עיריית ר"ג: אישום נגד נבחר ציבור לא צריך למנוע את המשך כהונתו

‎עיריית ר"ג משיבה לעתירה הדורשת להדיח את צבי בר מכהונת ראש העיר בשל כתב האישום נגדו: "הגשמת רצון הבוחר שנבחר הציבור יכהן בתפקיד חשובה יותר"

הגשתו של כתב אישום נגד נבחר ציבור הפוגעת באמון הציבור ברשויות השלטון לא צריכה למנוע את המשך כהונתו, מכיוון שהאינטרס שבהגשמת רצון הבוחר שנבחר הציבור יכהן בתפקידו הוא חשוב יותר - זוהי תמצית הטענה שמעלה עיריית רמת-גן בתצהיר שהגישה היום (ג') לבג"ץ, בתשובה לעתירה המבקשת להדיח מתפקידו את ראש העיר, צבי בר, בעקבות הגשת כתב אישום חמור נגדו בגין לקיחת שוחד בסך 1.9 מיליון שקל, מירמה והפרת אמונים והלבנת הון.

את התצהיר מטעם מהעירייה הגיש סגנו של בר, אביהו בן-משה. באמצעות עו"ד אילן בומבך טוענת העירייה כי לפי הלכות בית המשפט העליון שנקבעו בשנות ה-90 בעניינו של סגן השר לשעבר רפאל פנחסי, הגשתו הפורמלית של כתב אישום נגד נבחר ציבור שאינו חבר ממשלה, ואפילו הרשעתו בפלילים, לא יכולים לגבור על הגשמת רצון הבוחר כי נבחר הציבור יכהן בתפקידו.

פנחסי הועמד לדין ב-1993 על-ידי היועץ המשפטי לממשלה דאז, יוסף חריש, ואולם הכנסת הערימה קשיים על הליך הסרת חסינותו. בסופו של דבר פסק בג"ץ, בפסק דין הידוע בשם "הלכת דרעי ופנחסי", כי מי שהוגש נגדו כתב אישום אינו יכול להמשיך לכהן כחבר הממשלה, שר או סגן שר; וחייב את ראש הממשלה דאז, יצחק רבין, להעביר את פנחסי מכהונתו. עם זאת, פנחסי המשיך לשמש כחבר כנסת.

"שוני גדול ועצום"

עוד טוענת העירייה כי מההלכות הללו של העליון ניתן ללמוד כי הגבלת כשירותו של נבחר ציבור מלכהן בתפקידו יכולה להיעשות רק בחוק מפורש, ואילו החוק כיום קובע כי ראש עיר יודח מכהונתו רק לאחר שהורשע בפסק דין סופי בעבירה שיש עמה קלון.

"מכיוון שחוק הרשויות המקומיות איננו מכיל מגבלת כשירות הרלוונטית לענייננו, הרי שאין כל חריג לכלל, לפיו מי שכשיר להיבחר כחבר מועצה וכראש עיר יכול להמשיך בתפקידו", נטען בתשובת העירייה.

"היועץ המשפטי מצטט ללא היסוס מפרשות דרעי ופנחסי", כותבת העירייה ביחס לעמדתו של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, לפיה המשך כהונתו של בר בראשות עיריית רמת-גן אינו סביר, והחלטת מועצת העיר שלא להעבירו מכהונתו דינה להתבטל בשל אי סבירות קיצונית. "אך יש לזכור היטב כי בפרשות אלה הוחלט על הפסקת כהונה של שר וסגן שר. מדובר במינוי של ראש הממשלה, ולכן אין כמעט פגיעה בזכות להיבחר ולבחור, שהרי שניהם היו ונותרו חברי כנסת. בר, בשוני גדול ועצום, נבחר ישירות לכהן כראש עיר. זהו הבדל חד וניכר".

נורמה חדשה

עמדתו של וינשטיין בעניינו של בר, שנמסרה גם היא לבג"ץ במסגרת העתירה להדחת בר, מסמנת נורמה חדשה, שלפיה ראשי ערים המואשמים בעבירות של שחיתות חמורה, יועברו מכהונתם עם הגשת כתב האישום נגדם, ולא רק כפי שהחוק מחייב - לאחר שהורשעו בפסק דין סופי בעבירה שיש עמה קלון.

בעוד כשבוע ידון הרכב מורחב של בג"ץ בשאלה האם בר (וראשי ערים בכלל) יכול להמשיך ולכהן בתפקידו. זאת, במסגרת עתירתו של חבר מועצת העיר, ד"ר אבי ליליאן, באמצעות עו"ד עפר לרינמן, להדחת בר מכהונתו.

בדיון שהתקיים אתמול (ב') במשפטו בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, הצהיר בר בפני השופט צבי גורפינקל כי בכוונתו לרוץ לראשות עיריית רמת-גן גם בבחירות הקרובות באוקטובר.