בשוק ההון מברכים: "פרנקל לא יהסס להיות המבוגר האחראי"

רוב תגובות האנליסטים למינויו של יעקב פרנקל לנגיד בנק ישראל היו חיוביות ■ יחד עם זאת, יש גם מי שמזהיר מחיכוכים בין נגיד ותיק ובקיא בכלכלה, לשר אוצר חדש ובלתי מנוסה

שוק ההון הגיב באופן כללי בחיוב למינויו של פרופסור יעקב פרנקל לנגיד בנק ישראל, בעיקר לאור הניסיון והידע הנרחב שהוא מביא עימו. למרות זאת, החששות מהמתרחש בשווקים הגלובליים גברו היום, והבורסה המקומית התנהלה היום במגמה שלילית. גם הבורסות המרכזיות בעולם המשיכו לנוע בכיוון שלילי, על רקע תוכנית הבנק המרכזי האמריקאי מהשבוע שעבר, לצמצום רכישות האג"ח שהוא מבצע כיום בשוק.

אלדד תמיר, מנכ"ל בית ההשקעות תמיר פישמן, אמר כי המינוי של פרנקל הוא "ראוי לכל הדעות. מדובר באיש מוכר המייצר סמכות מול הממשלה ומול האזרחים, משלים את חוסר הניסיון של שר האוצר, וחזק גם מול גופים בינלאומיים". "פרנקל עבר בהצלחה מבחנים קשים בכלכלה הישראלית", כותב תמיר ומסכם ב"בקיצור, בינגו".

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי במיטב-דש בית השקעות, העריך כי "הנגיד החדש יתחשב במדיניות שלו יותר במחירי הנדל"ן ובגירעונות הממשלתיים. נראה שאם וכאשר הנסיבות הנוכחיות ישתנו, ידו על הדק העלאת הריבית עשויה להיות קלה יותר". הוא הוסיף עוד כי "קיבלנו נגיד בעל ניסיון ומוניטין שלא יהסס להיות 'המבוגר האחראי' ולהעביר ביקורת על הממשלה כשצריך. יש גם להניח שהביקורת תישמע.

"בעיות שונות מבקדנציה הראשונה"

יו"ר קבוצת ההשקעות אינפיניטי, אמיר איל, אמר היום כי המינוי "טוב לכלכלה הישראלית ולשוק ההון הישראלי, וימשיך לשדר יציבות ואחריות בניהול הכלכלי של המשק כלפי פנים וכלפי חוץ. פרנקל יודע לעבוד טוב מול ראש הממשלה והוא גם מאוד מקושר לקהילה הבינלאומית ולמערכת הבנקאות העולמית - נתונים משמעותיים שיסייעו להצלחתו בתפקיד".

בבית ההשקעות הלמן-אלדובי ציינו כי "ראש הממשלה ממשיך את הקו, שהוכח כנכון, למנות לראשות הבנק המרכזי דמות מנוסה ובעלת הילה וניסיון בינלאומיים. בתקופה זו, בה המשבר הכלכלי העולמי עדיין בעיצומו, טוב שעל ההגה תהיה דמות מנוסה הנחשבת לבת סמכא, ולא רק בשוק המקומי".

יחד עם זאת הוסיפו בבית ההשקעות כי "בעיות המשק שונות כיום לחלוטין מהבעיות איתן התמודד פרנקל בקדנציה הראשונה שלו. הבעיה הגדולה של המשק כיום היא ההאטה בצמיחה. פרנקל נודע בזמנו כמי שלחם בעיקר באינפלציה, גם על חשבון הצמיחה. כעת, בקדנציה החדשה, הוא יאלץ לפעול באופן שונה ולהנהיג מדיניות הרבה יותר מרחיבה, אחרת המשק עלול להיכנס למיתון".

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, סבור כי "שוק ההון והמגזר העסקי והצרכני מעוניינים תמיד לקבל החלטות כששתי הזרועות הכלכליות החשובות - משרד האוצר ובנק ישראל והעומדים בראשן - מתואמות ומשתפות פעולה. לא תמיד היו הדברים כך, והדבר גרם זעזועים רבים ומיותרים. שר אוצר חדש, שאך זה למד את רזי המקצוע והכלכלה, יצטרך לשתף פעולה עם נגיד ותיק, בעל ידע והשכלה כלכליים. אסור שנקודה זו תגרום לחיכוכים ומחלוקות מיותרות בתקופה בה המשק נמצא מול אתגרים רבים כל כך".

גם יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, התייחס לצדדים הבעייתיים של המינוי ואמר כי "מינוי פרנקל יוצר אי ודאות גדולה סביב עתידה של המשנה לנגיד, קרנית פלוג, בבנק המרכזי, שכן מדובר באי אמון של ראש הממשלה ביכולתה להנהיג. גם בארי טאף, רוכש המט"ח של פישר, מסיים תפקידו השנה, וכך גם ד"ר יוסי סעדון דובר הבנק, כך שבפני פרנקל משימה פרסונלית לגבש סביבו צוות מוביל, חדש ורענן".