מחול וירטואלי: הטכנולוגיה עולה על הבמה בהפקת מחול מקורית

חברת דאסו סיסטמס השקיעה מיליון אירו בהפקת המחול Mr. & Mrs. Dream, כחלק מפנייה חדשה לשיתופי פעולה בתחום התרבות והפיתוח הטכנולוגי

חלום הוא צייר גדול, כתבה לאה גולדברג, והנה מסתבר שהוא יודע לצייר גם בתלת-ממד. "Mr. & Mrs. Dream" הפקת מחול מקורית שעלתה לאחרונה בבכורה חד-פעמית בפריז, עושה צעד גדול בשילוב טכנולוגיה חדשנית של הקרנת תלת-ממד, התופסת את מקומה של התפאורה המסורתית.

את המופע יצרו צמד הרקדנים מארי-קלוד פייטרגלה וז'וליאן דרואו (להקת המחול PIETRAGALLA DEROUAULT), עם מפתחי ומעצבי הדמיית תלת-ממד מחברת דאסו סיסטמס הצרפתית, במטרה למתוח את גבולות הטכנולוגיה ולשלבה מעבר למשחקי מחשב ומציאות מדומה, גם בעולם הבמה.

ההפקה, שתעלה לראשונה להצגות מול קהל בחודש מארס 2014, היא חלק מהפיתוחים הניסיוניים של מחלקת Passion for Innovation בתאגיד הבינלאומי של דאסו, המתמחה בטכנולוגיות מתקדמות ובהנדסה אווירית. מטרת הפרויקט להציב בפני החברה אתגר טכנולוגי ולקחת את הכלים שהיא מפתחת לתעשייה, לשימושים הקשורים לכל תחומי החיים.

התוצאה היא, במונחי דאסו סיסטמס "עולם של חוויית תלת-ממד" (3DExperience). כך, למשל, עוסקים מומחי החברה בשיתוף פעולה עם ארכיאולוגים וחוקרים, לשחזור התכנון והמעברים הסודיים בין הפירמידות במצרים. מחקר משותף עם אנשי MIT והרווארד חותר להדמיית DNA שתסייע בשחזור איברים וכעת גם מוצרי תרבות חדשים נהנים מהיכולות המתקדמות.

חופש אמנותי מוחלט

המופע "מר ומרת חלום" נהנה מתקציב של כמעט מיליון אירו - סכום דימיוני במונחים של הפקות בימתיות. את המחול יצרו דרואו ופייטרגלה מתוך חופש אמנותי מוחלט, ואת הסיפור טוו כהומאז' לעולמו של המחזאי יוג'ין אונסקו ("הקרנפים"). "הקסם של תיאטרון האבסורד והחוכמה האנושית של אונסקו שימשו לנו מקור השראה אך לא בנינו את הנרטיב מציטוטים של אונסקו אלא ברוח מחזותיו", כך דרואו.

"החלטנו ליצור עולם שמשלב בין הווירטואלי והפיזי. זהו אתגר וחידוש עבורנו כפרפורמרים, כי מעולם קודם לא עבדנו בסביבה בלתי קיימת", אומרת פייטרגלה. עבור המפתחים עלתה השאלה איך מעבירים את "קופסת הקסמים" של מעבדת הניסויים, שבה הם מדמים סביבות משחק ופתרונות למערכות עבודה בתעשייה, לסביבה פתוחה וחשופה מכול צדדיה כמו בימת מחול.

פייטרגלה (או פייטרה, כפי שהיא מכונה בחיבה בעום המחול הצרפתי), הייתה פרימה בלרינה מעוטרת בלהקת הבלט של בית האופרה של פריז, עד שהחליטה שחשוב לה יותר ליצור כוריאוגרפיות ניסיוניות ולעסוק במחול מודרני. היא חברה לדרואו, רקדן וירטואוז, ויחד הם עוסקים במחול-תיאטרון פיזי, שיש בו אלמנטים ממסורת הפנטומימה הצרפתית, מתיאטרון הגוף של ז'אק לקוק ומהיכולות הגופניות המרשימות של המחול הקלאסי.

העבודה בסביבת מעבדה טכנולוגית התאימה לתיאטרון האבסורד של אונסקו: "השילוב בין דיסציפלינות מתאים לדרך עבודתנו הרב-תחומית", אומרת פייטרגלה ודה רואו ממוסיף, כי העבודה בתפאורה וירטואלית היא פתרון עתידי חשוב לעבודות בימתיות - בתקופה שבה השינוע וההקמה מייקרים עד מאוד את ההפקה.

בשלב זה עוד רחוק הסיבוב הבינלאומי של המופע, שעשוי להגיע לארץ רק בעוד כשנה. אך בשבוע הבא, לרגל יום העצמאות הצרפתי (יום הבסטיליה) ב-14 ביולי, תחנוך דאסו סיסטמס מוצר תרבות נוסף - אפליקציה של סיור וירטואלי בפריז לאורך ההיסטוריה, מימי הביניים, דרך המהפכה הצרפתית, נפוליאון בונפרטה ועד היום.

האפליקציה החינמית (לאייפון ואייפד בלבד בינתיים), פותחה בשיתוף עם אגף התיירות של עיריית פריז, והיא יכולה לשמש כלי חביב להיכרות עם העיר.

לכניסה: www.3ds.com/company/passion-for-innovation.

הכותבת הייתה אורחת דאסו סיסטמס בבכורה העולמית של המופע בפריז