הזוי: מורה לפסנתר עשתה את צרכיה בחצר בניין בת"א - ונעצרה

עורכת הדין של האישה: "היא לא הייתה צריכה להיעצר חצי דקה, אז מה אם היא אמרה לשוטרים שהיא מלכת מרוקו?" ■ השופט: "היא לא מסוכנת לציבור"

הסיפור הבא אולי נשמע תמוה מאוד, אבל הוא התרחש בשבוע שעבר וממחיש עד כמה מוזרה התנהלותן של המשטרה ומערכת המשפט יכולה להיות לפעמים. תיירת ממרוקו, השוהה בישראל, עשתה את צרכיה בחצר בניין בתל-אביב - ונתפסה בעת מעשה. היא נלקחה לחקירה, נעצרה ליממה, הובאה להארכת מעצר - ובסופו של דבר שוחררה, אך לא לפני שנאלצה לשלם ערבות של 500 שקל.

מדובר במורה לפסנתר המתגוררת במרוקו שהגיעה לחופשה בישראל. היא עשתה את צרכיה בחצר בניין בתל-אביב, ובעקבות תלונה היא נעצרה. כאשר נשאלה בחקירתה מי היא, ענתה: "מלכת מרוקו".

בצו המעצר נכתב כי עילת המעצר היא "הסגת גבול פלילית" ו"היזק לרכוש במזיד". כמו כן נכתב בעילת המעצר: "מסוכנות".

המשטרה לא הסתפקה במעצר זה וביקשה להאריך את מעצרה ב-3 ימים לצורך "בדיקה פסיכיאטרית והשלמת חקירה... גביית עדויות מהשכנים". לאישה, יש לציין, אין עבר פלילי.

האישה הובאה לדיון בבית משפט השלום בתל-אביב, באולמו של השופט אבי פורג. עו"ד טלי חזום מהסנגוריה הציבורית, שייצגה את האישה, אמרה לשופט: "מדובר בבחורה נורמטיבית. היא מורה לפסנתר. היא גרה בחו"ל במרוקו ובאה לחופשה כאן. זה שהיא אמרה שהיא מלכת מרוקו זו לא עילה לעצור אותה. גם אם היא אמרה שהיא באה מהירח, זה לא מה שמקים את עילת המעצר. אין פה עבירה שמקימה עילת מעצר.

"אין פה היזק. הבחורה נכנסה לעשות את צרכיה בחצר, והחקירה הסתיימה. היא לא הייתה צריכה להיעצר דקה וחצי דקה. אם המשטרה טוענת שהיא במצב פסיכוטי כל-כך חריף, זה היה בא לידי ביטוי בחקירה הראשונית. לא צריך אשפוז. זה אומר שאם היא הייתה חלילה במצב פסיכוטי חריף, הפסיכיאטר המחוזי היה יכול להוציא צו אשפוז כפוי. לכן אבקש להורות על שחרורה בערבות עצמית בלבד".

ומה החליט השופט פורג? ובכן, פורג החליט אמנם כי אין עילה להאריך את מעצרה ב-3 ימים, אך אילץ אותה לשלם 500 שקל כדי להשתחרר בערבות. במילים אחרות - התיק לא נסגר, וההליכים יימשכו.

"החשודה נחקרה והתייחסה למעשה", כתב השופט בהחלטתו. "כמו כן, הוצגה לי בדיקת כשירות מעצר, ממנה עולה כי אין עדות לסימנים של מסוכנות לעצמה או לזולתה. אני סבור כי מלכתחילה לא היה מקום להגיש בקשה להארכת מעצר נוכח החשד המיוחס לחשודה, וכאשר הבדיקה הפסיכיאטרית קובעת את שקובעת".