא להן שם של גורם קטן ושולי, שלא בצדק, לפחות במקרה שלנו. אנחנו מקווים כי הם ישתכנעו אחרת, אבל כנראה שרוב המשקיעים שלנו יגיעו מחו"ל".

עד כה האקזיטים שלכם ושל חממות אחרות, היו בהיקף של כמה עשרות מיליוני דולרים אחרי השקעה של כמה מיליוני דולרים. האם כעת תבצעו השקעות גדולות יותר בתקווה לאקזיטים גדולים יותר?

"בהחלט ננסה למצוא תמהיל של חברות ועסקאות, כאשר כל חברה תקבל את ההשקעה שמתאימה לה וההבדל יהיה באמת שעם גיוס הקרן נוכל לבצע גם השקעות גדולות יותר, אם הדבר דרוש לחברה".

בשנים האחרונות לא גויסו בישראל קרנות רבות לתחומי הקלינטק והמכשור הרפואי. טרנדליינס היא חריגה בנוף, והיא לוקחת על עצמה סיכון מסוים בהקשר הזה. "אנחנו מאמינים כי נוכל לגייס קרן לאור הביצועים שלנו עד כה וכן לאור העובדה שאנחנו כבר מציגים למשקיעים את פורטפוליו החברות שאליהן אנחנו צפויים להזרים את הכסף שלהם. אי הוודאות פחותה. חלק ניכר מן הסיכון הטכנולוגי בחברות סולק עוד בשלב החממה", אומר רודס.

טרנדליינס הוקמה על ידי דולינג'ר ורודס, שני אמריקנים מתחום ההיי-טק שהכירו עוד בארה"ב, עלו כל אחד בנפרד לישראל והשתקעו בגליל. כאשר נפגשו מחדש הם החליטו להקים מיזם לתמיכה בחברות היי-טק ישראליות. בתחילה פעלה טרנדליינס כחברת ייעוץ, אחר כך כזכיינית של חממות ועם הזמן הרחיבה את הפעילות שלה כמשקיעה בצורה מהותית יותר.

בכוונת הקבוצה להשלים את גיוס הקרן בערך באמצע השנה הבאה. היא תפעל במתכונת של קרן הון סיכון קלאסית, כלומר כשותפות מוגבלת תחומה בזמן.

סטימטיקס בדרך לאקזיט?

הביטחון של טרנדליינס כי תצליח לגייס קרן גדולה על רקע ביצועי הקבוצה עד כה, מרמז כי יש לה כמה אקזיטים או הסכמים משמעותיים בקנה. ל"גלובס" נודע כי חברת סטימטיקס, שהוקמה בחממת משגב, נמצאת במגעים לעסקה משמעותית, ככל הנראה אקזיט.

החברה כבר קיבלה אישור לשיווק מוצריה בארה"ב ואירופה. אם תימכר כעת, סביר להניח כי המכירה תהיה בהיקף של כמה מאות מיליוני דולרים.

סטימטיקס פיתחה מוצר חלופי לסטומה - התקן לריקון מעי שמושתל בגופם של חולים שעברו כריתת מעי, ואינם יכולים לעשות את צרכיהם באופן רגיל. היום המעיים מרוקנים לשקית חיצונית. הפתרון של סטומה הוא פקק בדופן הבטן, דרכו ניתן לרוקן את המעי מעת לעת, בזמן ובמקום שהחולה מוצא לנכון, כשהשקית היא פנימית ולא חיצונית.

מנכ"ל החברה דוד חנוכה העריך בראיון ל"גלובס" לפני מספר שנים את היקף השוק ב-2 מיליארד דולר. בעלי המניות בחברה הם מטרנדליינס, קרן פונטיפקס ומספר משקיעים פרטיים.